Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får endast ut 127 GB ur en 1TB hårddisk


Ants

Rekommendera Poster

Jag har byggt en ny dator med ett ASUS P5QL Pro moderkort. Har formatterat två hårddiskar och satt XP på dem. Det första som händer när man skall installera XP är ju att man blir tillfrågad hur man vill partitionera hårddisken. Med båda hårddiskarna (ena på 640 GB och andra på 1TB) säger Bios att de endast är ca 131000 MB utrymme på dem? Någon tänkbar förklaring?

 

Tacksam för input...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat Service Pack? SP3 gäller just nu för XP.

 

Problemet är att jag inte installerat någonting alls innan jag skall partitionera eftersom det är fabriksnya hårddiskar. Innan jag ens kan lägga in XP på dem vill den att jag partitionerar... Kan jag göra detta i efterhand på något sätt utan att behöva installera om operativsystemet igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Problemet är att jag inte installerat någonting alls innan jag skall partitionera eftersom det är fabriksnya hårddiskar. Innan jag ens kan lägga in XP på dem vill den att jag partitionerar... Kan jag göra detta i efterhand på något sätt utan att behöva installera om operativsystemet igen?

 

Service Pack kan du installera i efterhand. Ska inte vara några problem. Du får säkert hämta hem lite fler uppdateringar från Windows Update utan Service Pack. Annars inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Service Pack kan du installera i efterhand. Ska inte vara några problem. Du får säkert hämta hem lite fler uppdateringar från Windows Update utan Service Pack. Annars inga problem.

 

Kan jag då göra en ny partitionering i efterhand?

 

Tackar så mycket för engagemang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Var finner jag XP:s diskhanterare?

 

Jag sitter inte med XP längre, men gissar att det ska finnas någonstans i Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datahantering/Lagring/Diskhantering eller så.

 

Om det stämmer någorlunda överrens med Vista. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter inte med XP längre, men gissar att det ska finnas någonstans i Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datahantering/Lagring/Diskhantering eller så.

 

Om det stämmer någorlunda överrens med Vista. :)

 

Tack åter. Har hittat det och det verkar som att jag skall kunna lösa problemet där (den har identifierat över 800 GB oallokerat utrymme). Nästa problem är att min enda ikopplade interna hårddisk heter (I:). Spelar detta egentligen någon roll, eller finns det goda skäl för att den skall heta (C:)?. I "Den här datorn" ser jag en C: men den är en flyttbar disk? Några tankar kring detta? (snart har jag inget emot att du skickar mig en faktura...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack åter. Har hittat det och det verkar som att jag skall kunna lösa problemet där (den har identifierat över 800 GB oallokerat utrymme). Nästa problem är att min enda ikopplade interna hårddisk heter (I:). Spelar detta egentligen någon roll, eller finns det goda skäl för att den skall heta (C:)?. I "Den här datorn" ser jag en C: men den är en flyttbar disk? Några tankar kring detta? (snart har jag inget emot att du skickar mig en faktura...)

 

MS förklarar här hur du ändrar enhetsbokstaven:

http://support.microsoft.com/kb/307844

 

C: har alltid varit systemdisken för mig. Finns säkert inget som talar emot att du har systemet på en annan hårddisk än C: även om det skulle kännas lite bakvänt för mig.

 

Du har kanske andra enheter som har fått tilldelat sig tidigare enhetsbokstäver?

 

Att din inkopplade flyttbara disk har blivit C: förstår jag inte riktigt.

Har du haft den inkopplad under installationen?

 

Vi hjälper folk helt gratis härinne på Eforum. Någon faktura kan jag därför inte skicka dig. Skillnad kanske om det var ett rent supportforum där proffs satt på andra sidan och hjälpte dig. Nu är det här på frivillig basis där vem som helst kan hjälpa till och dela med sig av sin kunskap.

 

Tack annars för tanken! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS förklarar här hur du ändrar enhetsbokstaven:

http://support.microsoft.com/kb/307844

 

C: har alltid varit systemdisken för mig. Finns säkert inget som talar emot att du har systemet på en annan hårddisk än C: även om det skulle kännas lite bakvänt för mig.

 

Du har kanske andra enheter som har fått tilldelat sig tidigare enhetsbokstäver?

 

Att din inkopplade flyttbara disk har blivit C: förstår jag inte riktigt.

Har du haft den inkopplad under installationen?

 

Vi hjälper folk helt gratis härinne på Eforum. Någon faktura kan jag därför inte skicka dig. Skillnad kanske om det var ett rent supportforum där proffs satt på andra sidan och hjälpte dig. Nu är det här på frivillig basis där vem som helst kan hjälpa till och dela med sig av sin kunskap.

 

Tack annars för tanken! smile.gif

 

 

När man installerar en ny dator med vissa moderkort, främst Asus, så bör man stänga av USB i BIOS eftersom man annars låser upp dom enheterna vid installation ( tex extern usb disk, minne eller kortläsare). Om man har en Kortläsare i datorn så kan operativdisken tex få enhet g:/. Vissa program görs utifrån den aspekten att dom ska mappas upp c:/Program med systemfiler som pekar på C:/Windows/System32...tex. Så utifrån den tanken bör man ju ha ett os som XP installerat på "rätt" sätt. Sättet som Microsoft länken hänvisar till angående ändra enhetsbeteckning lär inte funka då du inte kan ändra på diskens enhetsbeteckning där operativsystemet ligger på i efterhand. Datorn skulle helt enkelt inte Boota eftersom startfilerna pekar på en viss plats på ett visst ställe för att allt ska fungera. Om du har installerat på D: och skulle lyckas ändra enhetsbeteckning så skulle ju inte filerna kunna hittas längre vid uppstart.

Må väl..

//Dobedoo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...