Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägg ner Särskilt anställningsstöd


gelki

Rekommendera Poster

Vet du om att när du blir arbetslös och söker andra arbeten så utsättas DU av Moderaterna för historiens största bedrägeri. Jo, det sant! lönedumpning där människor som konkurrerar med dig är med i Af:s så kallad jobb & utvecklingsgarantin. Det blir man med efter 300 dagars arbetslöshet. +150 dagars medlemskap i jobb och utvecklingsgarantin. Då har företagaren som anställer dig rätt att få bidrag på 85 % av lönekostnad. Detta mina kära läsare gör att du i din första arbetslösa år inte kan kräva en normal lön. Därför att andra som varit arbetslösa i mer än 450 dagar lönerdumpar dig. En arbetsgivare anställer ju inte dig om du ska ha 30000 kr i månaden när han vet att han kan anställa en annan för 5000 kr i månaden.

Dessutom Så under tiden företaget har särskilt anställningsstöd så gäller inte LAS. Lagen om anställningsskydd.

Syftet med särskilt anställningsstöd är ju att de som varit arbetslösa länge ska kunna bli anställda. Och tanken är god. Men inte på bekostnad av lönedumpning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En arbetsgivare anställer ju inte dig om du ska ha 30000 kr i månaden när han vet att han kan anställa en annan för 5000 kr i månaden.

Det låter rätt naivt att tro att företag anställer folk enbart för att de är billiga? Vem skulle f.ö vilja anställa någon som med stor sannolikhet av egen kraft inte lyckats skaffa jobb på över 1,5 år. Då väljer man nog hellre att anställa någon med kompetens och drivkraft. Det beror ju förstås på bransch, men i min bransch skulle din teori definitivt inte hålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter rätt naivt att tro att företag anställer folk enbart för att de är billiga? Vem skulle f.ö vilja anställa någon som med stor sannolikhet av egen kraft inte lyckats skaffa jobb på över 1,5 år. Då väljer man nog hellre att anställa någon med kompetens och drivkraft. Det beror ju förstås på bransch, men i min bransch skulle din teori definitivt inte hålla.

 

Det är ingen teori som jag har utan en konsekvens på ansvarslös politik. Naturligvis är det inte så i ALLA branscher, och inte i min heller och jag vet inte ens om jag kan placera mig i en "bransch".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen teori som jag har utan en konsekvens på ansvarslös politik.

Visst är det en teori, en teori om att arbetsgivare anställer någon enbart för att denne inte kostar lika mycket. Det vore en naturlig konsekvens om personen ifråga är lika kvalificerad som "normala" arbetssökande, men i de flesta fall kommer det inte att vara så.

Eftersom detta program placerar ut personer lite varstans utan att man nödvändigtvis ens har jobbat med liknande uppgifter tidigare (syftet är ju främst att ge praktik och "få arslet ur soffan" så att säga) så kan personen lika gärna vara en belastning för arbetsplatsen. Man kommer ju behöva vägledning och annat stöd, vilket kostar tid och pengar från någon annan, fullt avlönad anställd.

 

Nej, jag tror inte dessa personer är att ses som speciellt attraktiva för arbetsgivarna, så jag tror faktiskt inte att dina farhågor kommer besannas till så stor grad (visst, är man en- eller fåmansföretagare kan man ju definitivt dra nytta av detta, då kanske inte startkompetensen är av största vikt och man är villig att lägga lite fri tid åt att lära upp personen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det en teori, en teori om att arbetsgivare anställer någon enbart för att denne inte kostar lika mycket. Det vore en naturlig konsekvens om personen ifråga är lika kvalificerad som "normala" arbetssökande, men i de flesta fall kommer det inte att vara så.

Eftersom detta program placerar ut personer lite varstans utan att man nödvändigtvis ens har jobbat med liknande uppgifter tidigare (syftet är ju främst att ge praktik och "få arslet ur soffan" så att säga) så kan personen lika gärna vara en belastning för arbetsplatsen. Man kommer ju behöva vägledning och annat stöd, vilket kostar tid och pengar från någon annan, fullt avlönad anställd.

 

Nej, jag tror inte dessa personer är att ses som speciellt attraktiva för arbetsgivarna, så jag tror faktiskt inte att dina farhågor kommer besannas till så stor grad (visst, är man en- eller fåmansföretagare kan man ju definitivt dra nytta av detta, då kanske inte startkompetensen är av största vikt och man är villig att lägga lite fri tid åt att lära upp personen)

Ursäkta men är det inte ändå värre:

Betr.

En arbetsgivare anställer ju inte dig om du ska ha 30000 kr i månaden när han vet att han kan anställa en annan för 5000 kr i månaden.

Skillnaden är väl att arbetsgivaren inte behöver betala alls utan tvärtom får

av skattepengar 5.000 kr (eller något mer)

Gäller förstås personer som är synnerligen belastade (ev arbetsskygga) och det kan vara riskabelt ta in sådana på en 'normal' arbetsplats. Men inte ala arb.givare är

så noga med denna sak...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det en teori, en teori om att arbetsgivare anställer någon enbart för att denne inte kostar lika mycket. Det vore en naturlig konsekvens om personen ifråga är lika kvalificerad som "normala" arbetssökande, men i de flesta fall kommer det inte att vara så.

Eftersom detta program placerar ut personer lite varstans utan att man nödvändigtvis ens har jobbat med liknande uppgifter tidigare (syftet är ju främst att ge praktik och "få arslet ur soffan" så att säga) så kan personen lika gärna vara en belastning för arbetsplatsen. Man kommer ju behöva vägledning och annat stöd, vilket kostar tid och pengar från någon annan, fullt avlönad anställd.

 

Nej, jag tror inte dessa personer är att ses som speciellt attraktiva för arbetsgivarna, så jag tror faktiskt inte att dina farhågor kommer besannas till så stor grad (visst, är man en- eller fåmansföretagare kan man ju definitivt dra nytta av detta, då kanske inte startkompetensen är av största vikt och man är villig att lägga lite fri tid åt att lära upp personen)

 

 

Vi kommer lite ur frågan igen. Du pratar om teorier. Jag snackar vardagsfakta för de tusentals människor som är Nyarbetslösa. Den första perioden då människor är arbetslösa är den perioden som de snabbt som attan ska in på arbetsmarknaden eftersom då det är "heta". Vad som de-faktum händer utan att de vet är att när de söker jobb och kommer på anställningsintervju och berättar om sina löne krav. Så blir det tvärstopp i förhandlingarna eftersom man uppget marknadsmässig lön. D.v.s den minsta lön som gäller för den branschen eller för de arbetsuppgifter. Arbetsgivaren väljer av kostnads skäl naturligtvis den som rimligen vill ha en lön som arbetsgivaren har råd att betala. Du nämner också att bara små-enmans företagarna drar nytta av det. Och hur många sådan företag tror du finns i Sverige. Om jag är rätt underlättad så De riktigt små företagen, som vi oftast menar när vi säger “småföretag”, och som officiellt kallas “mikroföretag” var 2008 totalt 906 197 stycken, eller 96 procent av alla företag i Sverige. Så nu kanske paletten trillar dit och vi förstår omfattningen och konsekvenerna som våra politiker har ställt till med. Dessa mikroföretag har ett smörgåsbord av slavarbetare organiserade via AF. Alla jobbar inte på stora bolag som Volvo eller Ericsson mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...