Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgraderade t Windows 7 pc:n känner inte sin dvi-port


Netany

Rekommendera Poster

Jag köpte en bärbar Packard Bell i oktober. Den hade Vista och det ingick uppgradering till Windows 7. Jag använde den med extern bildskärm via dvi-porten utan problem tills jag uppgraderade operativsystemet. Nu känner inte datorn längre av sin dvi-port och hittar alltså ingen bildskärm. Jag har sett till att grafikkortet har senaste drivrutinen (ATI Radeon HD 3400). Men n u vet jag inte var jag ska leta fel längre. Och jag bävar för att behöva installera om operativsystemet... Finns det någon räddande ängel som kan hjälpa mig?

 

Vänliga hälsningar,

Netany

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått fram den här feldiagnosen från Windows. Det blev tydligen fel när drivrutiner till grafikkortet skulle installeras. Jag vet dessvärre inte hur jag kan fixa detta. Hjälp någon??

 

// Netany

 

 

 

Källa

ATI Mobility Radeon HD 3400 Series

 

Sammanfattning

Det gick inte att läsa in drivrutiner

 

Datum

‎2009-‎11-‎14 22:52

 

Status

Mer data krävs

 

Beskrivning

Enhetsdrivrutinerna installerades, men det uppstod problem när de skulle användas. Problemkoden är 10.

 

Problemsignatur

Händelsenamn: PnPDeviceProblemCode

Arkitektur: x86

Maskinvaru-ID: PCI\VEN_1002&DEV_95C4&SUBSYS_C10C1631&REV_00

Konfigurera klass-GUID: {4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}

Problemkod för PnP: 0000000A

Drivrutinens namn: atikmdag.sys

Drivrutinens version: 8.1.1.921

Drivrutinens datum: 08-18-2009

OS-version: 6.1.7600.2.0.0.768.3

Språkvariant-ID: 1053

 

Filer som bidrar till att beskriva problemet

DMI9C9F.tmp.log.xml

oem37.inf

 

Extra information om problemet

Bucket-ID: 712294888

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://support.packardbell.com/se/item/?m=step2&i=menu_notebook

 

Hej

 

Är du säker på att det är rätt drivrutin du försöker installera.Gjort lite stickprov .De med ATI kort verkar ha versionsnummer 8.6.......

 

LARSAS

 

Hej!

Jag har sökt drivrutin på AMDs hemsida och blir där hänvisad till att ladda ner antingen hela Catalyst-paketet 10.1 eller enbart drivrutinen. Den heter 8.69. När jag tittar i systeminformationen på datorn så ser det ut så här:

 

PNP-enhets-ID PCI\VEN_1002&DEV_95C4&SUBSYS_C10C1631&REV_00\4&F003116&0&0008

Korttyp ATI display adapter (0x95C4), ATI Technologies Inc.-kompatibel

Beskrivning ATI Mobility Radeon HD 3400 Series

RAM på kortet 256,00 MB (268 435 456 byte)

Installerad drivrutin atiumdag.dll,atidxx32.dll,atidxx64,atiumdva.cap,atiumd64,atiumd6a,atitmm64

Drivrutinens version 8.632.1.2000

INF-fil oem37.inf (avsnittet ati2mtag_M72)

Färgplan Inte tillgängligt

Poster i färgtabellen Inte tillgängligt

Upplösning Inte tillgängligt

Bitar per bildpunkt Inte tillgängligt

Minnesadress 0xD0000000-0xDFFFFFFF

I/O-port 0x0000CF00-0x0000CFFF

Minnesadress 0xFDDF0000-0xFDDFFFFF

IRQ-kanal IRQ 4294967288

Drivrutin c:\windows\system32\drivers\atikmdag.sys (8.1.1.921, 4,76 MB (4 994 560 byte), 2009-08-18 04:48)

 

Det ser ut som det både finns något för både 32 och 64, ska det verkligen vara så? Har 32-varianten.

 

Det står också att drivrutinen är 8.1.1.921 (atikmdag.sys i windoeskatalogen).

 

Sedan står det ingenstans att det finns någon display driver 8.69 trots att jag har installerat den och Catalyst rapporterade att installationen gick bra.

 

Har jag fått in fel drivrutiner? Hur gör jag isåfall för att avinstallera och installera nya?

 

Mkt tacksam för hjälp!

 

Netany

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag vet inte om det är rätt drivrutin.

 

Men om du gör så att du hämtar drivrutinen genom länken du fick.Datorns beteckning står väl någonstans.Sparar och extraherarfilen.

 

Sen går du till kontrollpanelen avinstallera program.Avinstallera ATI Catalyst controll manager.Nu vet jag inte om drivrutinen försvinner och skärmen svartnar eller hoppar över i VGASAVE läge Kan annars avinstalleras i enhetshanteraren..

Tanken är att man skall starta om datorn så att den startar utan drivrutin.Skärmen får låg upplösning.Då kan man starta installationen från den hämtade filen.Men jag är ej hundra att det blir som jag hoppas.

 

UPA LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag vet inte om det är rätt drivrutin.

 

Men om du gör så att du hämtar drivrutinen genom länken du fick.Datorns beteckning står väl någonstans.Sparar och extraherarfilen.

 

Sen går du till kontrollpanelen avinstallera program.Avinstallera ATI Catalyst controll manager.Nu vet jag inte om drivrutinen försvinner och skärmen svartnar eller hoppar över i VGASAVE läge Kan annars avinstalleras i enhetshanteraren..

Tanken är att man skall starta om datorn så att den startar utan drivrutin.Skärmen får låg upplösning.Då kan man starta installationen från den hämtade filen.Men jag är ej hundra att det blir som jag hoppas.

 

UPA LARSAS

 

Tack för förslaget. Jag ska ge mig på detta imorgon onsdag (nu är jag för trött i huvudet, det blir bara fel då) och talar om hur det blir.

 

//Agneta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Dessvärre hjälpte inte detta. Jag misstänker att jag får installera om Windows 7 för att få det hela rätt igen. Jag har löst det tillsvidare genom att skaffa en liten smart pc-docka NBdock-1920 som jag kopplar den externa bildskärmen till (dvi). Dockan ansluts med usb till pc:n. Dit kopplar jag även andra externa enheter och det fungerar jättebra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att gå in i enhetshanteraren och leta upp ditt grafikkort. Högerklicka på det och välj avinstallera. När den fråga om du vill radera drivrutinerna också så svarar du ja.

 

Starta om och prova med den nya som du laddat ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...