Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp NVIDIA GeForce Go 7700


win7win

Rekommendera Poster

Hej alla här

mitt problem är när jag installerar driven till grafikkrtet och startar om dator då bli det bara svart och kan inte se nånting,fast datorn e igång och jag hör hårdisken alla lampor fungerar bara skärmen e helt svart,jag laddat ner den senaste driven från Targa hemsida och från tillverkarens hemsida till grafikkortet men utan att jag lyckas.jag måste notera att det funkar bara när jag kör med VGA MODE men så fort jag aktiverar driven till grafikkortet då bli det helt svart på skärmen..

här e nedan min dator info:

en bärbar dator från : Targa Traveller 1577 X2

grafik model : NVIDIA GeForce Go 7700

 

Snälla hjälp

 

Jag e tacksam för alla svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det förut fungerat med någon drivrutin? Dvs är det nu när du försöker uppdatera drivrutinen som du får problem eller är det något annat som är orsaken till installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla här

mitt problem är när jag installerar driven till grafikkrtet och startar om dator då bli det bara svart och kan inte se nånting,fast datorn e igång och jag hör hårdisken alla lampor fungerar bara skärmen e helt svart,jag laddat ner den senaste driven från Targa hemsida och från tillverkarens hemsida till grafikkortet men utan att jag lyckas.jag måste notera att det funkar bara när jag kör med VGA MODE men så fort jag aktiverar driven till grafikkortet då bli det helt svart på skärmen..

här e nedan min dator info:

en bärbar dator från : Targa Traveller 1577 X2

grafik model : NVIDIA GeForce Go 7700

 

Snälla hjälp

 

Jag e tacksam för alla svar

 

 

Det kan ju vara det klassiska felet med Nvida Ge Force....chippet på kortet är dåligt lött, chippet har helt enkelt släppt från kortet, det finns 2 saker som KAN fungera, varmluftpistol med varm luft direkt på chippet som du förstås tagit ur datorn blås 2-4 minuter o låt svalna, montera o kör, det andra "baka" det i ugnen på 80 grader i övrigt samma procedur som alternativ ett.

Kortet är ju i alla fall kasst så försöka duger tycker jag, alternativr försöka hitta ett annat kort = inte lätt....

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
det finns 2 saker som KAN fungera, varmluftpistol med varm luft direkt på chippet som du förstås tagit ur datorn blås 2-4 minuter o låt svalna, montera o kör, det andra "baka" det i ugnen på 80 grader i övrigt samma procedur som alternativ ett.

Att "baka" kortet har jag sett fungera i vissa fall, men i det här fallet blir det nog svårt att "bara plocka ut" ur datorn eftersom Go 7700 sitter sitter i en Notebook el dyl. ;)

 

Jag rekommenderar i alla fall att testa vilken drivare som 3DP Chip har att föreslå. Det har brukat funka perfekt för mig när jag sökt drivare till bärbara (tillverkarna brukar ju bara tillhandahålla mycket gamla versioner som kan fungera dåligt för en del nyare spel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att "baka" kortet har jag sett fungera i vissa fall, men i det här fallet blir det nog svårt att "bara plocka ut" ur datorn eftersom Go 7700 sitter sitter i en Notebook el dyl. wink.gif

 

Jag rekommenderar i alla fall att testa vilken drivare som 3DP Chip har att föreslå. Det har brukat funka perfekt för mig när jag sökt drivare till bärbara (tillverkarna brukar ju bara tillhandahålla mycket gamla versioner som kan fungera dåligt för en del nyare spel).

 

 

Jag har en Notebook, Acer med löstagbart kort. Så det kan ju vara läge att kolla hur det egentligen

ser ut under skalet, numera eller rättare sagt de senaste 2 åren sitter korten precis som på vanliga stationära. Jag hör ofta kommentaren "det går inte" för det är en Notebook, = skitsnack om det är en någorlunda ny bärbar dator. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Notebook, Acer med löstagbart kort. Så det kan ju vara läge att kolla hur det egentligen

ser ut under skalet, numera eller rättare sagt de senaste 2 åren sitter korten precis som på vanliga stationära. Jag hör ofta kommentaren "det går inte" för det är en Notebook, = skitsnack om det är en någorlunda ny bärbar dator. :-)

Min är en Fujitsu med Go 7600 men tanken på att eventuellt byta kortet i den har nog aldrig föresvävat mig (men jo, det är enklare nu än för bara några år sen)..! :blink: Men nyligen satte jag iaf in lite mera minne (jobbigt förut med bara 1GB även om det bara körs XP Home på den). Minne är ju nästan gratis nuförtiden – även för bärbara. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min är en Fujitsu med Go 7600 men tanken på att eventuellt byta kortet i den har nog aldrig föresvävat mig (men jo, det är enklare nu än för bara några år sen)..! blink.gif Men nyligen satte jag iaf in lite mera minne (jobbigt förut med bara 1GB även om det bara körs XP Home på den). Minne är ju nästan gratis nuförtiden – även för bärbara. cool.gif

 

 

Oj, det är kanske olika, på min Acer är det 4 skruv sedan lyfta luckan, vippa upp Grafikkortet som sitter på samma sätt som Minnena, under samma lucka i botten, tar på sin höjd 3 minuter. Men det är ju på Acern förstås ;-) Vet inte hur Fujitson ser ut undertill, min är oerhört lätt att uppgradera. :-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej alla här

mitt problem är när jag installerar driven till grafikkrtet och startar om dator då bli det bara svart och kan inte se nånting,fast datorn e igång och jag hör hårdisken alla lampor fungerar bara skärmen e helt svart,jag laddat ner den senaste driven från Targa hemsida och från tillverkarens hemsida till grafikkortet men utan att jag lyckas.jag måste notera att det funkar bara när jag kör med VGA MODE men så fort jag aktiverar driven till grafikkortet då bli det helt svart på skärmen..

här e nedan min dator info:

en bärbar dator från : Targa Traveller 1577 X2

grafik model : NVIDIA GeForce Go 7700

 

Snälla hjälp

 

Jag e tacksam för alla svar

 

Jag har precis samma problem med precis samma dator. Har också en Targa Traveller 1577 X2.

För mig har det funkat att installera drivrutiner och så men jag har vid några tillfällen varit med om att datorn låst sig ett litet tag och sen startat om drivrutinerna.

Idag låste sig datorn dock så länge att jag fick dra ut batteriet och starta om men nu händer absolut ingenting med skärmen vid uppstart. Jag hör fläkten och till och med windows startupljud men ingen bild inte ens bakgrundsbelysning till LCDn går i gång.

Några idéer? Har öppnat upp den för att se om man kan se något men jag hittar inte ens det förbannade grafikkortet, enda korten som enkelt kan snäppas loss är mina RAM-minnen och nätverkskortet.

 

Nån som vet hur man hittar grafikkortet i denna burk? Hittade OP någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då sitter antagligen grafikchipet fastlött direkt på moderkortet.

 

Har du tryckt F8 upprepade gånger under uppstarten och valt VGA mod eller felsäkert läge i menyn som Alshammari skriver fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då sitter antagligen grafikchipet fastlött direkt på moderkortet.

 

Har du tryckt F8 upprepade gånger under uppstarten och valt VGA mod eller felsäkert läge i menyn som Alshammari skriver fungerar?

 

Grejen är att det kan funka med F8 men jag tror inte jag kommer att kunna se det. Kan inte boota med windows skivan heller, det låter lite annorlunda då så jag tror jag kommer in i menyerna men jag ser inget.

Har provat med extern skärm men den aktiveras inte. Det är som att grafikkortet inte existerar. Inte ens targa-startupskärmen kommer och den brukar dyka upp innan man ska trycka F8 tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, då verkar det ju illa. :(

 

Har provat med extern skärm men den aktiveras inte.
Har du tryckt Fn+F1 eller vad för tangenter som kan behövas i din dator?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Verbal

Jag tolkar ditt problem som annorlunda än trådskaparens. Trådskaparen kan starta datorn i felsäkert läge, dvs ser F8 menyn. Det indikerar att det kan vara ett drivrutinsproblem. Kan du inte ens se BIOS meddelanden har du definitivt ett hårdvaruproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, då verkar det ju illa. :(

 

Har du tryckt Fn+F1 eller vad för tangenter som kan behövas i din dator?

 

Jag har provat det, Fn+F2 är det på min men det verkar inte hjälpa alls. Kanske bara får skrota skiten. Hade hoppats man kunde lokalisera grafikkortet men det är kanske integrerat i denna.

Ska vara ett Nvidea GO 7700 men hittar ingenting som liknar ett sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Verbal

Jag tolkar ditt problem som annorlunda än trådskaparens. Trådskaparen kan starta datorn i felsäkert läge, dvs ser F8 menyn. Det indikerar att det kan vara ett drivrutinsproblem. Kan du inte ens se BIOS meddelanden har du definitivt ett hårdvaruproblem.

 

Jo, jag misstänker ju det. Hade hoppats trådskaparen hade en aning om var jag kunde hitta grafikkortet bara så jag kunde gå lös på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn? Man har ju möjlighet att reklamera i 3 år från inköpsdatum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://nvidiagraphic...information.php

 

Så här ser alltså kortet ut .Det är alltså monterat på moderkortet i en PCI list modell mindre.Det framgår inte hur det är kylt .På vissa kort kyls liknande kort med en heatpipe anordning som leder bort värmen till en fläkt ofta i hörnet på datorn.Kortet är då täckt av en aluminiummpryl fastskruvad mot kortet.Ibland är "prylen" gemensam för kylning av processorn(Ex Amilo A1667ex)

 

Men det kan förekomma att man monterat en liten fläkt på kort (Ex Allienware)

 

Låt säga att fläkten är trasig ,då kan teoretiskt datorn skyddas från att starta.

 

Då vet du lite mer vad du skall leta efter.

 

Jag antar att du blåst rent alla ventilationsöppningar så att inget damm försämrar kylningen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har varit inne och kollar där men det finns inget som ser ut som på bilden inne i min dator.

 

Tror dessutom att den är strax över tre år, det är väl då sånt här brukar hända. Fick den av farsan som hade köpt den på Lidl så jag har inga kvitton på den nu heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kortet finns där .Men det är täckt av någon kylanordning och kanske lucka.

 

Foto på din öppnade dator kanske?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar två bilder som visar hur kylningen av grafikkort och processor är utförd i en bärbar dator modell amilo 1667EX.Datorns grafikkort havererade förra sommaren under värmeböljan i Juni förra året.

Ej lyckat att utan nedkylning stänga av en ansträngd dator direkt!

 

 

post-57552-1276853445,89_thumb.jpg

 

 

 

 

 

post-57552-1276853531,64_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar två bilder som visar hur kylningen av grafikkort och processor är utförd i en bärbar dator modell amilo 1667EX.Datorns grafikkort havererade förra sommaren under värmeböljan i Juni förra året.

Ej lyckat att utan nedkylning stänga av en ansträngd dator direkt!

 

 

post-57552-1276853445,89_thumb.jpg

 

 

 

 

 

post-57552-1276853531,64_thumb.jpg

 

Försökte skruva bort metallhöljet som man ser på din bild (ser annorlunda ut på min) men det verkar sitta fast i kylpastan eller något annat klister som jag inte vågade riva bort.

 

Är på jobbet nu och har inte datorn här men jag tror att metallen bara sitter fast i moderkortet, sen går det två grenar ut till vad jag trodde var två processorer (dual core) men vid närmare eftertanke ser den ena nog lite annurlunda ut och kanske kan vara grafikkortet. Dock så är det i så fall integrerat i moderkortet då kylningsmetallerna bara grenar ut sig på detta. Ska kolla in det närmare när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Dualcore betyder bara att processorn har två kärnor så du har nog hittat grafikkortet.Sen är en annan fråga om grafikkortet är felet och om det går och är lönt att åtgärda.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Dualcore betyder bara att processorn har två kärnor så du har nog hittat grafikkortet.Sen är en annan fråga om grafikkortet är felet och om det går och är lönt att åtgärda.

 

LARSAS

 

Jag har antagligen det, ska kolla på det när jag kommer hem och om jag kan ta bort det så provar jag att baka skiten eller nått. Dock tror jag det är integrerat i moderkortet och då är det nog kört.

Fick tips om att mediamarkt har en kampanj där man kan dela upp köp över 6000 på 20 månader utan ränta.

Kanske får köpa en ny imorgon istället.

 

En relaterad fråga blir därför: Vet någon hur jag kan få över informationen från den crashade datorns hårddisk. Har en adapter för S-ATA och IDE men när jag kollade in hårddisken så var det till min förskräckelse en annan mysko kontakt på den. Det är en toshiba med interface som den på:

 

http://img.tomshardware.com/us/2005/11/17/new_toshiba_sata_drives_lack_performance_increase/toshiba-mk4032gsx-top.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En relaterad fråga blir därför: Vet någon hur jag kan få över informationen från den crashade datorns hårddisk. Har en adapter för S-ATA och IDE men när jag kollade in hårddisken så var det till min förskräckelse en annan mysko kontakt på den. Det är en toshiba med interface som den på:

 

http://img.tomshardware.com/us/2005/11/17/new_toshiba_sata_drives_lack_performance_increase/toshiba-mk4032gsx-top.jpg

Jag tycker att det ser ut som SATA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det ser ut som SATA.

 

Jo, my bad, det var en SATA, jag som var förvirrad. Köpte en Sony VAIO nu istället och har precis räddat hårddisken från den andra datorn.

Slutet gott alltig gott! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...