Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra datumstämpel på bildfiler?


Shape_sthlm

Rekommendera Poster

Med reservation för att detta hamnar i fel forum, men visste inte riktigt vart jag skulle posta detta.

 

Jag har råkat köra ganska länge med fel år inställt på min kamera. Således har jag drygt 7000 bilder med datumstämpel 2008 istället för 2009... Och så fort man använder program som sorterar på tid så blir det ju galet, när mappar med foton från 2009 hamnar i årgången för 2008.

 

Kan man ändra dessa datumstämplar? I så fall i batch? Man kan ju tycka att det borde finns freeware för sånt. :-)

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med reservation för att detta hamnar i fel forum, men visste inte riktigt vart jag skulle posta detta.

 

Jag har råkat köra ganska länge med fel år inställt på min kamera. Således har jag drygt 7000 bilder med datumstämpel 2008 istället för 2009... Och så fort man använder program som sorterar på tid så blir det ju galet, när mappar med foton från 2009 hamnar i årgången för 2008.

 

Kan man ändra dessa datumstämplar? I så fall i batch? Man kan ju tycka att det borde finns freeware för sånt. :-)

 

 

/M

 

Freeware vet jag inte, själv använder jag ACDsee, som klarar det du vill. Kanske en demo/trial-version kan göra det åt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon, fungerar förhållandevis smidigt. Kan ändra en batch, dock måste hela batchen få samma datum. I en perfekt värld så vill jag ju bara ändra året... Lyckas inte se hur jag gör det.

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon, fungerar förhållandevis smidigt. Kan ändra en batch, dock måste hela batchen få samma datum. I en perfekt värld så vill jag ju bara ändra året... Lyckas inte se hur jag gör det.

 

 

/M

 

Nja. Markera bilderna som ska ändars (tex Ctrl-A). Välj i menyn Tools > Adjust Time Date Stamp (eller Ctrl-T). Då får du en fråga om vad du vill göra. Välj EXIF (överst). Tryck next. Där väljer du "Shift Forward". Här anger man timmar. Ett år är 8760 timmar. Testa. Jag har bara testat detta pga jag missat sommar/vinter-tid, men det borde fungera även för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett år är 8760 timmar.

För många timmar, verkade inte gillas av programmet.

 

Men provade "Shift to a new starting date and time" och ändrade bara året. Fungerade bra!

 

Tack för hjälpen!!

 

/M

 

ps. verkar vara bra program oxå, ska fördjupa mig. alltid tänkt tanken men aldrig provat ACDsee.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ps. verkar vara bra program oxå, ska fördjupa mig. alltid tänkt tanken men aldrig provat ACDsee.

 

 

Samma här. Jag snubblade in på det pga en massa omständigheter, men nu kan jag inte vara utan det :) Bra att du fick rätt på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...