Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte o boota hjälp?


Anders19

Rekommendera Poster

har en laptop LG e510

 

köpt med windows vista home premium

 

när ja ska boota datorn så står de välj partition du vill bota på men de finns inga?

det står tryck C för o skapa jag trycker ingenting händer?

 

och på diskhantering har jag skapat fler partition och formaterat dem men de hittar endå itne när jag ska bota

. vad är fel hur ska jag skapa partition så att de syns på boot sidan? .

 

Tacksam för svar!

 

kanske fel forum är ny här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite mycket begärt att någon ska ens hinna läsa ditt problem på 5 minuter.

 

Om det inte går att starta datorn, hur kan du då vara inne i Diskhanteringen och skapa partitioner? Dvs jag förstår inte ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite mycket begärt att någon ska ens hinna läsa ditt problem på 5 minuter.

 

Om det inte går att starta datorn, hur kan du då vara inne i Diskhanteringen och skapa partitioner? Dvs jag förstår inte ditt problem.

 

mitt problem va inte så stor?. ja skrev aldrig att de inte går o starta datorn?.

 

jag sa jag va inne på diskhantering o skapa portition och formaterat dem men när jag ska bota

de kmr upp där man ska välja portition o bota på de finns inga?. sen står det tryck C för o skapa jag trycker inget händer?. tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken betydelse har du av ordet "boota"? Det brukar betyda starta upp en dator. Menar du installera? Så du försöker installera XP på en dator som nu har Vista.

 

Första saken du behöver ta reda på är om LG har tagit fram XP-drivrutiner till din dator. Om inte så kommer du att få problem med att få datorn att fungera bra.

 

Sedan kan det vara svårt för XPs installationsprogram att hitta SATA-anslutna hårddiskar eftersom sådana knappt fanns för 9 år sedan. Det innebär att man antingen måste ge installationsprogrammet drivrutinen eller att man måste ändra i BIOS, under förutsättning att datorn BIOS har den funktionen, så att SATA-anslutna hårddiskar kommer att se ut som PATA/IDE-anslutna för installationsprogrammet och XP (gör datorn något långsammare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken betydelse har du av ordet "boota"? Det brukar betyda starta upp en dator. Menar du installera? Så du försöker installera XP på en dator som nu har Vista.

 

Första saken du behöver ta reda på är om LG har tagit fram XP-drivrutiner till din dator. Om inte så kommer du att få problem med att få datorn att fungera bra.

 

Sedan kan det vara svårt för XPs installationsprogram att hitta SATA-anslutna hårddiskar eftersom sådana knappt fanns för 9 år sedan. Det innebär att man antingen måste ge installationsprogrammet drivrutinen eller att man måste ändra i BIOS, under förutsättning att datorn BIOS har den funktionen, så att SATA-anslutna hårddiskar kommer att se ut som PATA/IDE-anslutna för installationsprogrammet och XP (gör datorn något långsammare).

 

 

 

va har jag för alternativ? om jag ska fixa drivrutiner hur gör jag det? eller om jag vill ändra i BIOS hur gör jag det och vad ska jag ändra det till???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner kollar du upp utifrån sidan http://www.lge.com/s...pport/index.jsp

 

 

 

Finns inga Drivrutiner eller så på den sidan?.

 

allså fattar inte riktigt. för att jag ska installera om windows vista till windows XP måste jag ladda ner drivrutiner? eller ändra i BIOS iså fall vad heter drivrutinerna .. mitt problem är justy nu när jag ska bota till windows XP det hittar inga Partitioner o bota på. hur ska jag göra för att de ska komma upp partitioner?

förstår inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

villken forum ;).. vrf ens starta forumen när ni inte kan ge svar...

 

 

Vore kanske bra å förklara frågan riktigt innan man klagar på forumet. Som du skriver frågan så verkar det som om du vill ha hjälp att formatera och installera ett operativsystem. Men å anddra sidan så skriver du att dn är köpt med Vista. SÅ vad är det du vill igentligen ? Om du har ett OS så ska du inte behöva göra nånting förutom att trycka på knappen så att det går igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns inte drivrutiner till min LG modell:S

Det var ju tråkigt, då kan jag inte rekommendera att du installerar Windows XP utan du bör fortsätta använda Vista.

 

villken forum ;).. vrf ens starta forumen när ni inte kan ge svar...

Tråkigt :( att du inte är nöjd med svaren du har fått, men svar har du du ju fått. Liksom väldigt många andra under de mer än 10 år som Eforum har funnits. Har du hjälpt någon med ett svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

villken forum ;).. vrf ens starta forumen när ni inte kan ge svar...

 

Jag vet inte om det här hjälper dig för jag utgår från Win XP och Vista kan se annorlunda ut.

 

Välj "Start / högerklicka på Den här datorn / välj Hantera / Datorhantering". Här ser du dina diskar och partioner. Högerklicka på disken du ska partionera och följ beskrivningen.

 

Det är längesedan jag gjorde det här så jag är lite osäker på detaljerna och vet inte om det går om du bara har C disken, i så fall kanske du måste ha något utrymme opartionerat på C disken och var försiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

villken forum ;).. vrf ens starta forumen när ni inte kan ge svar...

 

Som sagt, tråkigt att du inte är nöjd med dom svar du har fått, men det är inte så enkelt ibland att ge ett vettigt svar, om den som vill/kan svara, kanske inte får tillräckligt med information, många gånger är det svårt att ge något svar överhuvudtaget, men dom som vill hjälpa till härinne, gör så gott dom kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...