Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överstruken text?


svedberg82

Rekommendera Poster

Jag har fått ett kopierat dokument där viss text är överstruken med svart tuschpenna.Verkar som att dokumentet är utskrivet efter att texten är överstruken.

 

Har försökt att läsa texten ändå genom att hålla dokumentet mot en lampa,men jag kan inte utläsa allt.Finns det någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt CSI så kan man antagligen se igenom tushet genom att titta igenom olika färgfilter. Om det fungerar i verkligheten eller ej vet jag inte. Men jag tror att du måste ha orginalet för att det skall fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt CSI så kan man antagligen se igenom tushet genom att titta igenom olika färgfilter. Om det fungerar i verkligheten eller ej vet jag inte. Men jag tror att du måste ha orginalet för att det skall fungera.

 

Vadå? Allt i CSI är ju på riktigt! Riktiga fall, riktiga rekvisita, riktiga metoder...

 

Till frågan. Du har ett icke original där text strykts över efter det skrivits ut men innan det kopierats. Eller?

 

Ne, det tror jag inte går. Det går inte att skapa information där information inte finns. Om kopiatorn lämnat ett helt svart område finns det inget där att hämta. Om det inte är helt svart kan det finnas nyanser.

 

Manuellt - mot lampa för att öka ljusstyrkan och kontrasterna.

UV-filter och liknande är lönlöst då texten som det svarta döljs av är av samma material som överstrykningen. Om det hade varit ett original kanske filter hjälpt.

 

I dator, skanna in i hög upplösning och se om du kan få fram något via ljus/kontrast/filter/kantdetektion.

 

Fast kanske först tänka tanken "Det kanske inte är meningen att jag ska läsa detta?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå? Allt i CSI är ju på riktigt! Riktiga fall, riktiga rekvisita, riktiga metoder...

 

Till frågan. Du har ett icke original där text strykts över efter det skrivits ut men innan det kopierats. Eller?

 

Ne, det tror jag inte går. Det går inte att skapa information där information inte finns. Om kopiatorn lämnat ett helt svart område finns det inget där att hämta. Om det inte är helt svart kan det finnas nyanser.

 

Manuellt - mot lampa för att öka ljusstyrkan och kontrasterna.

UV-filter och liknande är lönlöst då texten som det svarta döljs av är av samma material som överstrykningen. Om det hade varit ett original kanske filter hjälpt.

 

I dator, skanna in i hög upplösning och se om du kan få fram något via ljus/kontrast/filter/kantdetektion.

 

Fast kanske först tänka tanken "Det kanske inte är meningen att jag ska läsa detta?"

 

Jag gissar att texten är överstruken innan ett exemplar kopierades till mig.Det ser inte ut som att man strök över texten på min kopia innan jag fick den.

 

Har skannat in de 3 textraderna i 16512x1536.Ska kolla i photoshop när jag får lite tid över.

ca 40% ska nog gå att utläsa ändå,men det övriga är väldigt svart.

Tycker ändå att det borde finnas ngn lösning ändå om jag skulle gå bet med det som hittills föreslagits.Det får inte vara kört.

 

Angående första tanken.Behövde inte tänka den tanken.Det är uppenbart att det är så.Min första tanke,det här ska jag läsa på ngt sätt.

Är jag verkligen den enda "fulingen" här?Lite nyfiken måste man få vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, om det gått genom en kopiator återspeglas vad kopiatorn klarar av i kontrast och mättnad i det du har. Har kopiatorn inte sett någon skillnad mellan texten och överstrukna är det kört för dig

 

Det går ju ganska enkelt att skapa papper i färg som om en kopiator inte kommer kunna se om du skrivit på. Allt blir bara grått. Givet att den inte kopierar i färg då.

 

Likaså med överstrykningspenna. Man kan stryka över text med en färg som gör att när man kopierar blir det svart där även om överstrykningen inte är av art som döljer på originalet.

 

Mitt förslag är enkelt nu. ta kontakt med den du fått arket ifrån och be om att få en kopia där all text syns. Eller en förklaring på vad som står därunder.

 

Möjligt att du kan säga oss vad det är för papper? Nyfis eller fuling? Beror på vad det är som är överstruket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokumentet i fråga är en sk "allmän handling".Det överstrukna är just överstruket för att just den biten antagligen inte anses som "allmän".Bortkastad tid att göra en förfrågan i ämnet.Får acceptera att det är övertruket och finna lösningar på egen hand...

 

Men,det betyder ju inte att jag behöver låta mig hindras att försöka läsa ändå.Men som sagt,allt kanske jag inte kommer att kunna utläsa om det inte dyker upp ngt revolutionerande tips utöver vad som sagts.

 

Sen så är det ju så att även om alla bokstäver inte går att utläsa,så kanske jag ändå kan få ihop vad som står där i sin helhet.Det blir som det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...