Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tycken om HP DV6-2170eo


jacobh2

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har sett att det finns många nya trådar om bärbara datorer så ledsen att behöva skapa en ny :/ men det som jag är ute efter är vad ni folk tycker om denna dator:

 

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3329744-64354-64354-4041735-4116160.html

 

Något som är bra? mindre bra?

Vet inget om HP som företag, något som är ljust eller mörkt där?

Hur presterar datorn? Skulle den fungera bra för att redigera film i pinnacle studio 14 ultimate collection och after effects? Självklart lär den väl inte prestera som en stationär, men endå?

Hur står sig nya i7 processorn mot en bra presterande core 2 duo?

Med tanke på att ram-minnena bara är två så kan ju inte processorn utnyttja sina tre kanaler, något som är sämre eller kommer den ändå prestera bra?

Hur mycket används hårddisken vid filmredigering? med tanke på att den bara är en 5k4 varvare och vad jag lyckats få fram en koppling av SATA I typen (...vet, idiotiskt att göra en dator med sån kontakt då den uppenbart inte är till för lång batteritid)

 

Så kort och gott; vad tycker ni? Avråder ni mig från köp eller kommer jag bli nöjd?

 

//Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har sett att det finns många nya trådar om bärbara datorer så ledsen att behöva skapa en ny :/ men det som jag är ute efter är vad ni folk tycker om denna dator:

 

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3329744-64354-64354-4041735-4116160.html

 

Något som är bra? mindre bra?

Vet inget om HP som företag, något som är ljust eller mörkt där?

Hur presterar datorn? Skulle den fungera bra för att redigera film i pinnacle studio 14 ultimate collection och after effects? Självklart lär den väl inte prestera som en stationär, men endå?

Hur står sig nya i7 processorn mot en bra presterande core 2 duo?

Med tanke på att ram-minnena bara är två så kan ju inte processorn utnyttja sina tre kanaler, något som är sämre eller kommer den ändå prestera bra?

Hur mycket används hårddisken vid filmredigering? med tanke på att den bara är en 5k4 varvare och vad jag lyckats få fram en koppling av SATA I typen (...vet, idiotiskt att göra en dator med sån kontakt då den uppenbart inte är till för lång batteritid)

 

Så kort och gott; vad tycker ni? Avråder ni mig från köp eller kommer jag bli nöjd?

 

//Jacob

 

"Med tanke på att ram-minnena bara är två så kan ju inte processorn utnyttja sina tre kanaler"

 

Det är i7'or med sockel 1336 (bloomfield) som använder 3 kanaler. Det finns även i7'or med sockel 1156 som använder 2 kanaler.

 

Givetvis är det sämre med en lägre minnshastighet/bredd, men det är enda en väldigt kraftfull processor, speciellt för att sitta i en bärbar.

 

Hp är värdens största datortillvärkare, deras dv6 samt dv-7 serie har bra ljud, skönt tangentbord samt mycket annat trevligt, så som fjärr som förvaras i datorn. Nästan knäpptyst då de idlar.

 

Nackdelar, speciellt med datorn du kollat på, är att de blir relativt varma när de jobbar hårt. Visst, inget problem för själva dator, men att ha en dator som blir 70-80grader varm (vid hård belastning)i knäet är inte så kul, går dock att leva med. Nätadaptern var på hela 120watt! Det måste ju betyda att denna dator drar relativt mycket(eller laddar välllldigt fort.) Kan jämföras med en "vanlig" bärbara dator som levereras med 65watts nätaggregat/laddare. Så troligen är batteritiden inte den bästa. (nog för att detta troligen är en "stationär ersättare" gjord för att stå på ett skrivbord 90% av tiden)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn finns inte i lager någonstans på prisjakt.

Mina erfarenheter av att köpa varor som inte är i lager men ska komma in inom 14 dagar är

Webhallen: 2 månader, det var ju andra före mig.

Komplett: Leveransdatum flyttades fram i 6 månader sedan togs ordern bort.

Komplett vara i lager, enstaka exemplar: Levererades inte, leveransdatum 14 dagar framåt. Jag har i stort slutat handla hos Komplett.

 

Så jag tycker du skall lägga ner den här modellen.

Gå in för nått som finns i lager hos en pålitlig leverantör som Dustin eller Inet.

HP ja min gamla jobbdator en HP nw8000 använder jag regelbundet för den nya en Dell D620 har krånglat så mycket. Hårddisken utbytt i januari 2010 i hopp få slut på krascherna.

Men betalar man så mycket som en nw8000 kostar så blir det annan kvalitet jämför Lexus och Toyota.

Jag gjorde en sökning på prisjakt efter bärbara under 10000kr med minst 15" skärm och W7 och minst 8 i omdöme.......

Resultat

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s49044420&o=produkt_betyg#rparams=k=s49044516

och eftersom Acer kan enligt en annan tråd behöva 5 månader för en garantireparation så känns HPn som bästa valet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=508020

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har sett att det finns många nya trådar om bärbara datorer så ledsen att behöva skapa en ny :/

 

 

Du ska inte vara ledsen för det, det är så vi gärna vill ha det här på Eforum, 1 fråga = 1 tråd, och det är bara för att slippa få ihoptrasslade trådar, dvs flertalet inlägg i en tråd, som inte direkt har med varann att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gurre G: så du tycker det verkar vara en rätt så hyfsad dator som lär klara av sitt ändamål som kraftful multimediadator? Ang. processorn; den kommer alltså kunne utnyttja sig maximalt då den bara använder två kanaler?

 

Jannejanne: förstår vad du menar, leveranstider/produkter ej i lager är inte att leka med, men har faktiskt redan köpt datorn, ^^ och enligt MediaMarkt där jag köpte den så är det cirka 80% chans att jag får den nästa vecka, han som sålde den till mig kommer ringa på måndag och då berätta när de får hem den.

 

 

Något som jag är orolig över är att datorn enligt en mäng datasidor (kommer inte ihåg namnen men de kommer upp när man googlar datorn) bara har en SATA I kontakt :S Får inte datorn en enorm flaskhals, samt, det är ju ingen idé i framtiden att då slösa pengar på SSD då SSDn endå inte kan utnyttja sin hastighet?

 

Och en sista fråga: Är det någon som vet om MediaMarkt får in specialmodeller av datormodeller? Eller får de liksom andra datorförsäljare in "orginal" som visas t.ex. på HP's hemsida?

 

/Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser

precis som många andra som följer tråden

fram mot att höra vad MediaMarkt säger på måndag!

 

Den verkar ju rätt kraftfull så en

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1056'

kan var bra att ha.

Och ställ den aldrig på mjukt underlag

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article689409.ece

Det kan tyvärr bli det sista du gör :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gurre G: så du tycker det verkar vara en rätt så hyfsad dator som lär klara av sitt ändamål som kraftful multimediadator? Ang. processorn; den kommer alltså kunne utnyttja sig maximalt då den bara använder två kanaler?

 

Jannejanne: förstår vad du menar, leveranstider/produkter ej i lager är inte att leka med, men har faktiskt redan köpt datorn, ^^ och enligt MediaMarkt där jag köpte den så är det cirka 80% chans att jag får den nästa vecka, han som sålde den till mig kommer ringa på måndag och då berätta när de får hem den.

 

 

Något som jag är orolig över är att datorn enligt en mäng datasidor (kommer inte ihåg namnen men de kommer upp när man googlar datorn) bara har en SATA I kontakt :S Får inte datorn en enorm flaskhals, samt, det är ju ingen idé i framtiden att då slösa pengar på SSD då SSDn endå inte kan utnyttja sin hastighet?

 

Och en sista fråga: Är det någon som vet om MediaMarkt får in specialmodeller av datormodeller? Eller får de liksom andra datorförsäljare in "orginal" som visas t.ex. på HP's hemsida?

 

/Jacob

 

processorn är gjord att använda 2 minneskanaler, vilket den gör, inget att oroa sig för :P

 

Angående sata/sata 2 så vet jag inte, men tror starkt på att det är sata 2 då jag inte sett någon dator alls på sistonde med den äldre standarden. Hursom hells så är det endå ingen flaskhals för en vanlig hårdisk, och klarar runt 150MB per sec som max, vilket inte är dåligt. sata 2 klarar max 300MB/sec men det utnyttjas knappt endå. Som en vanlig mediadator räcker denna dator mer än väl :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går omkring här hemma som på nålar och hoppas att de får in den nästa vecka. Tydligen skulle de bara få in två exemplar, därav varför jag köpte den utan att ha sett den så jag skulle få förtur (kan ju alltid lämna tillbaka den)!

 

Så säg att den nu råkar ha SATA 1; räcker till mediadator kanske, men jag kommer ju inte bara redigera filmer (pinnacle studio och after effects) utan kommer också spela en den krävande spel, och då helst på max (med tanke på grafikkortet + CPU), frågan är om jag kommer uppleva att spelen laddas segt. Hoppas innerligt att du har rätt Gurra om att SATA 1 är "borta", i alla fall på denna modell :S

 

Tack så jättemycket för era synpunkter och tips! Har faktiskt en laptop kylare, två kläktar och blå led med två lägen; max/low, så får ta och leta fram den och koppla in :)

 

//Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat runt lite och hittat en intressant sak:

 

Här är den datorn som jag har köpt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578349

 

Men är inte denhär bättre? Okej, den har ½ hårddiskstorleken, med det är inget problem för mig: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498535&view=detailed#ProductTabs

 

Mer värd att köpa den andra? Grejen med den andra är att den har en hårddisk på 7k2 istället för 5k4 :)

 

/Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat runt lite och hittat en intressant sak:

 

Här är den datorn som jag har köpt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578349

 

Men är inte denhär bättre? Okej, den har ½ hårddiskstorleken, med det är inget problem för mig: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498535&view=detailed#ProductTabs

 

Mer värd att köpa den andra? Grejen med den andra är att den har en hårddisk på 7k2 istället för 5k4 :)

 

/Jacob

 

Nja, mindre hårdisk som bara är runt 25% snabbbare (och till vilken nytta?) samt 2GB mindre ram-minne...

 

Jag tycker dessa tar ut varandra lite, istället för att swappa filer på hårdisken kan du istället ha dessa i det extra ram minnet, och på så sätt är datorn med mer ram minne måhända snabbare överlag när du väl startat programet du tänkt använda.

 

Men hörde jag inte något snack om en ssd? Då är datorn med 640GB definitivt något att satsa på då den (troligen) baseras på 2 stycken 320GB hårddiskar, släng ut en av dessa och stoppa i en ssd som systemdisk samtidigt som du fortfarande har en vanlig mekanisk disk som lagringsenhet :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, mindre hårdisk som bara är runt 25% snabbbare (och till vilken nytta?) samt 2GB mindre ram-minne...

 

Jag tycker dessa tar ut varandra lite, istället för att swappa filer på hårdisken kan du istället ha dessa i det extra ram minnet, och på så sätt är datorn med mer ram minne måhända snabbare överlag när du väl startat programet du tänkt använda.

 

Men hörde jag inte något snack om en ssd? Då är datorn med 640GB definitivt något att satsa på då den (troligen) baseras på 2 stycken 320GB hårddiskar, släng ut en av dessa och stoppa i en ssd som systemdisk samtidigt som du fortfarande har en vanlig mekanisk disk som lagringsenhet :thumbsup:

 

Tyvärr är det ju inte så smart gjort med två hårddiskar. Datorn är ju av en 15.4tums modell så det ligger bara en enda hårddisk i den så om man byter så byter man ju allt :/

 

Tror ändå jag vill ha den datorn som har 7k4 hårddisk, jag kopierar rätt så mycket saker till och från och låt oss säga att din uppskattning på 25% snabbare stämmer så --> tjugofem procent! Det är mycket värt för mig :) Och eftersom jag aldrig utnyttjar ens 4 GB i datorn så finns det ju ingen idé att stå där med 6 GB. På min gamla dator så testade jag för skojs skull att dra i gång diverse program samtidigt som jag startade upp ett rätt så krävande spel och fastän jag totalt hade kanske 20 IE fönster, spelet, spotify, alla office program etc etc så var jag bara uppe och nosa vid 3.6 ~ 3.7 GB och då jag kommer använda datorn och vill ha kraft kommer jag ju inte ha 25 andra fönster uppe :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=683

 

Är det inte ändå troligast att det sitter en sån här i den.Det är ju en 5400rpm are

 

Den snabbare varianten finns endast upp till 320GB

 

I min dv6-1236 sitter en blue scorpion på 500 GB

 

Lite lustigt att man hos komplett uppger Serial ATA-150 det måste ju betyda SATA 1 .!

(150 står väl för 150MB/s).Både under kontrollerkort och hårddisk. Felangivet på båda ställena.?För hårddisken lär nog "klara" SATA 2

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...