Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bild optimering HTPC


Bigmc

Rekommendera Poster

Halloj

 

jag har en htpc asus moderkort med inbyggd grafik från intel.

Till denna har jag kopplat en tv som enligt mig ger väldigt bra bild Panasonic G10

Överföringen sker med hdmi hdmi 1920x1080@25 Hz

Jag har testat massa codecs och får inte riktigt 100 bildkvalitet (använder dvbviewer pro). Just nu har jag en codec som heter mpv vilken fungerar bäst hitils för mina boxer kanaler. Men man ser att skärpan skiftar lite granna. Det är egentligen enda defekten inga de interlace problem. Alla pratar så mycket om ffdshow men jag får inte till det att deinterlaca och behålla skärpan samtidigt. Ser ut som en liten dimma över bilden. Någon som har några ideér på hur jag skall få till det. Behövs ett separat grafik kort? Vilket?. Har testa Nero codec ger ochå super fin bild men endast under en väldigt begränsad tid sedan börjar bilden vibrera. Nvidia Pure video men inget jättefint resultat. Tacksam för alla förslag och tankar. Skulle vara skönt att en gång för alla samla bra metoder för att få ut bra bild. Man Vill ju inte ha sämre bild än via normal box.

 

 

/Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder visserligen Comhem istället för boxer. Men jag upplever att jag får bäst bild med Windows Media Center, och inte DVBViewer. Har du möjlighet att prova Media Center istället??

 

Annars kan du söka lite på http://tystpc.nu/forum där har jag för mig att man vid flera tillfällen har diskuterat denna fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder visserligen Comhem istället för boxer. Men jag upplever att jag får bäst bild med Windows Media Center, och inte DVBViewer. Har du möjlighet att prova Media Center istället??

 

Annars kan du söka lite på http://tystpc.nu/forum där har jag för mig att man vid flera tillfällen har diskuterat denna fråga.

 

 

Jo jag har vista ultimate med mediacenter. Men upplever ingen jätte skillnad. eller i vilket fall så är deftekten ganska liten men man ser den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du borde prova att ha högre uppdateringsfrekvens än 25 hz. Om du kan, ställ in 60 hz istället, det borde ge bättre bild än 25 hz.

 

Bra och billigt grafikkort för tv och film är t ex ATI HD4550 med HDMI, finns olika märken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...