Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Potentiell hårddiskkrasch... Är ej säker?


Crustan

Rekommendera Poster

Kopierar det jag skrev på ett annat forum: http://forum.fmsweden.se/viewtopic.php?t=21115&postdays=0&postorder=asc&start=20

där ligger det om ni behöver förstå hela sammanhanget. Viktigaste texten under quote-texten.

 

ÄLDRE PROBLEM

 

Nu verkar grafikkortet helt plötsligt ha dött. Öppnade datorn för att kolla lite, blåste lite på fläkten. När jag sedan stängde och startade datorn lät fläkten lite mer än vanligt. Har hänt förr och då har jag vickat lite på datorn och knackat lite på chassit så har det blivit bra. Den här gången började något i datorn tjuta och bilden frös. Startade om datorn men kom inte längre än till bootscreen (när flaggan kommer upp), innan skärmen dör för någon sekund och datorn startar om. Testade att starta Windows med senaste funktionella inställningarna men det gick inte. Kom dock in på felsäkert läge. Nu har ju aldrig mitt grafikkort dött förut, men är det det som hänt? Hittade ingen info om grafikkortet i felsäkert läge, stod att det inte var tillgängligt (kanske alltid är så i felsäkert läge?).

 

Om det nu har dött, kan jag testa att använda mitt gamla grafikkort jag hade innan jag byggde om datorn? Är det riskfritt? Eller behöver man något som passar ihop speciellt med moderkortet? Tänkte jag kunde ha det gamla provisoriskt om det nu går...

 

 

Nu är jag i stort behov av hjälp. Har förmodligen ställt til det ordentligt. Detta har kanske inte så mycket med övriga tråden att göra, men jag mindes händelsen i citatet ovanför och letade upp den här tråden igen eftersom själva kraschen var ganska lik. Min processorfläkt har i några dagar låtit rätt mycket till och från. Liksom förra gången har jag vickat lite på datorn och dasket till den några gånger, så har den oftast lugnat ner sig. Några gånger har datorn under dessa dagar men alltid bootat om och kommit igång igen. Nu ikväll verkar den fått nog. På slutet lät fläkten mer än tidigare och jag vickade hit och dit för att lugna ner den. Tillslut frös skärmen så jag stängde av den för att låta den vila några minuter. Passade samtidigt på att öppna chassit och blåsa lite (dammet i processorn fick jag bort det mesta i förrgår) och kanske pillade jag för mycket.

 

Startade iaf om datorn och den uppförde sig lite underligt, men kom ändå fram till skärmen för val av användarkonto (xp). Nervositeten över den underliga starten lade sig och jag trodde att den klarat sig de. Här gången också. Men icke. När jag loggade in så laddade den lite men kom aldrig in på skrivbordet utan startade om igen. Provade en gång till med senaste fungerande inställningarna och samma sak hände. Paniken smög sig tillbaka, men jag kom iaf in på felsäkert läge. Kollade lite i speccy men kunde inte se något märkbart (inte för att jag vet vad som är exakt rätt, men där fanns iaf info om alla hårdvara). Kom på att jag beskrivit något liknande i den här tråden så sökte upp den på mobilen (där jag sitter nu). Testade att stoppa in skivan till grafikkortet drivrutiner för att göra på samma sätt som i inläggen ovan. Fick upp samma felmeddelande som då vilket gjorde att jag ville testa samma grej som löste det då, dvs att köra den otippade installationsfilen igen (som jag ju självklart inte kom ihåg exakt vilken det var). Chansade på en fil som verkade lämplig (radeonxp\ATISETUP.EXE). Direkt när jag startade den dog datorn igen och vid rebooten försökte jag komma in på felsäkert läge igen, men istället startade någon verifiering av C-disken. Googlade snabbt upp det och hittade detta: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=816572

 

CHKDSK var det alltså om det säger er någonting. Mina värsta farhågor verkade slå iom en diskkrasch. Men testet gick igenom på första försöket, så jag vet inte om det är någon diskkrasch (har aldrig varit med om någon). Vågade inte riskera att få ännu ett chkdsk-test vid nästa reboot så gick in i felsäkert direkt. Ville kolla så att allt stämde så kollade speccy igen och hårddisken såg ut att vara kvar. Däremot fick jag ytterligare en ovälkommen reboot när jag försökte radera några filer från hårddisken (av ren nyfikenhet).

 

Så nu sitter jag här i felsäkert läge återigen och vet inte vad jag ska göra. Vågar inte göra speciellt mycket nu heller. Verkar ju bara gå åt pipsvängen. Så är det någon som vet nu om disken är död eller om jag kan rädda den på något sätt? Jag kanske ska testa en systemåterställning (även om det känns märkligt i det här fallet)? Att försöka logga in normalt ytterligare en gång är ju också ett alternativ. Jag är bara rädd för att jag förstör något mer om jag försöker med något drastiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långt inlägg... en del data.

 

Råd ett

Gör en backup NU på det du har på din hårddisk. Jag tror inte det är hårddisken dock som strular, det är nog värre än så.

Om det vore hårddisken skulle datorn inte krascha utan gå långsammare, jobba mer mot disk, ge läsfel och i värsta fall inte starta alls.

 

Du verkar snarare sitta med en instabil dator som inte alls vill starta och som verkar kureras genom klassiska "lite våld löser det".

 

Hur finna vad det är som bråkar? ja du. Jag skulle börja med en okulär besiktning av datorn. Ta en titt på moderkortet och grafikkortet och leta efter kondensatorer som ser havande ut eller rentav läcker. Troligen hittar du dock ingen.

Nästa är att ladda ned och bränna ut MemTest86+, starta upp datorn på denna CD och köra det över natten.

http://www.memtest.org/

Om du nu tror att hårddisken är skadad, kör även ett test av detta. Du hittar bra program för detta här:

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

När dessa två test gett klartecken, om den gått igenom MemTest86 utan att krascha, verkar datorn vara någorlunda stabil. Undrar om inte en nyinstallation av Windows då kan vara på sin plats. Kanske initialt med gamla grafikkortet om du nu misstänker det du har nu. Bara det passar i sockeln fungerar det.

 

Om du nu inte direkt vill installera om Windows kan du starta upp datorn med en Linx-dist som kan starta från CD och köra ett tag med denna. Om denna stabil kan man tro att datorn i sig fungerar...

 

Fast att CPU-fläkten varvat upp på sistone (säker på att det är den, inte den i nätagget?) är ett dåligt tecken. Om du tittar i BIOS, vad för temperaturer ser du där? Eller i Windows om du laddar ned HWMonitor

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Var ett tag sen nu, men har iaf fått tag på en ny extern hårddisk nu som jag tänkte göra backupen på. Har alltså inte kommit speciellt långt och inte testat allt än heller. Däremot behöver jag hjälp med själva backupen. Hårddisken som jag behöver göra backup på är en Seagate U Series 9 ST3160022A - 160 GB. Detta är ingen SATA-disk och enda övriga datorn jag har i huset har bara SATA-sladdar. Finns det något annat sätt att ta backup? Går det att göra backup i felsäkert läge? Kan man lämna in den någonstans och göra backupen (även fast den är så gott som egenbyggd)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ett tag sen nu, men har iaf fått tag på en ny extern hårddisk nu som jag tänkte göra backupen på. Har alltså inte kommit speciellt långt och inte testat allt än heller. Däremot behöver jag hjälp med själva backupen. Hårddisken som jag behöver göra backup på är en Seagate U Series 9 ST3160022A - 160 GB. Detta är ingen SATA-disk och enda övriga datorn jag har i huset har bara SATA-sladdar. Finns det något annat sätt att ta backup? Går det att göra backup i felsäkert läge? Kan man lämna in den någonstans och göra backupen (även fast den är så gott som egenbyggd)?

 

vanligtvis finns det en eller två kanaler IDE/PATA i alla datorer. Vanligtvis. Det vore det bästa. Om nu datorn är helt kraschad, vilket jag får intryck av, vore det bästa om du kunde ansluta hårddisken internt i annan dator.

 

Om det inte går kanske den passar i det externa chassit du har?

 

Om det nu inte går, kanske starta via en CD-skiva? Ultimate Boot Disk eller ngn Unix-dist.

 

Eller ta med dig disken till en kompis som kan hjälpa.

 

OM du kan starta upp din dator, felsäkert läge eller ej, kan du givetvis kopiera från den.

 

Ja, tänk över alternativen. Dataräddning finns det firmor som arbetar med men räkna med att det kommer kosta några tusenlappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Kan detta program tala om när hårddisken är dålig? Visar det spin up time  som hddhealth gör? Nu är det iallafall för sent att testa detta program

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla vilken hårddisk jag har i datorn sen ska jag ladda ner ett av dessa program. Nu är det iallafall inte för sent på dagen för att testa såna program. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...