Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Språkslarv


mbgtmari

Rekommendera Poster

Under rubriken Bevakningar står det "tråden" i stället för "trådar". Texten är följande: "Om du önskar att automatiskt bevaka alla tråden du skriver i kan du konfigurera detta i din kontrollpanel. Bocka för "Bevaka alla trådar jag skriver i" och välj vilken typ av bevakning du vill ha innan du klickar på knappen Spara ändringar."

Ändra början till: Om du önskar att automatiskt bevaka alla trådar

 

Detta är en petitess. Säkert finns det andra slarvfel som kan påpekas av mig eller andra när vi stöter på dem.

 

Den förändring jag verkligen ser fram emot är att vi återigen får se de obesvarade frågorna i det delforum vi för tillfället befinner oss i. (Jag vet att detta har tagits upp i åtminstone två trådar här och att ni jobbar på det men jag trycker gärna på en extra gång.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man befinner sig i ett delforum så ser man ju lätt vilka trådar som inte har några svar. Åtminstone om man bara bryr sig om de senaste 40 trådarna som man kan ställa in att man ser på en sida.

 

//eforum.idg.se/forum/34-sprakfragor/

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Under rubriken Bevakningar står det "tråden" i stället för "trådar". Texten är följande: "Om du önskar att automatiskt bevaka alla tråden du skriver i kan du konfigurera detta i din kontrollpanel. Bocka för "Bevaka alla trådar jag skriver i" och välj vilken typ av bevakning du vill ha innan du klickar på knappen Spara ändringar."

Ändra början till: Om du önskar att automatiskt bevaka alla trådar

 

Detta är en petitess. Säkert finns det andra slarvfel som kan påpekas av mig eller andra när vi stöter på dem.

 

Den förändring jag verkligen ser fram emot är att vi återigen får se de obesvarade frågorna i det delforum vi för tillfället befinner oss i. (Jag vet att detta har tagits upp i åtminstone två trådar här och att ni jobbar på det men jag trycker gärna på en extra gång.)

 

Tack för påpekandet, det är ändrat nu! Det finns garanterat fler fel i texterna på sajten, så vi är väldigt tacksamma om du rapporterar allt sådant du hittar!

 

Och jag har noterat att obesvarade-listor anpassade till underforum är ett starkt önskemål! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..Detta är en petitess. Säkert finns det andra slarvfel som kan påpekas av mig eller andra när vi stöter på dem...//..

Petitess eller ej, småfel är nästan mer irriterande eftersom det torde vara enklare att åtgärda dem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pontus! Och Cecilia, jag tänkte faktiskt inte på det lilla och lätthanterliga språkforumet, även om det är där jag mest svarar, utan på alla forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen större roll vilket forum det gäller, även i ett mer livligt forum som Kalkylprogram så ryms just nu alla trådar sedan 14 januari på en sida:

//eforum.idg.se/forum/62-kalkylprogram-excel-m-fl/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en språkmiss - "i" saknas

 

Hjälpämne: Personliga inställningar

Under rubriken Forum står det: Här ställer du in hur du vill att forumdiskussionerna ska se ut och fungera. Du kan till exempel välja vilken ordning du vill visa inläggen i en tråd,

Ändra till: Du kan t.ex. välja i vilken ordning du vill visa inläggen i en tråd,

 

Förutom att språkfelet "missad i-preposition" gör texten svårläst så gör också den uteblivna förkortningen av "t.ex." det. Ju längre text desto mer svårläst blir den. Om ni ändå lägger till ett "i" kan ni ju förkorta "till exempel" också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för påpekandet, det är ändrat nu! Det finns garanterat fler fel i texterna på sajten, så vi är väldigt tacksamma om du rapporterar allt sådant du hittar!

---

 

I meddelandet jag bifogar bild av fattas en bokstav i ordet som ska vara "följande".

 

Sedan tycker jag förstås frasen "Sitter du på jobb" låter egendomlig, men folk kanske säger så nuförtiden...?

 

Jag föreslår följande lydelse istället:

 

"Tips från oss: Du har en gammal version av webbläsaren Internet Explorer.

För att få en bättre och säkrare upplevelse på nätet rekommenderar vi att du hämtar en nyare version av Internet Explorer. Vi kan också rekommendera dig att prova någon av följande alternativa webbläsare Opera, FireFox, Chrome eller Safari. Uppgraderingen är kostnadsfri.

 

Sitter du på jobbet och inte har kontroll över din dator själv bör du kontakta din IT-ansvarige."

 

Och så skulle jag gärna vilja kunna klicka bort den den skylten... ;)

post-23286-126609867668_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man bara på en arbetsplats så säger man förstås att man är "på jobbet". Men många här är ju ute hos olika kunder så jag tror att "på jobb" är ett medvetet val. Det täcker in både de som har en enda arbetsplats och de som har flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Så, nu har jag rättat och formulerat om lite i det där meddelandet. Jag har lagt till en mening för att förtydliga varför vi slänger upp den där fula gröna rutan för alla IE6-användare. :)

 

Och så skulle jag gärna vilja kunna klicka bort den den skylten... ;)

Det finns ett jätteenkelt sätt att bli av med skylten! Ladda hem IE8 eller någon annan modern webbläsare så slipper du se den! ;)

 

Internet Explorer 6 är en nio (!) år gammal webbläsare, som har mycket stora brister. Den stödjer inte de standarder som webbutvecklare använder nuförtiden, vilket innebär att sajter inte fungerar som de ska. Du går miste om många funktioner, inte bara på Eforum utan även väldigt många andra sajter. Dessutom innebär IE6 en stor säkerhetsrisk, eftersom den saknar många av de säkerhetsfunktioner som är standard på moderna webbläsare.

 

Själv använder jag mest Firefox 3.5, men det är mest en smaksak. Jag kan inte säga att den objektivt är bättre än exempelvis Internet Explorer 8. Microsoft har kommit väldigt långt med sina senaste webbläsarversioner, och är i princip likvärdiga med Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag mest Firefox 3.5, men det är mest en smaksak. Jag kan inte säga att den objektivt är bättre än exempelvis Internet Explorer 8. Microsoft har kommit väldigt långt med sina senaste webbläsarversioner, och är i princip likvärdiga med Firefox.

Håller nästan helt med dig Pontus, men anser att FF klart leder när det bl.a gäller hanteringen med fliksystemet, där IE fortfarande inte hänger med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Så, nu har jag rättat och formulerat om lite i det där meddelandet. Jag har lagt till en mening för att förtydliga varför vi slänger upp den där fula gröna rutan för alla IE6-användare. :)

 

 

Det finns ett jätteenkelt sätt att bli av med skylten! Ladda hem IE8 eller någon annan modern webbläsare så slipper du se den! ;)

 

Internet Explorer 6 är en nio (!) år gammal webbläsare, som har mycket stora brister. Den stödjer inte de standarder som webbutvecklare använder nuförtiden, vilket innebär att sajter inte fungerar som de ska. Du går miste om många funktioner, inte bara på Eforum utan även väldigt många andra sajter. Dessutom innebär IE6 en stor säkerhetsrisk, eftersom den saknar många av de säkerhetsfunktioner som är standard på moderna webbläsare.

 

Själv använder jag mest Firefox 3.5, men det är mest en smaksak. Jag kan inte säga att den objektivt är bättre än exempelvis Internet Explorer 8. Microsoft har kommit väldigt långt med sina senaste webbläsarversioner, och är i princip likvärdiga med Firefox.

 

 

För mig innebar den stora omskapelsen av eForum att det plötsligt blev mer eller mindre problematiskt att använda forumet. Bl.a. visade sig eller försvann inlägg ur rutorna lite hipp som happ. Och till synes enda sättet att igen få fram plötsligt osynliga inlägg var att scrolla upp och ner varefter de kunde framträda igen i de alldeles innan helt tomma rutorna.

 

Av helt andra skäl än att förhoppningsvis åter kunna använda eForum problemfritt, har jag emellertid nu kommit att uppdatera till Internet Explorer 8, men nu spökar det med avatarerna, profilbilderna eller vad det kallas - jag bifogar illustration:

post-23286-1273737148,41_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Ok, tack för påpekandet! Ska kolla på det, tror det är ganska enkelt att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ok, tack för påpekandet! Ska kolla på det, tror det är ganska enkelt att lösa.

 

I den här tråden ser jag fotografier bredvid dina och Stefans inlägg, men vid andras endast kryss, som på min illustration.

 

Är det bara i min dator det ser ut så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen beror det på att "bilden", som skulle visas där krysset är, hämtas från en annan domän än idg.se, nämligen http://www.gravatar.com/ , och att din webbläsare är inställd på att inte hämta bilder som kommer från andra domäner än webbsidan. Det är en bra inställning säkerhetsmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen beror det på att "bilden", som skulle visas där krysset är, hämtas från en annan domän än idg.se, nämligen http://www.gravatar.com/ , och att din webbläsare är inställd på att inte hämta bilder som kommer från andra domäner än webbsidan. Det är en bra inställning säkerhetsmässigt.

 

På ett antal andra forum jag också besöker visas i inläggen ganska ofta bilder inlänkade från div helt andra ställen, utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag råkade titta på högerspalten när jag loggade in.

Inte medlem ännu? Det tar bara en minut att bli medlem på Eforum! Som medlem kan du: • Ställa egna frågor, och svara andra • Prenumerera på ämnen och få automatiska uppdateringar

• Skicka privata meddelanden till andra medlemmar • Skapa en egen Eforum-profil och skaffa nya vänner • Anpassa hur Eforum ser ut och fungerar för just dig

1)Ta bort kommat framför ”och” i den första punkten: • Ställa egna frågor och svara andra 2) Ett meddelande, flera meddelanden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag råkade titta på högerspalten när jag loggade in.

1)Ta bort kommat framför ”och” i den första punkten: • Ställa egna frågor och svara andra 2) Ett meddelande, flera meddelanden

Nu har det gått mer än två månader sedan jag påpekade grammatikfelet "meddelande" i stället för meddelanden. Är det så in i baljans svårt att lägga till ett "n"? Om det är det kan väl Cecilia få ansvaret (och betalningen) för språkputsningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...