Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad på 100hz och 50hz vid Blu Ray film


Daniel Wahlbeck

Rekommendera Poster

Daniel Wahlbeck

Hej.

Jag ska köpa mej en ny tv och har nu lite funderingar på vad det blir för skillnad på bilden (om det blir någon) när man tittar på Blu Ray filmer med en tv på 100hz och en på 50hz?!

 

Har hört lite olika från olika personer så skulle vilja se om det finns nån som kan bringa lite ljust till mej i denna fråga!

 

Tack på förhand......

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du kan uppleva 100hz bilden som lite stabilare. Typ bättre flyt i rörelserna. Men jag har själv aldrig brytt mig så noga över just hz på en tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wahlbeck

Vad ska man annars tänka på för speciella saker när man ska köpa en ny tv då? Om man tänkt att kolla mycket film både Blu Ray och vanlig DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper en Full-HD teve så matchar ju blu-ray upplösningen och teve varandra väldigt väl. Eller förhoppningsvis i alla fall. Finns något som kallas pixelmapping som man ska hålla koll på.

 

Men för att se dvd så är filmen i lägre upplösning än vad teve kommer visa bilden med. För att få så bra bild som möjligt så får man prova sig fram. Min dvd-spelare med uppskalning låter jag bara skala upp till 720p och sen låter jag teve skala upp resten. Det visade sig bli bättre bild än att låta dvd-spelaren skala upp hela vägen till 1080.

 

Men jag tror det bästa du kan göra är att nosa upp en teve i den prisklass du gillar i butik. Och provtitta på den. Sen kan du ju alltid beställa på nätet om du vill. Men att få chans att provtitta är något av det viktigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wahlbeck

Det är en hel vetenskap att köpa en ny tv för mej :) finns så många att välja på tycker jag!

Jag har sett en Samsung LE40B655 som jag funderar på, kan det vara nåt?! Om du får säga ditt......

 

Hittar dock inget om pixelmapping för den på samsungshemsida men det går säkert att ta reda på.

 

Tack för allt så här långt iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen bara köpt två teveapparater dom senaste tio åren. Men jag har utvecklat en väldigt (o)genomtänkt och (o)vetenskaplig metod för att välja rätt teve.

 

Jag börjar med att sortera ut tillverkare som jag känner till och har viss erfarenhet av. Sen letar jag i detta utbud efter modeller i den prisklass jag känner mig bekväm med. Sen nosar jag bland recensioner och kollar med bekanta efter åsikter. Sen om jag orkar så letar jag upp modellen i butik så jag får chans att smygtitta och skaffa mig en åsikt.

 

Och resultatet har båda gångerna blivit Sony.

 

Men den samsung du hittat har ju fått väldigt fina recensioner och omdömmen. Plus att kollegorna som köpt samsung har varit väldigt nöjda. Så det blir antagligen ett toppenval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...