Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdvara till router


Scorpii

Rekommendera Poster

Jag tänkte ge mig på att bygga en egen router/brandvägg. Anledningen är att jag vill ha högre throughput än den router jag har.

 

Jag skulle vilja ha tips på hårdvara till den. Ett par gamla datorer har jag i någon skrubb så klart men de är för klumpiga och högljudda.

 

Jag är helst ute efter ett fläktlöst system. Är det även kompakt och strömsnålt så är det bonusar.

 

Alla tips är välkomna! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på ett passivt itx moderkort liknande: http://www.inet.se/artikel/1901752/zotac-ion-itx-a-330-mini-itx

 

Fast med 2 stycken gigabit lan-portar.

Altenativt ett sådan itx moderkort med ett extra pci express x1 gigabit nätverkskort. (dock brukar dessa moderkort vara lite dyrare)

 

Fördel: tyst, strömsnål, tar liten plats.

 

Nackdel: dyrt, du får allt under ca halva priset om du användet m-atx standarden istället, men då drar datorn mer ström, låter, och tar plats...

 

Edit: http://www.dustinhome.se/pd_5010369600.aspx

Billigare, klenare, samt pci express x1! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Bra tips.

 

Detta är klart intressant, med passiv kylning och wlan.

 

Satsa på ett passivt itx moderkort liknande: http://www.inet.se/a...-a-330-mini-itx

Jag är lite rädd för ljudnivån på den lilla CPU-fläkten. Fast den går säkert att byta till en större i så fall.

 

Fast är de inte lite overkill för en router/brandvägg? (Rätta mig om jag har fel, jag har aldrig byggt en sådan förut.)

 

Det bästa vore om det fanns något med två integrerade nätverks-interface och wlan (så slipper man en trådlös accesspunkt). Vill helst slippa stoppa i ett PCIe-kort för att få plats i ett litet chassi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men frågan är hur bra router du vill ha? Alltså, om jag inte har helt fel så har dyrare routrar betydligt bättre genomströmmning. Alltså, om du är beredd att betala en bit över 2000kr för en Gigabitrouter så är det väl ändå bättre att köpa en färdig som ligger i den prisklassen. Har du nu en router för 400-1000kr och vill byta upp dig så gör det. Men att lägga kanske 3500 eller mera på en dator som endast ska ha en routerfunktion är lite overkill. Det ska juh konfigureras och skötas om också...

 

 

 

Tackar! Bra tips.

 

 

Detta är klart intressant, med passiv kylning och wlan.

 

 

Jag är lite rädd för ljudnivån på den lilla CPU-fläkten. Fast den går säkert att byta till en större i så fall.

 

Fast är de inte lite overkill för en router/brandvägg? (Rätta mig om jag har fel, jag har aldrig byggt en sådan förut.)

 

Det bästa vore om det fanns något med två integrerade nätverks-interface och wlan (så slipper man en trådlös accesspunkt). Vill helst slippa stoppa i ett PCIe-kort för att få plats i ett litet chassi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men frågan är hur bra router du vill ha? Alltså, om jag inte har helt fel så har dyrare routrar betydligt bättre genomströmmning. Alltså, om du är beredd att betala en bit över 2000kr för en Gigabitrouter så är det väl ändå bättre att köpa en färdig som ligger i den prisklassen. Har du nu en router för 400-1000kr och vill byta upp dig så gör det. Men att lägga kanske 3500 eller mera på en dator som endast ska ha en routerfunktion är lite overkill. Det ska juh konfigureras och skötas om också...

 

 

ja, men en dator som router är så mycket mer. Filserver, automatisk backupp, torrent klient och massa annat roligt man vill kunna köra 24/7 utan att behöva förbruka onödigt mycket el eller låta för illa.

 

 

Jag skulle direkt slänga den lilla 40mm's fläkten som följer med, till fördel till en nära på knäpp tyst 80-120mm's fläkt.

 

 

Men visst, om man inte vet vad man ger sig in på så är en vanlig, dyr, router ett bättre altenativ. Dir-655 klarar runt 270mbit/s vilket inte är dåligt, och visst 1000:- är billigare än en dator, men åandra sidan inte lika rolig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat moderkort och annan hårdvara så jag håller på att bli galen nu. De alternativ som du Gurre nämnde verkar ju bra men jag skulle behöva två vanliga ethernet-interface och ett trådlöst eftersom jag vill ha en trådlös AP i routern också. Där går jag bet. Jag hittar bara moderkort med antingen två eth-if och ingen PCI-plats eller bara ett eth-if och en PCI-plats. Det fattas ett interface hur jag än gör! :)

 

Det kommer nog att bli ett mini-ITX-kort i alla fall. Jag tänkte använda mig av följande chassi:

Antec Mini-ITX 65W

 

Räcker en Atom 330 att routa upp till 100 Mb/s? Jag har testat med en gammal P3 på 733MHz och Smoothwall, den lyckades inte routa mer än 34 Mb/s (något överraskande!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Räcker en Atom 330 att routa upp till 100 Mb/s? Jag har testat med en gammal P3 på 733MHz och Smoothwall, den lyckades inte routa mer än 34 Mb/s (något överraskande!).

 

Den skall göra det, men det skall även din p3'a kunna göra tycker man_/jag....733mhz är ruskigt snabbt sett i en routers perspektiv. ;)

 

Tyvärr tror jag ej 2 st lan + trådlöst kan sitta på samma moderkort som kör en atom då dessa processorers chipset inte klarar av så många pci express enheter... :thumbsdown: (nog för att jag kan ha fel om detta) kanske någon annan kan bekräfta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren hittills. :)

 

Jag har skippat idén med att ha en trådlös AP i routern. Jag har ju min gamla router (802.11a/b/g) som jag kan använda plus en Time Capsule (802.1a/b/g/n). Communityt på Smoothwall har lyckats övertala mig att det är bättre att använda en "riktig" AP än att försöka få det att fungera på Linux. Det går ju, men det kan vara krångligt.

 

Följande har jag plockat ihop till min eventuella router:

MSI IM-945GSE-A (Dyrt, men jag hittade inget annat med två GB-LAN-portar och Atom N270 (=fläktlöst).)

Antec ISK 300-65 (Ska tydligen vara tyst och trevlig, med fläktlöst nätagg.)

Netgear GS108

1 GB DDR2 PC3200/400MHz

40 GB 2,5" SATA HDD

DVD-läsare, slim

 

Eftersom jag fick så dålig genomströmning på P3-maskinen jag testade på är jag lite orolig. Det skulle ju inte vara kul att spendera en massa pengar på nåt som inte blir riktigt som man tänkt. :)

 

Men det kan ju ha flera orsaker till att jag fick så dålig genomströmning. Jag misstänker de två nätverkskorten jag använde. Gissar på att det blir bättre med två Intel-LAN på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren hittills. :)

 

Jag har skippat idén med att ha en trådlös AP i routern. Jag har ju min gamla router (802.11a/b/g) som jag kan använda plus en Time Capsule (802.1a/b/g/n). Communityt på Smoothwall har lyckats övertala mig att det är bättre att använda en "riktig" AP än att försöka få det att fungera på Linux. Det går ju, men det kan vara krångligt.

 

Följande har jag plockat ihop till min eventuella router:

MSI IM-945GSE-A (Dyrt, men jag hittade inget annat med två GB-LAN-portar och Atom N270 (=fläktlöst).)

Antec ISK 300-65 (Ska tydligen vara tyst och trevlig, med fläktlöst nätagg.)

Netgear GS108

1 GB DDR2 PC3200/400MHz

40 GB 2,5" SATA HDD

DVD-läsare, slim

 

Eftersom jag fick så dålig genomströmning på P3-maskinen jag testade på är jag lite orolig. Det skulle ju inte vara kul att spendera en massa pengar på nåt som inte blir riktigt som man tänkt. :)

 

Men det kan ju ha flera orsaker till att jag fick så dålig genomströmning. Jag misstänker de två nätverkskorten jag använde. Gissar på att det blir bättre med två Intel-LAN på moderkortet.

 

det ser bra ut. Men, hur vore det att byta ut hårdisken mot ett minneskort/ ssd enhet?

 

cd läsare: till vilken nytta? (kommer väll användas 1 gång under datorns liv, under installationen...)

 

Det går inte få tag på samma typ av moderkort fast med atom 330 istället då den är en dual core?

 

Ang: throughtsput och smoothwall så vet jag tyvärr ej vad som krävs, men enligt sweclockers.com's test så skall 733mhz räcka mer en nog. Men, det är kanske bäst att du hör med någon som värkligen vet :thumbsup:

 

http://83.140.33.3/articles_show.php?id=5987&page=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En liten uppdatering. Jag införskaffade komponenterna som jag skrev i mitt förra inlägg. Skippade DVD-läsaren. Det var ett bra förslag av dig Gurre. :)

 

Byggde ihop grejorna, kopplade in en temporär CD-läsare, stoppade i skivan med Smoothwall och startade installationen. Det dröjde inte länge innan besvikelsen var ett faktum. Smoothwall hade inga drivrutiner för ethernet controllern som satt i moderkortet (Intel 82574L)! Jag var inte sugen på att krångla med att bygga en driver och pilla in i min router. Skulle Smoothwall komma med nån uppdatering som inkluderade kärnan skulle jag få göra om det igen...

 

Jag lade undan grejorna och tog en paus nån dag. Efter att ha lugnat ner mig bestämde jag mig för att testa pfSense istället för Smoothwall. Fantastiskt! Det fungerade klockrent. Det var inga som helst problem att hitta ethernet-interfacen. Efter att ha lekt med pfSense ett tag finns det inget jag saknar om man jämför med Smoothwall. Nu har jag att leka med ett bra tag framöver. :D

 

Smoothwall baseras på RedHat och pfSense baseras på FreeBSD. Jag har hellre ett system baserat på FreeBSD som yttre försvar. ;)

 

Om någon är intresserad så har systemet en effekt på 22W. Jag valde delar till mitt system för att hålla ner både ljudvolym och effekt. Jag är väl ganska nöjd. Hade jag fått ner effekten till 15W hade jag varit mer nöjd dock. ;)

 

Så, tack Gurre för dina tips på vägen i mina kvalfyllda val. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering. Jag införskaffade komponenterna som jag skrev i mitt förra inlägg. Skippade DVD-läsaren. Det var ett bra förslag av dig Gurre. :)

 

Byggde ihop grejorna, kopplade in en temporär CD-läsare, stoppade i skivan med Smoothwall och startade installationen. Det dröjde inte länge innan besvikelsen var ett faktum. Smoothwall hade inga drivrutiner för ethernet controllern som satt i moderkortet (Intel 82574L)! Jag var inte sugen på att krångla med att bygga en driver och pilla in i min router. Skulle Smoothwall komma med nån uppdatering som inkluderade kärnan skulle jag få göra om det igen...

 

Jag lade undan grejorna och tog en paus nån dag. Efter att ha lugnat ner mig bestämde jag mig för att testa pfSense istället för Smoothwall. Fantastiskt! Det fungerade klockrent. Det var inga som helst problem att hitta ethernet-interfacen. Efter att ha lekt med pfSense ett tag finns det inget jag saknar om man jämför med Smoothwall. Nu har jag att leka med ett bra tag framöver. :D

 

Smoothwall baseras på RedHat och pfSense baseras på FreeBSD. Jag har hellre ett system baserat på FreeBSD som yttre försvar. ;)

 

Om någon är intresserad så har systemet en effekt på 22W. Jag valde delar till mitt system för att hålla ner både ljudvolym och effekt. Jag är väl ganska nöjd. Hade jag fått ner effekten till 15W hade jag varit mer nöjd dock. ;)

 

Så, tack Gurre för dina tips på vägen i mina kvalfyllda val. :)

 

Trevligt att höra hur det gick för dig! :thumbsup:

 

Hur blev det med det trådlösa, Jag vill minnas att du skippade det till förmån för 2 nätverksuttag?

Om sådant är fallet och du vill ha igång trådlösa (något säger mig att du vela det) så går det måhända kanske att ansluta en USB anslutet dito? (knäppt att tanken inte slog mig tidigare!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blev det med det trådlösa, Jag vill minnas att du skippade det till förmån för 2 nätverksuttag?

Jag valde att nedgradera min gamla Netgear-router till trådlös accesspunkt. Det funkade mycket bra faktiskt. Jag har en PCI-port ledig på moderkortet om jag skulle vilja integrera det i routern och slippa en "burk" vid sidan om. Annars är USB ett bra förslag också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...