Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka CPUer klarar moderkortet?


jacobh2

Rekommendera Poster

Hejsan hoppsan allesammans!

 

Sitter här hemma med en Acer Aspire 7730G med en Intel Core 2 Duo T6400 på 2.0 GHz och med en FSB på 800 MHz.

 

Min fråga är: Klarar mitt moderkort av andra processorer än denna?

Som man kanske skulle kunnat gissa så tänker inte Acers support själva avslöja detta och berätta utan man får till svar "asså din dator har en T6400...!"

 

Så, tror jag har ett moderkort som Acer själva kallar "MAIN BD.DIS.DDR2.PM45.ZY6" och har ett reservdelsnummer som är "MB.AQG06.001". Har sökt runt på google, här på eforum, sweclockers och liknande och vet inte om jag helt enkelt är dålig på att skumma igenom länkar och hitta bra eller om det är så att det inte finns :S

 

Är det någon som vet vilka processortyper mitt moderkort klarar av?

Även övrig information på moderkortets specifikationer/begränsningar vore intressant!

 

Mycket tacksam för svar!

 

/jacobh2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hur har du tänkt byta processor på en bärbar dator? Du har kanske service manualen och vet hur man gör?

 

Såvitt jag vet kan man endast byta hårddisk och minne på en bärbar. Finns luckor för det på datorns undersida, men för processorbyte har jag inte sett.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ibland också att byta grafikkortet, men som sagt, byta processor i en bärbar har jag heller aldrig sett hur man kan göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag väl bli en av de första ;)

 

Har faktiskt service manualen, printade ut ca 150 sidor (som tur var kom jag ihåg att välja fram och baksida) och den innehåller detaljerade beskrivningar och bilder.

 

Inte för att jag tror att jag faktiskt kommer att byta så skulle det vara kul att veta OM det går, om inte annat veta specifikationerna på mitt moderkort. Har haft idéer på att byta processor iaf.

 

Byta minne och hårddisk är ju lätt som en plätt, som du sa; Fina luckor som öppnas lätt med 2 skruvar. Och som //gästen påpeka så går det också väldigt lätt att byta grafikkort på denna dator då det sitter precis bredvid minnena :D

 

Men för grafikkort samt hårddisk och minnen så måste jag ju veta specifikationerna så jag inte köper fel saker!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sätt, så byter man inte t.ex moderkort, processorer själv på en bärbar, det är normalt alldeles för komplicerat, för hemmapularen, finns inte heller normalt att köpa, inte på samma sätt som det gör för en stationär dator.

En processor brukar också ibland vara lödd i hållaren, som då kan försvåra ett eventuellt byte.

 

Men anser du att du klarar av detta, så önskar jag dig lycka till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för grafikkort samt hårddisk och minnen så måste jag ju veta specifikationerna så jag inte köper fel saker!
Om datorn är hyfsat ny, vilket den borde vara med en Core 2 Duo, så är det väl en standard SATA-ansluten hårddisk. Normalt är det 2,5" hårddiskar i bärbara.

Bild på SATA-kontakter: http://sv.wikipedia.org/wiki/SATA

Storleken är lätt att mäta upp, det finns 3,5, 2,5 och 1,8 att välja på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive#Form_factors

 

När det gäller RAM-minnen så går man till de stora minnestillverkarna och slår upp datormodellen i deras minneskonfigurator:

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/mfrmod.asp?root=us

http://www.corsair.com/configurator/default.aspx

http://www.crucial.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar din tid och hjälp! Med att få reda på denna information var inte syftet med tråden. Det jag menade med

Men för grafikkort samt hårddisk och minnen så måste jag ju veta specifikationerna så jag inte köper fel saker!

var att jag vill veta specifikationerna och som rubriken tyder på, framförallt CPU specifikationerna.

 

Om jag vart i behov av att byta hårddisk/minnen så tror jag inte Acer haft några problem att säga vilka typer som passar, men eftersom det inte gäller det som man "normalt" byter så tänker dom inte släppa den informationen och därav tråden.

 

Finns det någon som har specifikationerna på mitt moderkort och/eller specifikationen över CPU-delen

 

Tack för er hjälp!

 

/Jacob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag informera om att ett moderkort som finns inne i Acer Aspire 7730 går på exakt 2,580.99 kronor där dels sjävla moderkortet är inräknat samt moms, installation och frakt.

 

Har nämligen fått mitt moderkort förstört en gång och skickade då in den till Acers serviceställe. Så Din siffra känns som att de får ta och ändra lite ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nämligen fått mitt moderkort förstört en gång och skickade då in den till Acers serviceställe. Så Din siffra känns som att de får ta och ändra lite ;)

Nåväl, gjorde ingen ordentlig koll, hur dessa priser är riktiga, läste bara innantill från länken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...