Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur dum får man lov att vara?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Here we go again!

 

Tänkte hur dj-la dum får man lov att vara när jag läste artikeln. Sedan gråter folk ut i kvällblaskorna. Rätt att banken inte ersätter dom som blivit av med sina pengar. Det är inte bankens fel att folk inte tänker före dom handlar.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6551134.ab

 

Samma historier gick i kvällsblaskorna när folk blev av med sina pengar via phishingmail. Jag har fått två sådana mail varav ett påstods komma från en utländsk bank där jag aldrig någonsin varit kund. Lyste igenom att det inte kunde stämma.

 

Men det finns dumhuven som går på det och raskt skickar sina kontouppgifter. Ett par minuter senare är deras konto blåst på pengar. Då vänder dom sig snabbt till kvällsblaskorna för att gråta ut, och då ska hela svenska folket tycka synd om dom.

 

Kan slå vad om att nu följs väl artiklar efter artiklar om "Så skyddar du dig mot nätbedragare". Tror ni att det hjälper? Nä, det tror inte jag. När en bedragare väl snurrat en eller flera dumma svenskar runt sitt lillfinger så åker allt förstånd bort.

 

Tänk likadant som du gör i verkliga livet. Skulle du lämna ditt kontokort med PIN-kod till en okänd ute på gatan? Nä, tror inte det. Samma gäller på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i det här fallet gällde det ju inte att lämna uppgifter till någon främmande utan till en vän i knipa, så som de har uppfattat situationen.

 

Men folk har inga problem med att lämna ifrån sig lösenord på gatan i "rätt" sammanhang:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.286354/har-byter-svenska-folket-sina-losenord-mot-chokladkakor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kan MINA bankinloggningsuppgifter hjälpa en vän i knipa??

Håller med Stefan, lite mer skepsis på Internet vore sunt.

 

Fast om det tillämpades skulle iof Cecilias (samt andra anti-mailware-hjältars) och eforums börda minska rejält ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i det här fallet gällde det ju inte att lämna uppgifter till någon främmande utan till en vän i knipa, så som de har uppfattat situationen.

Jag skulle inte ens lämna ut mina uppgifter till mina familjemedlemmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag gäller det ju mer och mer att upplysa folk om att dubbelkolla, när t.ex en vän vill ha hjälp med pengar, istället för att alltid tro, att allt på nätet, är okej, kontakta vännen via sms, eller ringa upp vederbörande, och kolla, "ville du verkligen låna pengar av mig?"

 

Och fortfarande, att aldrig någonsin lämna ut sina bankkoder etc, till någon, den enda som kan få detta är den man lever ihop med.

 

Men visst, detta är inte så enkelt, finns alltid godtrogna, som nästan går på vad som helst...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt annat ämne men i samma klass...

 

På annat forum, ni kan ana vilket, läser jag om en kille som hittar lite tigerbalsam i badrumsskåpet. Smörjer in sig lite med det, ser sig själv i spegeln i kallingarna och utav någon anledning får för sig att smörja in sig under dessa. Håller oss rumsrena här men kan väl säga att tigerbalsam + genitalier är ingen bra ide. Inte alls.

Aj. Aj. Aj. i några timmar kan jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubriken får bära för fler irritationer. Idag hoppade en idiot (förmodligen ekonom) ner på spåret på t- banan i Sthlm för att rädda sin mobil.Han blev strimlad förstås och med rätta. Darwin hade verkligen rätt i att de mest välanpassade överlever..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller på (gissa forum igen) en idiot som fått för sig att klippa av strängen under tungan med en "steriliserad" sax i hemmamiljö.

 

Oj, det gör ont!

 

Oj, såret ser inte så bra ut?!

Gå till VC? Nej då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt annat ämne men i samma klass...

 

På annat forum, ni kan ana vilket, läser jag om en kille som hittar lite tigerbalsam i badrumsskåpet. Smörjer in sig lite med det, ser sig själv i spegeln i kallingarna och utav någon anledning får för sig att smörja in sig under dessa. Håller oss rumsrena här men kan väl säga att tigerbalsam + genitalier är ingen bra ide. Inte alls.

Aj. Aj. Aj. i några timmar kan jag tro.

 

Följer trenden med OT associationer... En het tråd på FB handlar just nu om en kille som klippt av sig strängen under tungan för att den ska bli längre, och skapar tråden i panik över vad han ska göra åt smärtan det visade sig medföra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller på (gissa forum igen) en idiot som fått för sig att klippa av strängen under tungan med en "steriliserad" sax i hemmamiljö.

 

Oj, det gör ont!

 

Oj, såret ser inte så bra ut?!

Gå till VC? Nej då.

 

Shit Monshi, jag tror vi är på samma våglängd i kväll. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit Monshi, jag tror vi är på samma våglängd i kväll. :lol:

 

Ha, ja, så kan det vara ibland. Det är ganska varierat innehåll på det forumet. En del bra, en del mindre bra, en del riktigt roligt (i misären) och mycket sorgligt.

 

Ibland undrar man om folk verkligen beaktar 18-års gränsen de satt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, ja, så kan det vara ibland. Det är ganska varierat innehåll på det forumet. En del bra, en del mindre bra, en del riktigt roligt (i misären) och mycket sorgligt.

 

Ibland undrar man om folk verkligen beaktar 18-års gränsen de satt.

 

Sannerligen. Det som stör mig mest är att en stor del av trådarna infekteras med rasistiska inlägg, det blir så otroligt tröttsamt att läsa samma skit hela tiden från nötter som är totalt pantade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] och skapar tråden i panik över vad han ska göra åt smärtan det visade sig medföra...

Det mest sorgliga är väl att (dagens ungdom?) hans första reaktion när han inser att han har ställt till det är att söka hjälp på FB (nej kidz, inte facebook)...

Har "skyddsnätet" gått honom och hans generation helt förbi? Varför inte Vårdupplysningen, Vårdcentralen eller i värsta fall akutmottagningen på valfritt sjukhus? Nej, vänd dig till en mängd disparata anonyma supersurfare :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...