Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ladda information från tabell till databas till hemsida


Havetoknow

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är detta ett väldigt specifikt problem och jag antar att det egentligen rör sig om både frågor om databas och PHP (som jag tror är det jag måste använda) men jag antar att jag kan fråga allt här.

 

Situationen ser ut såhär:

 

En hemsida, vilken som helst (som inte är min), har en tabell:

 

rank: namn: poäng:

1. pelle 210

2. nisse 189

3. august 11

 

Nu vill jag ha ett script som söker igenom den här hemsidans tabell (antar att det måste lagras i min databas sen) för att sedan visas på min hemsida i en ungefär likadan tabell. Tabellen på orginalhemsidan uppdateras hela tiden så jag vill att skriptet körs varje gång jag vill att det ska uppdateras på min hemsida.

 

Steg 2:

 

I tabellen:

 

rank: namn: poäng:

1. pelle 210

2. nisse 189

3. august 11

 

så är varje namn en länk som leder till en slags profilsida

 

tex:

 

- Pelles profil -

namn: pelle

poäng: 210

status: online

extra: nej

 

nu vill jag då att mitt script ska klicka på alla länkarna i den första tabellen och söka igenom varje profilsida.

om scriptet hittar att det står "extra: nej" så lägger den till den som vanligt i tabellen, men om scriptet hittar att det står "extra: ja" så läggs en extra sak till i tabellen på min hemsida.

 

Hur gör jag detta?

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda den här funktionen för att hämta sidan (Det är inte jag som skrivit den men jag har använt den så jag vet att den fungerar):

 

function get_data($url)
{
$ch = curl_init();
$timeout = 5;
curl_setopt($ch,CURLOPT_URL,$url);
curl_setopt($ch,CURLOPT_RETURNTRANSFER,1);
curl_setopt($ch,CURLOPT_CONNECTTIMEOUT,$timeout);
$data = curl_exec($ch);
curl_close($ch);
return $data;
}

 

Funktionen kan anropas så här:

$content = get_data('http://www.idg.se');

 

$content innehåller därefter HTML-koden som www.idg.se spottat ur sig. Efter det får du parsa $content

Hur den parsningen skall gå får du lista ut genom att se vad som det finns för specifik HTML-kod i närheten av det du vill spara undan. Förhoppningsvis finns det någon unik kod/tag i närheten av tabellen som du kan leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte hur man ska använda den... det måste väl lagras i en databas etc? :/

Måste och måste.... du kan ju börja med att försöka hämta informationen och filtrera ut (mha regexp t.ex) bara de delar du vill ha.

När du lyckats med det så kan du spara ned det i en databas, en fil eller bara skriva ut det på skärmen om du så vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...