Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Först blir skärmen blå, jag har lite val sen svart!

Gulpa

Recommended Posts

Någon som har lust att hjälpa mig?

Datorn har gått lite segt den senaste tiden, sedan 2 dagar tillbaka kan jag inte starta datorn. Slår på burken den går igång som vanligt, först blå skärm där jag har val att komma till bios osv, sedan blir datorn svart med en blinkande streck vä hörn.

Kan komma in på bios kan även komma in på ett test som datorn gör innan den skall komma igång. Datorn testar och säger att allt är ok. Och att jag skall trycka valfri knapp för att boosta om datorn, vilket jag gör kommer då till svarta rutan.

Kommer in felfri på bios men där vet jag inte alls vad jag skall göra.. så jag bara trycker på esc.

Snälla hjälp mig....

Någon som har lust att hjälpa mig?

Datorn har gått lite segt den senaste tiden, sedan 2 dagar tillbaka kan jag inte starta datorn. Slår på burken den går igång som vanligt, först blå skärm där jag har val att komma till bios osv, sedan blir datorn svart med en blinkande streck vä hörn.

Kan komma in på bios kan även komma in på ett test som datorn gör innan den skall komma igång. Datorn testar och säger att allt är ok. Och att jag skall trycka valfri knapp för att boosta om datorn, vilket jag gör kommer då till svarta rutan.

Kommer in felfri på bios men där vet jag inte alls vad jag skall göra.. så jag bara trycker på esc.

Snälla hjälp mig....

Låter som ett problem med hårdisken. Testet på skärmen är väl bara ett snabbtest av ram-minnet. Provat starta i felsäkert läge?

Tryck på F8-knappen efter att minnet testats och datorn piper. Just innan windows börjar ladda så får du upp menyn för det.

Prova också starta upp med windows-skivan och välja reparation. Du kan sedan köra en checkdisk där vilket kan hjälpa.

Prova också nolla bios om du inte redan gjort det men jag tror mer på hårdisken.

Hör du att hårdisken börjar ladda alls när du ser det där blinkande sträcket på skärmen?

Håller med om att det verkar vara nått skumt med hårddisken men den behöver inte vara trasig utan att det kan vara så att du fått ett virus som gör att du inte kan starta ditt operativsystem.

Mina tips är:

Testa installera om den eller reparera.

Fungerar inte det så om du har fler platser för hårddiskar testa sätt den i nån utav dem då eller testa hårddisken i en annan dator om du har möjlighet, så märker du om den packat ihop.

Annars är det med största sannolikget nått vajjsing med dit moderkortet testa nollställa det.

Nu har jag fått igång datorn, vet dock inte hur jag gjorde. Valde reparation men då hände inget. Gick in på bios och tryckte lite här och där. Sen så gick datorn igång. Fast är lite rädd för att datorn inte skall gå igång igen, kommer då ej veta hur jag gjort för att få igång den då. Har någon tips hur jag kan kolla vad som gick fel?

tack

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...