Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer 7220 lägger av direkt efter start?


petbos

Rekommendera Poster

Grabbens bärbara Acer Aspire 7220 lägger av nästan direkt efter start?!

Någon som har en ide om vad det kan vara?

Jag har provat både utan och med laddare i datorn och batteriet verka ladda men är osäker.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

överhettning. testa håll datorn "i luften" och kolla om den fungerar längre då innan den stänger av sig. Värkar fläken snurra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

överhettning. testa håll datorn "i luften" och kolla om den fungerar längre då innan den stänger av sig. Värkar fläken snurra?

 

 

Fläkten snurrar när jag startar datorn men lägger av efter kanske 5 sekunder (rätt eller fel?) och sedan lägger hela datorn av efter mellan 5 - 20 sekunder. Det är lite olika.

Jag har försökt gå in via setup under startup för att se om det är windows som strular men med samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten snurrar när jag startar datorn men lägger av efter kanske 5 sekunder (rätt eller fel?) och sedan lägger hela datorn av efter mellan 5 - 20 sekunder. Det är lite olika.

Jag har försökt gå in via setup under startup för att se om det är windows som strular men med samma resultat.

 

Att fläkten stänger av brukar kunna vara normalt, är datorn sval så behövs ju inte fläkten för tillfället.

 

Har du testat att starta med windows skiva i datorn? Då kanske du kan installera om datorn (det kan ju vara windows som har pajat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fläkten stänger av brukar kunna vara normalt, är datorn sval så behövs ju inte fläkten för tillfället.

 

Har du testat att starta med windows skiva i datorn? Då kanske du kan installera om datorn (det kan ju vara windows som har pajat)

 

 

Det blev ingen ändring med att starta från CD skiva, den lägger bara av efter 5-10 sekunder oavsett vad jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen ändring med att starta från CD skiva, den lägger bara av efter 5-10 sekunder oavsett vad jag gör.

 

 

Du har kanske ett grafikkort som heter NVIDIA GeForce 8800 M GT eller något liknande, där är själva Chippet dåligt lött från fabrik, kortet ör lätt att ta ut, varmluftpistol med 130 grader några minuter direkt på chippet så kan lödningarna fästa igen.....vänta tills det svalnar o in med det igen....så skall du få se på gnistor. Funkar förstås inte alltid men nästan.....enda sättet att laga det på, korten är fel från fabrik. Känt problem.

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen ändring med att starta från CD skiva, den lägger bara av efter 5-10 sekunder oavsett vad jag gör.

Likadant även om du startar datorn utomhus? Låt inte datorn vara ute för länge för då riskerar du att få kondens i den.

Hur ser det ut med damm ventilationshål etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kanske ett grafikkort som heter NVIDIA GeForce 8800 M GT eller något liknande, där är själva Chippet dåligt lött från fabrik, kortet ör lätt att ta ut, varmluftpistol med 130 grader några minuter direkt på chippet så kan lödningarna fästa igen.....vänta tills det svalnar o in med det igen....så skall du få se på gnistor. Funkar förstås inte alltid men nästan.....enda sättet att laga det på, korten är fel från fabrik. Känt problem.

:-)

 

Det var ju en spännande lösning! Ingen aning om vad jag har för kort men då jag plockade isär datorn så la jag inte märke till några lösa trådar eller lödningar men det kanske är direkt på kortet du menar. Det var en del dam i och omkring fläkten men den fungerade bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockade du isär datorn innan eller efter det blev problem med uppstarten?

 

 

Efter, nät kabeln verkade vara glapp så jag kollade kontakten och passade då även på att kolla fläkt, damm osv.

Hittade inget som verkade vara löst eller glapt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför en fläkt stänger av sig efter en liten stund. Min gissning är att den avstängningen leder till överhettning någonstans och då stängs datorn av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter, nät kabeln verkade vara glapp så jag kollade kontakten och passade då även på att kolla fläkt, damm osv.

Hittade inget som verkade vara löst eller glapt.

 

 

Mitt G-kort är löstagbart därav den lösningen som jag pratar om, det är själva Chippet på kortet som lödningarna är usla, syns inte, är inte mätbart, bara att det inte funkar, värmen "smälter" ihop dessa usla lödningar o vipps......

googla på värmeproblem o GeForce så hittar du säkert mera info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...