Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fått 2 studiemedel


Pariah

Rekommendera Poster

Jag fick 2 studiemedel för denna månaden.. alltså 5400kr när jag normalt ska få 2700. Ska jag betala tillbaka eller hur ska jag göra?

 

Helst vill jag ju behålla det :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick 2 studiemedel för denna månaden.. alltså 5400kr när jag normalt ska få 2700. Ska jag betala tillbaka eller hur ska jag göra?

 

Helst vill jag ju behålla det :-)

 

Enkelt uttryckt, så är man skyldig att återbetala snarast om man insett att man fått för mycket i ersättning/lön/whatever. Och eftersom du ställer frågan så .....

 

Men, du har ju all rätt i världen att invänta utbetalaren. Om de inte upptäcker felet, så är pengarna i praktiken dina. Men jag är osäker på hur lång tid de har på sig att kräva in pengarna. Om de kräver pengar och du inte vet varför kan du hävda "god tro", men bevisbördan är inte solklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, du har ju all rätt i världen att invänta utbetalaren. Om de inte upptäcker felet, så är pengarna i praktiken dina.

 

Knappast. Bara det faktum i sig att personen i fråga inte bara har upptäckt det, utan dessutom även postat en fråga online för att rådgöra, gör det omöjligt att hävda god tro. Han/hon har ju redan konstatera att ngt är fel, och överväger nu huruvida man ska vara ärlig eller ej.

 

Nåväl, om vi skippar det moraliska lite så bestäms väl studiemedel utefter antal poäng som man studerar. Sålunda, när terminen är slut så stämmer CSN av poäng mot utbetalda medel. Eventuell differens blir föremål för återbetalning. Det är först då du kan hävda att du fått för mkt eller för lite pengar.

 

Utnyttja din goda likviditet på närmsta studentpub, ofta får man god valuta för pengarna där! ;)

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, om vi skippar det moraliska lite

 

Jo, det var lite det spåret jag var inne på, med tanke just på att frågeställaren verkade fullt medveten om situationen. Kanske jag formulerade det aningen fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hänsyn till "moralen" hos studenter som grupp, så tror jag CSN har järnkoll på utbetalda medel. :-)

 

kommer även ihåg att när jag läste utomlands så fick man allt utbetalt innan man åkte, sen skulle slantarna räcka ett år.

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hänsyn till "moralen" hos studenter som grupp, så tror jag CSN har järnkoll på utbetalda medel. :-)

 

kommer även ihåg att när jag läste utomlands så fick man allt utbetalt innan man åkte, sen skulle slantarna räcka ett år.

 

 

/M

 

 

Du har säkert rätt, jag själv har aldrig haft med csn att göra och känner inte att jag vill det heller.

 

Men att pengarna räckte i ett år, har jag en liten aning om, att det inte är helt verkligt... eller? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick 2 studiemedel för denna månaden.. alltså 5400kr när jag normalt ska få 2700. Ska jag betala tillbaka eller hur ska jag göra?

 

Helst vill jag ju behålla det :-)

 

CSN är alltid CSN, om du vet att du bara ska ha 2700:-, då har du ju troligen fått för mycket, kontakta istället CSN och berätta det, så slipper du få problem framöver, och få återbetalningskrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CSN är alltid CSN, om du vet att du bara ska ha 2700:-, då har du ju troligen fått för mycket, kontakta istället CSN och berätta det, så slipper du få problem framöver, och få återbetalningskrav.

 

 

Kan det inte vara så att man får mer pengar eftersom det är ett nytt år/ny termin. I hösten när jag började så fick jag mitt första studiemedel och då var jag 19 så fick jag runt 3700 eller nåt tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att man får mer pengar eftersom det är ett nytt år/ny termin. I hösten när jag började så fick jag mitt första studiemedel och då var jag 19 så fick jag runt 3700 eller nåt tror jag.

 

Möjligt, men du borde ha fått information tidigare om eventuell extra/dubbel-utbetalning i så fall.

 

För att vara säker, och inte råka ut för ett bakslag, så är det ju enkelt att kontakta CSN och dubbelkolla.

Är väl onödigt om du använder den extra utbetalningen och sedan tvingas återbetala, och då kanske du inte kan göra det på en gång.

 

http://www.csn.se/kontakta-oss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...