Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista hänger sig


bugulu

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Ny användare här men tänker ta och försöka beskriva mina problem så bra som möjligt.

 

 

Problem 1:

 

Mitt Vista Home Premium hänger sig ibland efter att jag loggar in och alla program håller på att startas. Då menar jag verkligen hänger sig så som att man inte kan göra någonting annat förutom att starta om datorn helt och hållet.

 

När jag väl har stängt av datorn när det här problemet uppkommer så vägrar datorn gå igång.

Jag har en Fujitsu Siemens (Amilo Desktop Pi 3645) och vid uppstart så dyker det upp ett PIP innan Windows körs igång). När det här problemet uppstår så vägrar datorn gå igång som sagt och jag hör inget PIP ljud och skärmen känner inte av en dator heller (Istället för att indikatorn lyser blått som tyder på att den är kopplad till en dator så stannar den på rött).

 

Jag brukar oftast få vänta 10-15 minuter innan jag testar starta om datorn på nytt (Då hörs pip ljuder och jag kommer in igen på Vista) men efter 5 minuter (När alla program / processer startas) så hakar datorn upp sig ännu en gång.

 

Då kan man ju tycka att gå in på Felsäkert läge ska gå perfekt men samma problem där. Jag har testat Felsäkert läge utan och med nätverk men det hakar upp sig oavsett.

 

 

Temporär lösning:

 

Jag brukar försöka komma in på felsäkert läge utan nätverk (Drar ut kabeln också) men under uppstart då det står vilka program som körs igång (Står något i stil med Hämtar blablabla\blabla men jag märker att den fastnar på \chkdsk i någon minut och sedan startar felsäkert läge.

Kan det här visa någon indikation på problem?

 

Ibland så stänger jag av datorn helt och hållet och väntar någon timme och sedan startar jag om den.

Då brukar inte Operativsystemet haka upp sig så snabbt utan det kan ta någon timme och då hinner jag oftast söka igenom systemet (Använder SUPERANTISpyware + Kaspersky Internet Security 2010 för att söka igenom datorn) och då hinner den 5-6 Adware: Tracking Cookie filer.

 

När jag väl tar bort dom här filerna och startar om datorn så funkar det felfritt (Inget stopp eller liknande) i någon vecka eller så men sedan dyker problemet upp än en gång och jag får göra om allting som jag har gjort.

 

Det här håller ju inte i längden, helst vill man ju ha så problemfritt som möjligt.

 

 

Problem 2:

 

 

Om jag låter datorn stå på och den går i viloläge automatiskt så hakar den upp sig när jag väl återvänder till datorn vilket tvingar mig att starta om datorn helt och hållet.

 

Jag har ändrat energisparläget till att aldrig stänga av skärmen och att den aldrig ska sätta datorn i viloläge. Ställde även in så att hårddisken aldrig ska stänga av sig efter en viss tid (Förut var den på 20 min) men ta mig tusan om problemet fortsätter dyka upp.

 

 

Skulle vara tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tracking cookies påverkar inte datorn alls.

 

Hur är det med damm i datorn? Det skulle kunna bero på överhettning.

Hur gammal är datorn?

 

---------------

Eftersom BIOS inte ens startar och piper så har det inget med virus eller andra skadliga program att göra och därför flyttar jag tråden till Hårdvara - övrigt från Virus, skadliga program & botemedel.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tracking cookies påverkar inte datorn alls.

 

Hur är det med damm i datorn? Det skulle kunna bero på överhettning.

Hur gammal är datorn?

 

---------------

Eftersom BIOS inte ens startar och piper så har det inget med virus eller andra skadliga program att göra och därför flyttar jag tråden till Hårdvara - övrigt från Virus, skadliga program & botemedel.

 

Cecilia

Moderator

 

 

Jag brukar dammsuga datorn med jämna mellanrum, senaste gången var för en månad sen +-1 vecka.

Datorn i sig är nog 13-14 månader gammalt.

 

Jag trodde också det var överhettning först men vad jag vet ligger temperaturen på normalt:

 

Har PC Wizard 2010 och det står såhär:

 

Processor Temperature: 32 C

Mainboard Temperature: 34 C

 

 

Nvidia Geforce 9800 GT

GPU Diode: 59 C

GPU Fan: 47%

 

 

 

Du har rätt i att det kan ju vara något i maskinen som har strulat men det känns ändå som att det måste vara en riktigt riktigt grym tillfällighet att varje gång jag lyckas skanna klart datorn så funkar det perfekt efter nästa omstart. (Inte enstaka gång utan det här problemet har dykt upp 4-5 gånger för mig).

 

 

Hittade gamla anteckningar jag gjorde förra gången då jag skrev ner temperaturerna efter att datorn varit igång i mer än 36 timmar.

 

Processor Temperature: 36 C

Mainboard Temperature: 35 C

 

Nvidia Geforce 9800 GT:

GPUDiode: 63 C

GPU Fan: 50%

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikprocessorn verkar ju bli ganska varm.

 

Men det är ju stor risk för att du har skadat något i datorn genom att dammsuga inuti den. Dammsugning orsakar lätt elektrostatiska urladdningar som kan skada komponenter efter ett tag.

 

När det här problemet uppstår så vägrar datorn gå igång som sagt och jag hör inget PIP ljud och skärmen känner inte av en dator heller
Detta kan absolut inte bero på skadliga program, utan tyder på fel på nätaggregat, moderkort eller processor. Har du möjlighet att t ex pröva med ett annat nätaggregat?

 

Datorn är ju så ny att det finns du har möjlighet att reklamera datorn om du tror att det är ett ursprungligt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...