Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur undvika grå marginaler på pdf-filer


parli

Rekommendera Poster

Hej!

När jag gör en pdf (av en InDesign-fil) för att lägga ut den så att man på min hemsida kan klicka sig fram till den, visar den sig på hemsidan med grå marginaler till vänster och till höger, och i vänstra marginalen med symboler för olika verktyg. (Eftersom det jag lägger upp en låst pdf har besökarna på hemsidan föga nytta av sådana verktyg!)

Hur gör jag en pdf som bara visar upp "pappersarket"?

 

Bästa hälsningar / Pär

par.lindstrom@balticbooks.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar det inte om vad för program man har installerat för visning av pdf-filer i webbläsaren?

http://www.bb-estland.se/cirklar.html

Om jag klickar på studiehandledning så får jag upp en fråga om vilket program som jag vill öppna studiehandledningen i. Du har kanske automatisk visning av pdf-filer i Adobe Acrobat så det är därför som du får upp verktygslister mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TAck Cecilia för svar!

 

Jag kan tänka mig att du har rätt, fast jag inte vet med mig att ha ställt in Acrobat som första preferens, Sannolikt är det något som Adobe ställer in som standard när man installerar Acrobat Pro. Länge kämpade jag för att få se pdf:er i Acrobat reader, som går mycket fortare! För något tiotal år sedan gjorde Adobe det omöjligt att ha både Acrobat och Acrobat reader akiverade. Men nu skall det gå igen.

 

Mitt önskemål är egentligen att besökaren på en sajt skall få upp en så enkel bild som möjligt, för den ovane kan de grå marginalerna med verktyg se förvirrande ut. Jag önskar att man kunde låsa filen så att den bara visades upp som en sida med text/bild men inget annat. Kanske inte går?

 

Bästa hälsningar / Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är upp till användaren att bestämma vad för program som ska användas för att visa pdf-filer. Jag får inte upp några marginaler med verktyg utan jag får upp pdf-filen i min fristående PDF-läsare Sumatra PDF (liten och mycket snabb). I alla fall om den studiehandling som finns på sidan jag länkade till är en sådan fil som det gäller. Du kanske har någon bekant, som inte har Adobe Acrobat installerad, där du kan kolla hur det ser ut i den datorn.

 

Men det var någon som trodde att du menade den typ av markeringar etc som man kan göra i InDesign för att hjälpa tryckeriet och det är därför som den här tråden nu ligger i "Print - om trycksaker", vilket är det normala stället för frågor som gäller InDesign. Det vore bra med ett klargörande från din sida, gärna med en skärmdump av hur det ser ut i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...