Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

För mycket klickande


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Det utlovades för lång tid sedan att sidan Senaste Inlägg skulle kvarstå. Den finns ju förvisso här, men all funktionalitet saknas ju.

Till att börja med går det inte att besvara inlägg från denna vy. Poängen med detta (och något som jag fann ovärderligt i tidigare version) var att slippa klicka sig in i trådar för att kunna besvara ett inlägg och sedan behöva backa ut igen till Senaste inlägg. Dito gäller åtkomst till skribentens profil, även här måste man gå in i tråden. (dessutom är användarnamn och forum alltför osynligt i denna vy, kan denna inläggsfot åtminstone fetstilas, samt separeras från inläget med minst en till radbrytning?)

 

Ett annat stort irritationsmoment är att man vid svar på inlägg får upp alla inläggarens formatteringstaggar i svarsfönstret. För att kunna citera valda stycken ur inlägget måste jag alltså först kopiera den rena texten innan jag går in på Svara, klistra in det över grötinnehållet i Svara-fönstret och därefter klippa och klistra och citera som önskat. Om svarsfönstret åtminstone kunde öppnas i popup istället.

 

Fler klick innebär inte för mig en förbättring utan en rejäl försämring av användbarheten.

 

EDIT: Så ser jag nu också att man inte ens ser hela inlägget, mer klickande....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att mycket saknas i "senaste inläggen". Det är en funktion som över huvud taget blev lite användbar väldigt sent under testperioden.

 

Jag skiljer gärna på funktionen på "Senaste inläggen" på index-sidan och "100 senaste inläggen på Eforum" //eforum.idg.se/page/senaste_inlagg. På första sidan kan jag förstå om man vill hålla nere längden, men på en separat sida finns ju inte det behovet.

 

Minst 10 rader per inlägg skulle jag vilja ha, och om det börjar med ett citat så ska inte citatet ingå för nu är det ganska ofta som man bara ser citatet och inget av själva inlägget.

 

Däremot så har jag alltid "gått in i tråd" för att svara, men jag har alltid gjort det i en ny flik så att det inte har krävts något backande utan bara att stänga fliken.

 

Ett annat stort irritationsmoment är att man vid svar på inlägg får upp alla inläggarens formatteringstaggar i svarsfönstret.
Det beror på vad man trycker på för att svara. Om man använder knappen "Svara" direkt på ett inlägg så innebär det "svara med citat", men om man i stället använder "Skriv nytt inlägg i tråden" under alla inlägg i tråden eller rutan "Snabbsvar" (min favorit) så blir det inga citat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar snabbsvar, men vad är egentligen skillnaden mellan snabbsvar och nytt inlägg i tråden? I snabbsvar, hur väljer jag vilket inlägg som bevaras (eller är det så att hierarkierna/svarsträden helt försvunnit nu?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar snabbsvar, men vad är egentligen skillnaden mellan snabbsvar och nytt inlägg i tråden? I snabbsvar, hur väljer jag vilket inlägg som bevaras (eller är det så att hierarkierna/svarsträden helt försvunnit nu?)

 

Träden finns kvar, på sätt och vis. Du kan ställa in om du vill se trädvy via din kontrollpanel. Men iochmed att man kan svara på tråd på tre ställen och på inlägg i tråd på ett ställe, då man citerar, kommer trädstrukturen på trådarna att urholkas.

 

Detta svar med citat från dig kommer ses som ett svar på ditt inlägg i trädet, det du svarar visa snabbsvar eller via Skriv nytt inlägg får en ny gren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar snabbsvar, men vad är egentligen skillnaden mellan snabbsvar och nytt inlägg i tråden?

Det enda jag kan komma ihåg att jag har märkt är att i snabbsvar kan man inte bifoga filer/bilder samt att i snabbsvar har man hela tråden ovanför svaret, medan i de andra svarsalternativen så ligger tråden under och är inte lika snyggt formaterad, dock finns i stället längst ner en länk "Visa hela tråden (öppnas i nytt fönster)" (då blir det lite som i gamla forumet med tråden och svaret i olika fönster fast med tråden i en popup).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan gå från snabbsvar till full redigerare om man kommer på att man vill bifoga fil. Det man skrivit finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Det enda jag kan komma ihåg att jag har märkt är att i snabbsvar kan man inte bifoga filer/bilder samt att i snabbsvar har man hela tråden ovanför svaret, medan i de andra svarsalternativen så ligger tråden under och är inte lika snyggt formaterad, dock finns i stället längst ner en länk "Visa hela tråden (öppnas i nytt fönster)" (då blir det lite som i gamla forumet med tråden och svaret i olika fönster fast med tråden i en popup).

 

Ytterligare några saker skiljer "snabbsvar" från "full redigerare". Förutom bilagor kan man lägga till enkäter, och komma åt inläggsalternativen som ligger längst ner - alltså där man kan inaktivera smileys, inaktivera signatur, starta e-postbevakningar om man inte redan har det som standard, lägga till smiley för hela inlägget och komma åt genvägar till vissa moderatorsalternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det utlovades för lång tid sedan att sidan Senaste Inlägg skulle kvarstå. Den finns ju förvisso här, men all funktionalitet saknas ju.

Lite på samma tema... Hur kan jag se senaste inlägg i ett forum/en avdelning?

Kanske bara är jag som inte fattar hur jag får fram det eller bara jag som vill kunna se det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Träden finns kvar, på sätt och vis. Du kan ställa in om du vill se trädvy via din kontrollpanel. Men iochmed att man kan svara på tråd på tre ställen och på inlägg i tråd på ett ställe, då man citerar, kommer trädstrukturen på trådarna att urholkas.

 

Detta svar med citat från dig kommer ses som ett svar på ditt inlägg i trädet, det du svarar visa snabbsvar eller via Skriv nytt inlägg får en ny gren.

 

En stor skillnad i trädvyn är dock att i gamla, så låg ju trädvyn högst upp med alla inlägg under, och man behövde inte klicka på ett inlägg för att kunna läsa, men nu ligger första inlägget synligt, men resten ligger nedanför och man måste klicka på varje gren, för att få upp inlägget, och öppnar du det andra inlägget , så visas det första och andra inlägget, alltid bara två inlägg i stöten.

Så det kan bli lite klickande om tråden är lång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det då inte vara möjligt med en funktion som som fäller ut alla grenar eller hur man nu skall uttrycka sig. Typ en liten plus knapp eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Jättebra input på hur vi kan vidareutveckla trädvyn! Tack! Vi tar till oss det här och kollar på hur vi kan lösa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Lite på samma tema... Hur kan jag se senaste inlägg i ett forum/en avdelning?

Kanske bara är jag som inte fattar hur jag får fram det eller bara jag som vill kunna se det?

 

Tyvärr finns inte den vyn i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns inte den vyn i dagsläget.
Ajdå, det är helt klart min favorit vy.

Märker att jag är mycket mindre aktiv nu när det är svårare att få en överblick över alla inlägg och man istället måste klicka in i varje tråd (som allt som oftast har intetsägande rubriker).

 

Några planer på att, och i så fall när, införa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Ajdå, det är helt klart min favorit vy.

Märker att jag är mycket mindre aktiv nu när det är svårare att få en överblick över alla inlägg och man istället måste klicka in i varje tråd (som allt som oftast har intetsägande rubriker).

 

Några planer på att, och i så fall när, införa detta?

 

Vi har inte uppfattat det som en högprioriterad grej, eftersom det inte kom fram synpunkter om det under betatestningen (rätta mig om jag har fel, men det var så vi uppfattade det då) men vi kan absolut prioritera upp det om det är något många efterfrågar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har inte uppfattat det som en högprioriterad grej, eftersom det inte kom fram synpunkter om det under betatestningen (rätta mig om jag har fel, men det var så vi uppfattade det då) men vi kan absolut prioritera upp det om det är något många efterfrågar!

 

tror nog att jag påpekade något liknande. Enklaste sättet att skumma igenom Eforum/ett forum är gå in i kanal och se alla inlägg där i en lista utan att behöva klicka in sig i varje tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det inte kom upp under betatestningen men jag är övertygad om att det togs upp i någon av alla trådar inför plattformsbytet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...