Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
nicklas_Waag

Bredbandsbolaget via telefonjack?

Rekommendera Poster

Hejsan, Jag vet inte vad som är fel på min pappa. Men han verkar inte vilja byta från telia, telefon + bredband + tv. Jag har varit på han och sagt att jag tycker Telia är skit, rent ut sagt. Jag vet själv att han också tycker det. Men när jag säger att jag vill att vi ska byta till något annat bolag med bättre internet hastighet, så säger han bara att telia och kanske tele2 är de ända bolagen vi kan ha eftersom vi bor i hus och har allt via telefonjack.

Vi bor 1 km rakt in i skogen, borta vid Vendelsö. Jag var själv inne på bredbandsbolaget och kollade nu vad dom hade för utbud. Såg då att dem hade något som hette "bredband 60" under kategorin "telefonjack".

Då lyder min fråga såhär, Kan vi ha bredbandsbolagets internet TROTTS att vi bor i hus, 1 km in i skogen och ändå kunna ta nytta av de där "20-60 Mbits" bredbandet.

Eller kommer det vara så att vi bara kommer få ut kanske 8 mbit eftersom vi bor så långt in i skogen? Jag har ingen aning om vart våran närmaste telestation ligger och enligt bredbandsbolagets hemsida så kan man få en hastighet på 40-60 mbit om man bor 0-800 m från närmaste station och 20-40 om man bor 800-1200 m från stationen.

Undrar också då vad som händer om man bor mer än 1200 m från stationen vilket jag gissar på att vi göra? säker kanske 2-3 km från närmsta. Vad kommer hända då? Går det inte för oss då?

Tack på förhand

Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert få brdband via telefon. Men inte högsta hastighet. Jag bor ganska centralt i Stockholm och kan inte få snabbaste hastigheten hos bredbandsbolaget.

Dom har ju trots allt en koll på sin hemsida där du kan forska i vad du kan få. Har du kört den, och vad fick du för svar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan säkert få brdband via telefon. Men inte högsta hastighet. Jag bor ganska centralt i Stockholm och kan inte få snabbaste hastigheten hos bredbandsbolaget.

Dom har ju trots allt en koll på sin hemsida där du kan forska i vad du kan få. Har du kört den, och vad fick du för svar?

Jaha okej.

Hastighet från 12 till 24 Mbit/s kunde vi få, alltså bredband 24. Men man vet ju aldrig hur exakta dom är. Dom kan ju lika bra skriva så för att tjäna med pengar eller något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att marknadsdomstolen har lagt sig i och hävdat att dom inte får säga vad som helst. Det är därför dom skriver 12-24. Det ska finnas hastighet som du mer eller mindre är garanterad att få. Men jag har lyckats glömma om det är 12 eller lägre i det här fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När de skriver "12-24 Mbit/s" så gäller att om man inte kommer upp i 12 Mbit/s har man rätt att omedelbart få abonnemanget ändrat till ett abonnemang med lägre hastighet utan några extra kostnader. Men om man ska ha digitalteve så används en del av bredbandet till den så då får man ju räkna med lägre hastighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar mycket om också som sagt hur långt från telestationen man bor också för vad man kan få.

Enligt Telia, så för att kunna ha "upp till 24 Mbit", så får man bo max 1500 m från stationen.

Så kolla med Telia, hur långt ni har det.

Sen gäller det att respektive operatör, har sin utrustning okej i din station.

Lite nyfiken bara, varför är Telia så himla dåliga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar mycket om också som sagt hur långt från telestationen man bor också för vad man kan få.

Enligt Telia, så för att kunna ha "upp till 24 Mbit", så får man bo max 1500 m från stationen.

Det undrar jag också. Jag har flera erfarenheter från både Telia och Bredbandsbolaget och kan inte säga att den ena är bättre än den andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har erfarenhet av både Telia och Telenor (som idag äger bla Bredbandsbolaget och Glocalnet) och föredrar Telia framför Telenor.

Vill du ha riktigt dålig och inkompetent support, välj Telenor. Ja det är min erfarenhet.

Rent allmänt är fördelen med Telia att det är ett bolag som har ansvaret för allt, från telefonstationen till koppartråden hem till er.

Du kan jämföra omdömena hos cint

http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?id=111268

http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?id=112217

http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?id=117321

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner att jag måste försvara BBB här.Har haft dem i flera år utan bekymmer.Det som har krånglat har bara varit småsaker,och det har gått fort att komma igång igen.Den tekniska supporten är bra,och de som sitter där kan det som dom skall kunna,till skillnad från Telia som inte verkar kunna mycket.

Sedan när det gäller hastighete,så är det ju så att ju längre ifrån telestationen du kommer,desto lägre hastighet får du ut.Den minskar radikalt bara på några hundra meter,och detta är ju en av nackdelarna med adsl till skillnad mot fiber där det är oberoende mot avståndet.Stabilare är det också,eftersom kablarna ligger i marken istället för i luften med teleledningarna.

Mitt tips är att ta reda på hur långt du har till din telestation.Är det väldigt långt,kan du räkna med att du inte kommer att kunna få någon högre hastighet,utan får nöja dig med de lägre intervallerna.

Vad skall du använda Internet till?

Skall du bara kolla på Aftonbladet och filmklipp på Youtube räcker det med 2 Mbit.

Har haft både Telia och nu BBB,och kan väl inte säga något riktigt negativt annat än att de är lite dyrare än de andra som finns.Men jag tycker att det är värt att lägga lite extra för att få bra support med kunniga personer som kan hjälpa en när det krånglar.

Som jämförelse kan nämnas att jag har BBB ADSL 6-12 Mbit,och får ut drygt 10 Mbit.Då bor jag i centrum med ett avstånd till telestationen på 300 m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag glömde nämna att det bara är inom företagsabonnemang jag har haft kontakt med nämda operatörer och där brukar både kompetens och svarstid hos supporten vara mycket bättre. Så direkta paralleller kan inte dras till privatabonnemang från min erfarenhet. Företagsuppkopplingar brukar väl ha prioritet i näten tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får väl jag försvara Telia, har haft denna operatör i många år, och visst kan supporten ibland vara lite bättre, men har man problem , argumenterar lugnt och stilla med dom, så blir det 9 ggr av 10, ett resultat, som är godtagbar, det kan naturligtvis uppkomma fel som dom inte klarar, på en gång, dom är inga levande datamaskiner, upplever, att det finns ingen support som klarar allt.

Sen är det ju också skillnad på gratis och betald support.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack! Jag vet inte, tycker bara inte att dom håller vad dom lovar, vet att jag säkert bor skit långt från närmst station men ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har erfarenhet av både Telia och Telenor (som idag äger bla Bredbandsbolaget och Glocalnet) och föredrar Telia framför Telenor.

Vill du ha riktigt dålig och inkompetent support, välj Telenor. Ja det är min erfarenhet.

Rent allmänt är fördelen med Telia att det är ett bolag som har ansvaret för allt, från telefonstationen till koppartråden hem till er.

Du kan jämföra omdömena hos cint

http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?id=111268

http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?id=112217

http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?id=117321

Ja du har faktiskt rätt!

Men enligt kritikerna på cint så öser dom bara skit under år 2008 till början av 2009, nu är det 2010. Tycker att alla företag borde ändrats i så fall? Annars är det ju ganska inkompetenta företag om de inte lyssnar på kunderna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner att jag måste försvara BBB här.Har haft dem i flera år utan bekymmer.Det som har krånglat har bara varit småsaker,och det har gått fort att komma igång igen.Den tekniska supporten är bra,och de som sitter där kan det som dom skall kunna,till skillnad från Telia som inte verkar kunna mycket.

Sedan när det gäller hastighete,så är det ju så att ju längre ifrån telestationen du kommer,desto lägre hastighet får du ut.Den minskar radikalt bara på några hundra meter,och detta är ju en av nackdelarna med adsl till skillnad mot fiber där det är oberoende mot avståndet.Stabilare är det också,eftersom kablarna ligger i marken istället för i luften med teleledningarna.

Mitt tips är att ta reda på hur långt du har till din telestation.Är det väldigt långt,kan du räkna med att du inte kommer att kunna få någon högre hastighet,utan får nöja dig med de lägre intervallerna.

Vad skall du använda Internet till?

Skall du bara kolla på Aftonbladet och filmklipp på Youtube räcker det med 2 Mbit.

Har haft både Telia och nu BBB,och kan väl inte säga något riktigt negativt annat än att de är lite dyrare än de andra som finns.Men jag tycker att det är värt att lägga lite extra för att få bra support med kunniga personer som kan hjälpa en när det krånglar.

Som jämförelse kan nämnas att jag har BBB ADSL 6-12 Mbit,och får ut drygt 10 Mbit.Då bor jag i centrum med ett avstånd till telestationen på 300 m.

Okej, jag ska prata med Telia. Men jag undrar om NI vet något sätt man kan göra så att digitaltvn inte drar något från internet? Eller görs det direkt från Telia? För jag använder internet mestadels för att spela Counter-Strike, där hastigheten har en stor betydelse. Men när jag inte spelar så tankar jag filmer och serier, där hastigheten har en ÄNNU större betydelse.

Så undrar om jag kan "öka" den genom att "fiffla" bort digitalteven på nått sätt, för farsan använder den ändå inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jag ska prata med Telia. Men jag undrar om NI vet något sätt man kan göra så att digitaltvn inte drar något från internet? Eller görs det direkt från Telia? För jag använder internet mestadels för att spela Counter-Strike, där hastigheten har en stor betydelse. Men när jag inte spelar så tankar jag filmer och serier, där hastigheten har en ÄNNU större betydelse.

Så undrar om jag kan "öka" den genom att "fiffla" bort digitalteven på nått sätt, för farsan använder den ändå inte.

Nej, du kan inte göra något åt att digitaltv´n använder den bandbredd som gäller.

Du kan inte heller "fiffla" bort digitaltv´n, det enda sättet är ju att säga upp den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippa digital-tv:n via bredbandet ,den snor bara hastighet

Säg upp den så fort som möjligt,så sparar du pengar med.

Du verkar ju vara beroende av hög hastighet,så satsa minst på 8Mbit.

Tankar du filmer och serier via Bittorrent?

Hur långt ut i buschen bor du?

Ibland är det ju hopplöst att få snabbare Internet,bara beroende på hur man bor.

Ett tips är,om det går,att testa någon högre hastighet och se vad du får ut.

Får du inte det du betalar för,så byt ner dig bara.

Är de trevliga och rädda om sina kunder,så skall det inte vara något problem.

Hur har det gått?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippa digital-tv:n via bredbandet ,den snor bara hastighet

Säg upp den så fort som möjligt,så sparar du pengar med.

Du verkar ju vara beroende av hög hastighet,så satsa minst på 8Mbit.

Tankar du filmer och serier via Bittorrent?

Hur långt ut i buschen bor du?

Ibland är det ju hopplöst att få snabbare Internet,bara beroende på hur man bor.

Ett tips är,om det går,att testa någon högre hastighet och se vad du får ut.

Får du inte det du betalar för,så byt ner dig bara.

Är de trevliga och rädda om sina kunder,så skall det inte vara något problem.

Hur har det gått?

Aa ska ta bort digitalteven. Körde bredbandskollen nyss, just nu har vi. Skicka 0.70 Mbit/sek och tar emot 6.24 Mbit/sek. 36 i ms och stockholm som mätserver.

Nej jag använder Utorrent, såg ingen skillnad på utorrent och bittorrent så just nu kör jag med utorrent. Men det ska väl inte ha någon betydelse vilket program man använder?

Som sagt 1 km in i skogen, ca 30 min kommunalt från T-centralen.

Will do!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätresultaten som du uppmätte får du nog nöja dig med,eftersom du bor såpass långt in i skogen.

När det gäller utorrent kan du få bra hastighet,om du bara ställer in det rätt.Sedan så är du väldigt beroende på hur många som seedar och hur snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...