Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Northwood Celeron 2 ghz mot Atom N330 1,6?

Chris1

Recommended Posts

Hej!

Jag ska försöka byta min frus oerhört gamla dator för att få något snabbare, med Windows 7 som OS. Den gamla är en Dell SX med en 2 ghz Northwood Celeron på 2 ghz.

Dellen är liten och tyst så kraven på uppföljare är... liten och tyst. EEEbox verkar vara rimlig, till rimligt pris, men jag har inte koll på Atomprocessorn.

Frågan är därför, hur väl står sig Atom N330 på 1,6 ghz mot en Northwood Celeron på 2?

Frågan är därför, hur väl står sig Atom N330 på 1,6 ghz mot en Northwood Celeron på 2?

Herregud de kommer inte ens från samma galax i universum! :o N330 presterar inte bara dubbelt eller två ggr bättre än denna gamla Celeron, den presterar högre än så (lite beroende på användningsområde naturligtvis).

Herregud de kommer inte ens från samma galax i universum! :o N330 presterar inte bara dubbelt eller två ggr bättre än denna gamla Celeron, den presterar högre än så (lite beroende på användningsområde naturligtvis).

Vi pratar Office, mail, surf här. Möjligtvis lite video. Så, är det värt att uppgradera alltså?

RN, du har visst koll. varför gav du dig inte in i min tråd om detta för en tid sedan? Fy på dig!

Fast där kom jag själv fram till svaret efter lite surf på nätet, inget exakt svar men i princip som följer:

Jag jämförde en P4@2.53 med en Atom 330. Fann att konsensus på nätet var att i vanliga entrådade applikationer skulle P4 vara snabbare, i flertrådade ett visst övertag för Atom.

På ett ungefär. Lite oklart exakt vilken P4 de jämförelserna jag hittade var emot....

Fast de är så billiga de där små så kanske man ska skaffa en ändå? I värsta fall blir det en liten HTPC av den.

RN, du har visst koll. varför gav du dig inte in i min tråd om detta för en tid sedan?

Öh jag vet inte, jag har faktiskt inget minne av nån sån tråd..! Fast så har jag varit rätt trött och less ett tag också. :( (det går i vågor, just nu är det bara så j-a kallt och mörkt)

Min minnesbank säger mig i alla fall att du har bl a en P4 2.53GHz(?) Och den kan du i alla fall inte jämföra med Chris1:s Northwood Celeron 2.0GHz då P4:an presterar inte så lite bättre. Man kan alltså inte på nåt sätt likställa dem vid en jämförelse med Atom N330.

Öh jag vet inte, jag har faktiskt inget minne av nån sån tråd..! Fast så har jag varit rätt trött och less ett tag också. :( (det går i vågor, just nu är det bara så j-a kallt och mörkt)

Min minnesbank säger mig i alla fall att du har bl a en P4 2.53GHz(?) Och den kan du i alla fall inte jämföra med Chris1:s Northwood Celeron 2.0GHz då P4:an presterar inte så lite bättre. Man kan alltså inte på nåt sätt likställa dem vid en jämförelse med Atom N330.

Bra minne har du ivartfall, i den gamla sitter mycket riktigt en P4@2.53.

Min slutsats av de prestanda jag gav i tidigare inlägg ger att att Eebox kommer att, jämfört med gamla datorn, upplevas som lite rappare i respons pga snabbare minne och hårddisk samt det att den är dubbelkärning. I ren datakraft kommer den dock troligen lagga efter denna P4 en del.

Energimässsigt drar Eeeboxen säkert cirka en fjärdedel av den gamla datorn. Ljudmässigt gissar jag att den är som en viskning jämförelsevis. Som du säger, jämfört med Celeron-processorn är Eeeboxen rappare rakt över hela registret.

mmh, undrar om det finns någon butik där man kan klämma lite på en eeebox, jag nyfiken :)

"Bevis", en tråd du missat!

//eforum.idg.se/topic/217169-asus-eeebox/

Kanske fel forum för dig :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...