Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglar vid uppstart - XP startar inte.


Fredrik_Sand

Rekommendera Poster

Jag har problem med att min dator inte startar som den ska. Problemet har börjar den senaste månaden och problemet ter sig så att inte windows XP laddar.

Jag trycker igång datorn, den piper till som vanligt, hårddisken jobbar lite sen stannar allt upp. 2 av 3 ggr så räcker det med att trycka på "starta om" knappen så startar datorn upp. Ibland så har jag testat den metoden en tre ggr och det stannar på samma ställe, men då tar jag till on/off knappen och börjar om på nytt.

För övrigt fungerar datorn som den ska, inga blåskärmar eller andra problem, ännu.

Är det enbart windows som behöver installeras om eller hårddisken eller någon annan hårdvara som inte hänger med?

 

// Fredrik S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn?

Det låter som något problem som har med strömförsörjningen att göra och då brukar det vara nätaggregatet eller moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn?

Det låter som något problem som har med strömförsörjningen att göra och då brukar det vara nätaggregatet eller moderkortet.

 

Det är ungefär två år sedan jag byggde datorn. Jag har klämt och känt på alla kablar och de sitter som de ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller kablarna så bör man dra ut och sätta tillbaks dem för att få bort eventuell oxid i kontakterna.

 

Efter bara två år så borde inte kondensatorerna vara dåliga men för säkerhets skull så kan du ju kolla dem. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

 

Troligare är att nätaggregatet inte längre riktigt orkar med att sätta igång allt. Har du något annat nätaggregat att pröva med?

Du kan också se om uppstarten går bättre om du kopplar bort CD/DVD-enheter, extra hårddiskar, USB-anslutna enheter och annat som inte är absolut nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kika över kondensatorerna. Nätaggregatet som sitter i är tilltaget för att klara av två grafikkort, jag hade funderingar att köra SLI framöver och det är bara en hårddisk och en dvdspelare. Jag är inte säker på att nätaggregaten från den andra datorn klara av att driva krånglande datorn och jag kan inte flytta hårddisken eftersom jag enbart har ide anslutning i den gamla datorn och den nya disken har sata-anslutning.

Men jag ska gå igenom allt en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det jag kommit att fundera över varför det räcker att trycka på resetknappen en gång så startar datorn, det klickar aldrig. Om det jag behövt att trycka flera gånger så har det inte varit så konstigt, men att bara en gång räcker.

Nu har jag märkt att spel som rullat på utan problem förut laggar som attans nu. Jag har gått igenom aktivitetshanteraren och där är det inget som ligger och laddar i bakgrunden. Nya drivrutiner för grafikkortet installerade jag om, men det blev inget bättre. Att installera om windows brukar lösa många problem, fast nu känns det som att det inte skulle hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...