Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa bärbar dator


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte köpa en bärbar dator men har igen anning vilken jag ska välja.

Jag vill gärna ha så bra prestanda som möjligt men jag behöver inte kunna spela dem senaste spelen. Jag skulle gärna kunna använda Adobe premiere pro 2.0 på den och möjligtvis Counterstrike.

 

Tänkte mig runt 4000-6000kr

Har hört att minst 2GB borde räcka.

Jag vill ha Wlan.

Vikt och storlek har inte så stor betydelse utan mer bra processor med bra prestanda.

Ja vill ha PC och inte Mac

 

Jag har försökt filtrera ut på Pricerunner och bla. valt processor på minst 2,00 eller 2,20 Ghz men jag vet att det finns annat man bör tänka på också som antal kärnor och tillverkare men jag har inte nån koll på proccessorer.

 

Någon som kan hjälpa mig hitta en bra dator?

 

//Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du kunna spela spel utan problem fodras ett hyggligt bra grafikkort.

Radeon HD 4650 är en kompromiss mellan prestanda och värmeutveckling.

4650 har drygt 6000 i 3Dmark06, plats 47

3200 har 1001 i 3Dmark 06, plats 160 nedan

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Datorer med Windows 7 och 4650 hos prisjakt, tyvärr kostar de mer än Gurre Gs förslag.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=k=s48816530

 

Hade tagit

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=508020

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du kunna spela spel utan problem fodras ett hyggligt bra grafikkort.

Radeon HD 4650 är en kompromiss mellan prestanda och värmeutveckling.

4650 har drygt 6000 i 3Dmark06, plats 47

3200 har 1001 i 3Dmark 06, plats 160 nedan

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html'>http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Datorer med Windows 7 och 4650 hos prisjakt, tyvärr kostar de mer än Gurre Gs förslag.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=k=s48816530

 

Hade tagit

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=508020

 

 

Jo men cs kräver inte mycket alls. Fanns för 10 år sedan och numera är nästan ett dåligt/gammalt grafikkort att rekomendera då detta skall spelas, då problemet snarare är att grafikkorten är för nya och drivrutinerna inte passar.

 

Läs massa trevligt om bärbara här: http://www.notebookcheck.net/

 

(välj engelska som språk)

 

Finns bland annat processor tester med rangordning, grafikkortstestar med rangordningar samt mycket annat!

 

Dock måste jag säga att den datorn JanneJanne rekomenderar är den jag skulle tagit, om budgeten tillät. Jag har själv en dator i deras dv6 serie, en lite klenare, med ett ati HD4530 och den är hur underbar som hällst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite på datorerna ni har föreslagit och kollat lite på sidan som Gurre G skickade och har lite frågor:

 

- Den andra datorn som verkade lite bättre, kan man använda Adobe Premiere Pro 2 på den eller kan nånting strula då?

 

- Har den datorn Wlan så att jag kan koppla upp mig på trådlösa nätverk?

 

- Jag kollade på

http://www.notebookcheck.net/Processor-Performance-and-Games.23238.0.html

och på pricerunner vad bärbara datorer med dem bästa proccessorerna ("Upper Class") kostade som billigast vilket var lite för dyrt.

Sedan kollade jag "Middle Class"

 

•Intel Core 2 Duo (more than 2,00 GHz)

•Intel Core 2 Extreme (dual core)

•Intel Core i3

•Intel Core i5

 

Där dem kostade runt det priset jag ville ha. Den dyrare av dem ni föreslog har en AMD processor medans alla dessa är Intel. Däremot har jag inte kollat alls på vad det är för grafikkort på dem.

 

Jag är själv inte så bra på detta och tyckte det var ganska svårt att kolla runt på sidan. Bland annat fanns det massviss med grafikkort och det verkar svårt att dra en gräns där. Jag vill gärna lära mig mer men behöver också köpa en ganska snart för att kunna ha användning för den i skolan.

 

Har jag kollat på fel saker?

 

Tack för att ni hjälper mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite på datorerna ni har föreslagit och kollat lite på sidan som Gurre G skickade och har lite frågor:

 

- Den andra datorn som verkade lite bättre, kan man använda Adobe Premiere Pro 2 på den eller kan nånting strula då?

 

- Har den datorn Wlan så att jag kan koppla upp mig på trådlösa nätverk?

 

- Jag kollade på

http://www.notebookcheck.net/Processor-Performance-and-Games.23238.0.html

och på pricerunner vad bärbara datorer med dem bästa proccessorerna ("Upper Class") kostade som billigast vilket var lite för dyrt.

Sedan kollade jag "Middle Class"

 

•Intel Core 2 Duo (more than 2,00 GHz)

•Intel Core 2 Extreme (dual core)

•Intel Core i3

•Intel Core i5

 

Där dem kostade runt det priset jag ville ha. Den dyrare av dem ni föreslog har en AMD processor medans alla dessa är Intel. Däremot har jag inte kollat alls på vad det är för grafikkort på dem.

 

Jag är själv inte så bra på detta och tyckte det var ganska svårt att kolla runt på sidan. Bland annat fanns det massviss med grafikkort och det verkar svårt att dra en gräns där. Jag vill gärna lära mig mer men behöver också köpa en ganska snart för att kunna ha användning för den i skolan.

 

Har jag kollat på fel saker?

 

Tack för att ni hjälper mig! :)

 

Alla bärbara datorer idag har trådlöst nätverk, det som skiljer är att vissa klarar upp till 54Mbit/ och de andra klarar 300mbit/s (med undantag vissa som klarar upp till 150mbit/s)

 

Men varflr itne satsa på ex denna då: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=508020

 

Då kan du förutom göra allt skoljobb, även spela spel om så skulle viljas.

 

Adobe premiere pro 2.0 värkar vara från 2006, då borde det flyta på bra på en modern dator :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe premiere pro 2.0 värkar vara från 2006, då borde det flyta på bra på en modern dator :thumbsup:
Möjligen kan det vara så att Adobe Premiere Pro 2 är så gammalt att det inte fungerar på Windows 7.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig nu för att ta den datorn ni föreslog, HP Pavilion DV6-2003so. Den hade bra recensioner på sidorna och jag snackade med en kunning kompis som jobbade med datorer som tyckte att den skulle fungera utmärkt.

 

Skulle jag inte kunna redigera film med adobe premiere pro så får jag försöka installera ett annat program eller byta till Windows XP.

 

Tack så jättemycket för all hjälp! :)

 

//Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

installera ett annat program eller byta till Windows XP.

 

Jag hittade någonstans hos Adobe,men som jag inte hittar nu,att Premier Pro 2 fungerar med Vista.Så ett alternativ kan ju vara att skaffa en Dator med Vista som berättigar till WIN 7 uppgradering.Tycker man inte om Vista så är det bara att uppgradera.Förutsätter att man beställer uppgraderingssetet i tid.*

 

Att nedgradera till XP fungerar inte alltid p.g.a att det ej finns drivrutiner för XP

 

LARSAS

 

*Kan redan vara försent Hos HP: Datorn köpt före 1 feb ,uppgradering beställd senast 15 feb. Men man kan ju alltid köpa en uppgraderingslicens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade någonstans hos Adobe,men som jag inte hittar nu,att Premier Pro 2 fungerar med Vista.Så ett alternativ kan ju vara att skaffa en Dator med Vista som berättigar till WIN 7 uppgradering.Tycker man inte om Vista så är det bara att uppgradera.Förutsätter att man beställer uppgraderingssetet i tid.*

 

Att nedgradera till XP fungerar inte alltid p.g.a att det ej finns drivrutiner för XP

 

LARSAS

 

*Kan redan vara försent Hos HP: Datorn köpt före 1 feb ,uppgradering beställd senast 15 feb. Men man kan ju alltid köpa en uppgraderingslicens.

 

NEJ! inte vista... Och om det nu fungerar med windows vista så är det inga problem, då alla program som fungerar på vista även fungerar på windows 7. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det nu fungerar med windows vista så är det inga problem, då alla program som fungerar på vista även fungerar på windows 7

 

Om det voro så väl ändå!Varken Nero 7 eller Pinnacle studio 10 fungerar tillfredsställande i Windows 7.Båda fungerar perfekt i vista.Mina erfarenher stämmer också med upgradeadvisorn för Win 7 där inköp av senaste versionerna rekommenderas.

 

Vista med senaste uppdateringarn fungerar för mej stabilt och snabbt, så jag låter Vistan förbli det t.v.Har annan dator med Win 7 .I den har jag testat programmen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det voro så väl ändå!Varken Nero 7 eller Pinnacle studio 10 fungerar tillfredsställande i Windows 7.Båda fungerar perfekt i vista.

 

Vista med senaste uppdateringarn fungerar för mej stabilt och snabbt så jag låter Vistan förbli det t.v.Har annan dator med Win 7 .I den har jag testat programmen.

 

LARSAS

Märklig, för mig fungerar nero 7 bra, enda "buggen" är att själva "fönstret" som används för att importera filer ser lite konstigt ut, i övrigrt fungerar allt bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är INTE så att ett program som fungerar perfekt i Vista fungerar lika bra i Windows 7.

 

Jag installerade igen senaste versionen av Nero7 och det är precis samma fel i Nero som jag tidigare konstaterat.Exempelvis import av avi och MPEG filer i Nero Vision fungerar inte.Programmet hoppar tillbaks till Startsmart utan besked.

 

Märkligt att det fungerar hos dej,för jag antar att du innan ditt påstående har NOGA kontrollerat att påståendet är korrekt.

 

Enligt upgradeadvisorn så skall inte heller Nero 7 fungera fullt ut i Windows 7.Man hänvisas till inköp av Nero 9.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är INTE så att ett program som fungerar perfekt i Vista fungerar lika bra i Windows 7.

 

Jag installerade igen senaste versionen av Nero7 och det är precis samma fel i Nero som jag tidigare konstaterat.Exempelvis import av avi och MPEG filer i Nero Vision fungerar inte.Programmet hoppar tillbaks till Startsmart utan besked.

 

Märkligt att det fungerar hos dej,för jag antar att du innan ditt påstående har NOGA kontrollerat att påståendet är korrekt.

 

Enligt upgradeadvisorn så skall inte heller Nero 7 fungera fullt ut i Windows 7.Man hänvisas till inköp av Nero 9.

 

LARSAS

 

Det funkar utmärkt, det jag använder programmet till i alla fall. Jag brukar göra .avi filer till en egen dvd med meny för att kunna spela upp på en vanlig dvd. Tar runt 20min och sen är det bara att stoppa in skivan i dvd'n och kolla. Men men, nu var det datorköp som trådskaparen vela ha hjälp med och då är det väll det vi ska hjälpa han med :D

 

Jag har googlat på programet men det var lite/dåligt med info om det stöder windows 7, detta hittade jag i alla fall: http://forums.creativecow.net/thread/3/897352

 

Det värkar altså fungera, men måhända lite buggar...

 

Men jag åandra sidan börjar fundera över varför ett så passa gammal program används ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har varit iväg och köpt datorn och den fungerar jättebra. Instalationen av Premiere fungerade fint men ville sen inte starta. Men efter ja startat om datorn så fungerar nu programmet fint. :)

 

Anledningen till att jag använder det är för att jag hade det och det har fungerat bra för mig. Är det annars stor skillnad ifall man skulle skaffa sig något nyare program som dessutom fungerar bättre till windows 7? Ja tänkte mest på att nu börjar jag kunna det här programmet och det är inte så kul att lära sig ett helt nytt program(förutom om dem är ganska lika). Dessutom håller jag på och klipper i en film där allt är sparat i Premiere Pro 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har varit iväg och köpt datorn och den fungerar jättebra. Instalationen av Premiere fungerade fint men ville sen inte starta. Men efter ja startat om datorn så fungerar nu programmet fint. :)

 

Anledningen till att jag använder det är för att jag hade det och det har fungerat bra för mig. Är det annars stor skillnad ifall man skulle skaffa sig något nyare program som dessutom fungerar bättre till windows 7? Ja tänkte mest på att nu börjar jag kunna det här programmet och det är inte så kul att lära sig ett helt nytt program(förutom om dem är ganska lika). Dessutom håller jag på och klipper i en film där allt är sparat i Premiere Pro 2.

 

Vad bra att allt fungerade och att du är nöjd :P

 

Du kan nog lungt fortsätta programet du gör nu, för om du kan göra allt du vill med programet du redan har så är det ju ingen idé att köpa ett nytt.

 

Ps. Glöm bara inte bort backuppen, då speciellt bärbara "slit och släng" datorer har en större risk för hårdiskrack än stationära dito, och det vore ju tråkigt att förlora filer man jobbat hårt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att allt fungerade och att du är nöjd :P

 

Du kan nog lungt fortsätta programet du gör nu, för om du kan göra allt du vill med programet du redan har så är det ju ingen idé att köpa ett nytt.

 

Ps. Glöm bara inte bort backuppen, då speciellt bärbara "slit och släng" datorer har en större risk för hårdiskrack än stationära dito, och det vore ju tråkigt att förlora filer man jobbat hårt med.

 

Tackar :)

 

Jag såg nån hårdisk på datorn som verkar vara avsedd för backupp. Vad det den du menade?

 

Sen så har folk sagt att när ja sätter på datorn för första gången så ska datorn fråga om jag vill bränna Windows 7 vilket den inte har gjort. Vad gör jag då? Jag vill ju gärna spara en skiva med Windows 7 på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...