Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cross-browsing problem..


deficio

Rekommendera Poster

Hej folks!

Jag är i enormt behov av hjälp just nu..

Jag har nyligen skapat en ny webbsida åt en frisörsalong i Göteborg, som de allra flesta är nöjda med och tycker är snygg..

 

Det finns dock ett problem.. jag får det inte att fungera som det ska i alla mest använda webbläsare.. Jag är självklart bekant med "conditional comments" och har testat det tills jag nästan blivit blå av förvirring..

 

utan något <!--[iF]> kommando fungerar sidan i både Firefox och Explorer 8, men vid

 

<!--[iF IE 7]>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="hairface_ie7.css">

<!--[end if]>

 

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="hairface.css">

 

FUNGERADE sidan och såg bra ut i IE7 och Firefox, men visades inte alls i IE8, om man inte tryckte på "visa i kompablitetsläge", då det fungerade.. Men sedan slutade sidan visas som den ska även i IE7, trots att css:ernaa är fixade och ser olika ut, anpassade efter felen..

 

Om jag istället testar att anpassa den för de båda versionerna..

<!--[iF IE 7]>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="hairface_ie7.css">

<!--[end if]>

 

<!--[iF IE 8]>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="hairface.css">

<!--[end if]>

 

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="hairface.css">

 

.. Fungerar det inte i någon av IE-versionerna..

Inte heller när jag vänder på det, och har 8 först och 7 sen..

 

 

Webbsidan fungerar fint i Firefox, IE8 och ett flertal andra webbläsare, enligt någon testsida som heter browsershots.. Jag använde dock upp min dags-limit där, och installerade istället "IEtester", som säger mig precis samma sak som tidigare.. Allt funkar i Firefox, IE8, men inte IE7 och tidigare..

 

I Opera visas sidan inte alls..

 

Sidan marknadsförs i 5 större dagstidningar i Göteborg imorgon och jag blir galeeen om jag inte får det att fungera.. Snälla hjälp?

 

Sidans adress är:

http://www.hairface.se

 

Kanske är det inte tvunget att anpassa sidan för både 7 och 8 eftersom man snart kommer att kunna räkna med att alla kör 8 eller FF, men det är synd om de stackare som inte gör det..

 

Snälla snälla snälla hjälp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte alls kollat på din kod men generellt så kommenderas att undantagen kommer efter den allmänna/gemensamma koden.

Se t.ex inlägg #2 annan tråd.

 

Alright.. Det låter rimligt, men då jag testat det tidigare har det ändå varit strul.. Insåg dock nu att jag inte stängt taggen som man ska.. Vet inte om det har betydelse, men <![endif]--> verkar mer rätt än min <!--endif]> eh.. Ska testa igen, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, fixat!

Dock inte med kommentarer utan med en finurlig finess jag fan på internet som

ser ut som följande..

 

Endast en CSS, men kommentarer i den..

 

*margin: 15px 10px -2px 0px; /* IE 7 and below */

_margin: 0px 10px 0px 0px; /* IE 6 and below */

 

Sjukt smart, och funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...