Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASP.NET + SQL Server hosting


Sasja

Rekommendera Poster

Någon som kan rekommendera ett webhotell med stöd för ASP.NET och SQL Server som är hyfsat billigt och gärna svenskt?

 

Jag har letat med ljus och lykta, hittar många webhotell med stöd för ASP.NET men direkt när SQL Server läggs på blir det väldigt dyrt. Jag har endast tänkt använda webhotellet till att ha en webbsajt under utvecklingsfasen för att testa av applikationen med mera så därför känns det så onödigt att lägga utan flera hundralappar i månaden.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men direkt när SQL Server läggs på blir det väldigt dyrt.

Hos ex. Binero.se kostar det bara 49kr/mån extra för SQL Server tillägg. Mycket billigare än så kommer du inte komma undan, SQL Server-licenser ÄR dyra.

Ett alternativ är att du använder mySql under testfasen och sedan bara migrerar till MSSQL när det börjar närma sig release. Med ett väl genomtänkt datalager så blir inte migreringen rätt simpel, samt att du redan under utvecklingen har förberett sajten för eventuella framtida migreringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Anjuna Moon!

 

Det var det jag anade, att SQL Server-licenser är dyra. :(

 

Har funderat en hel del därför bara på att köra på MySQL. Men då jag är van och inarbetad på SQL Server Management Studio så känns det som ett jobbigt steg att lära sig att nytt verktyg...

 

Men, men... är man snål så får man skylla sig själv. :)

 

Det kanske inte är så svårt att jag lokalt utvecklar mot SQL Server, men när publicerar webbsajten så migrerar jag databasen till MySQL tillfälligtvis. Det finns väl bra gratis verktyg för migreringen antar jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag anade, att SQL Server-licenser är dyra. :(
Hur länge beräknar du att utveckla innan lanseringen?

Tiden att sätta sig in i nya program är ju också "kostsam"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl bra gratis verktyg för migreringen antar jag?

Själva datan är ju lätt att först exportera, ex. till kommaseparerade filer. Glöm dock inte att T-SQL har en massa funktioner som inte mySql har (och vice versa) så försök att hålla dig till så standardiserad sql som möjligt i dina lagrade procedurer.

 

Med datalagret syftade jag dock i första hand på C#-koden du skriver för att hantera kommunikationen med databasen. Här får du skriva en uppsättning metoder vardera för SQL Server och mySql och sedan låta ex. en property i config-filen avgöra vilken uppsättning metoder som skall användas för tillfället.

 

Kontrollera även med webbhotellen om du inte kan använda en SQL Server Express-databas gratis på sidan, detta räcker ju mer än väl för en mindre trafikerad sajt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...