Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Önskemål: Filändelser vid uppladdning


Monshi

Rekommendera Poster

Vore bra om det klargjordes vilka filtyper som kan laddas upp. Idag hittar jag ingenstans vad som är tillåtet att ladda upp.

 

föreslår även att man tillåter Word/Ecxel-filer att laddas upp utan att zippas först. Eventuellt att man enbart ska tillåta de makrofria formaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna skriva in det i hjälptexten om jag bara får besked om det.

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help I avsnittet Inlägg står det om bilagor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore bra om det klargjordes vilka filtyper som kan laddas upp. Idag hittar jag ingenstans vad som är tillåtet att ladda upp.

 

föreslår även att man tillåter Word/Ecxel-filer att laddas upp utan att zippas först. Eventuellt att man enbart ska tillåta de makrofria formaten.

 

Bra idé, nu får man hoppas på att filen man laddar upp, fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Jättebra idé att lägga till info om det i hjälpfilen. Om du fixar det, Cecilia, så lägger jag sen till en länk till det nånstans där man bifogar filer.

 

Här är listan som den ser ut idag. Gröna bockar under Post är tillåtna filer. Det är standardinställningarna i plattformen, vi har inte gjort nån ändring.

 

Doc är tillåtet idag, men inte xls, men jag kan absolut tänka mig att koppla på xls ändå (vet att vi diskuterade det här lite under betatestningen). Tror att risken att folk sprider virus den vägen är ganska liten.

 

post-57800-12653649388_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag lagt in vilka bilagor som är tillåtna

//eforum.idg.se/admin/index.php?adsess=a47f9be98773d52931a689dee0494742&app=core&module=tools&section=help - Inlägg

 

Kanske info ang. att ladda upp bild vs. infoga bild?
Är det något sådant som står "Hantera bilagor" du är ute efter?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag lagt in vilka bilagor som är tillåtna

//eforum.idg.se/admin/index.php?adsess=a47f9be98773d52931a689dee0494742&app=core&module=tools&section=help - Inlägg

 

Är det något sådant som står "Hantera bilagor" du är ute efter?

 

Tänkte mera allmän info, att knappen Infoga bild endast ger en dialogruta där man uppmanas länka till en bild men vill man inte göra det så kan man infoga en bild till inlägget genom att bifoga bilden som en fil.

 

Kanske texten i tooltip (som fortfarande inte fungerar i Opera) kan klarställa detta med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, det var en annan sak. Det var knappen i redigeraren du tänkte på. "Tooltipen" (hemskt ord) är "Infoga bild" så den säger inte mycket. I hjälpen skulle jag kunna förtydliga med "Infoga bild som ligger på en webbplats" i beskrivningen av redigerarens knappar. Vad tror du om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, det var en annan sak. Det var knappen i redigeraren du tänkte på. "Tooltipen" (hemskt ord) är "Infoga bild" så den säger inte mycket. I hjälpen skulle jag kunna förtydliga med "Infoga bild som ligger på en webbplats" i beskrivningen av redigerarens knappar. Vad tror du om det?

Ja, det skulle vara bra.

Men.. i gamla forumet så fanns väl en text, och en checkbox, under denna ruta där mans skriver, något i stil med Jag vill infoga en bild? Eller var det Bifoga? Infoga är något jag förknippar med just infoga tillsammans med texten, som en smiley. Nytt: testbildEn bilaga är något som medföljer, något som ligger medpackad vid sidan om. Nu har jag lagt till en sådan bilaga.

 

Nytt2: Hm.. vad är eg. skillanden, resultatmässigt, att Infoga bild vs. Infoga länk?

post-52940-126537127364_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Doc är tillåtet idag, men inte xls, men jag kan absolut tänka mig att koppla på xls ändå (vet att vi diskuterade det här lite under betatestningen). Tror att risken att folk sprider virus den vägen är ganska liten.

 

 

Den som lägger upp en virusfil han blir det synd om.... virus finns förövrigt även i Word-dokument samt att kringgå och lägga in filerna i en zip-fil är inget som helst problem.

 

Men om du tillåter ett excel-format, missa inte de nyare formaten som finns i Office 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en fil innehåller ett macro så kommer kanske ens säkerhetslösning att protestera. Men om man ställer ex. en Excelrelaterad fråga här, och om någon lägger upp en fil, som innehåller ett makro, som svar så kan man kanske anse att den som hämtar filen vet vad hon/han gör och kan hantera säkerhetslösningens varning?

Kanske redan diskuterats på Beta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det skulle vara bra.

Men.. i gamla forumet så fanns väl en text, och en checkbox, under denna ruta där mans skriver, något i stil med Jag vill infoga en bild? Eller var det Bifoga? Infoga är något jag förknippar med just infoga tillsammans med texten, som en smiley. Nytt: testbildEn bilaga är något som medföljer, något som ligger medpackad vid sidan om. Nu har jag lagt till en sådan bilaga.

I gamla forumet bifogade man bilder och man fick trycka på gemet för att se dem, så de var verkligen bifogade. Blev resultatet av din bild-test vad du hade tänkt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I gamla forumet bifogade man bilder och man fick trycka på gemet för att se dem, så de var verkligen bifogade. Blev resultatet av din bild-test vad du hade tänkt dig?

 

Bifogad fil(bild) visas ju så som jag skulle kalla det infogat, fast sist i inlägget. Texten anger att den är bifogad så det är ju okej. Infogad bild med knappen ger ingen skillnad jämfört med Infoga länk.

 

Hur kommer en bifogad xls att se ut?

 

Vill nog ha en mer förtydligande text, till höger om texten Bilagor. Typ som bifogad bild.

post-52940-126537244245_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogad fil(bild) visas ju så som jag skulle kalla det infogat, fast sist i inlägget. Texten anger att den är bifogad så det är ju okej. Infogad bild med knappen ger ingen skillnad jämfört med Infoga länk.

 

Hur kommer en bifogad xls att se ut?

 

Vill nog ha en mer förtydligande text, till höger om texten Bilagor. Typ som bifogad bild.

 

Se detta inlägg med en zip-fil

//eforum.idg.se/topic/217446-skattetabell-excel/page__view__findpost__p__1077529

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se detta inlägg med en zip-fil

//eforum.idg.se/topic/217446-skattetabell-excel/page__view__findpost__p__1077529

 

Jo, det är lite av det jag tänkte kunde förtydligas kanske?

en zip visas som minegen.zip en textfil kanske som minegentextfil.txt men en bild visas inte som minfinabild.png utan den blaffar ut sig i tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus, vilka typer uppladdade filer blir det inte bara en lista av?

bmp gif jpeg jpg png antar jag.

Men hur är det med ico? Det är ju också en sorts bild. Liksom tiff.

Någon annan sorts media som ljud (mp3)?

 

Finns det någon sådan lista eller ska vi pröva oss fram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Som jag förstår det hela så visas bifogade bilder som miniatyr (eller hela bilden om den får plats) medan andra filtyper blir det en länk.

 

Testar att bifoga en ico och en tiff. Konstigt nog har jag inte en enda mp3-fil på min jobbdator så det får gärna nån av er andra testa! :)

 

cs.tiff

eforum.ico

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Nu har jag lagt till stöd för följande filtyper:

 

.docx

.pptx

.xls

.xlsx

.tif (innan funkade bara filändelsen .tiff)

 

Nån mer som fattas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt till stöd för följande filtyper:

 

.docx

.pptx

.xls

.xlsx

.tif (innan funkade bara filändelsen .tiff)

 

Nån mer som fattas?

 

.xlsm

.xlsb

.docm

fast det ska sägas, de formaten är de 2007-format som kan hantera makron. xlsx är makrofri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...