Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få bort saknas


Martassen

Rekommendera Poster

Om man vill ta bort meddelandet "Saknas" i letaradfunktionen så brukar jag gör fölande formel:

 

=OM(ÄRSAKNAD(LETARAD(A7;A14:B18;2;0));"";LETARAD(A7;A14:B18;2;0))

 

Alternativ 2 är att jag väljer villkorsstyrd formatering och skriver formeln =Ärsaknad(B7) och därefter väljer vit textfärg.

 

Är den ena att föredra före den andra?

 

Provade igår i 2003 versionen att göra det via villkorsstyrd formatering men det verkar inte funka.

 

 

Fundering2:

 

Brukar inte använda kombinationen Index och Passa men om jag minns rätt så är det en fördel om man vill jobba med ungefärlig matcning och slippa tänka på sorteringen!?

 

Om jag istället använder Index och passa och vill få bort saknas eller ha eget meddelande. Hur ser det ut?

 

Låt säga jag har följande formel:

=INDEX(B14:B18;PASSA(A7;A14:A18;0))

[inlägget ändrat 2010-01-23 16:25:34 av Martassen]

[inlägget ändrat 2010-01-23 16:28:34 av Martassen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Alternativ ett ger att Letarad exekveras dubbelt om träff. En nackdel som stort ark med många Letarad .

Alternativ två med villkorsstyrd formatering ska fungera lika bra i vilken version av Excel du än testar på. Ska.

 

 

2: Paret Passa-Index tycker jag är trevligare att jobba med. Inte minst för att ditt problem ovan då har en enkel lösning med Passa i en cell och

=OM(ÄRFEL(A1);"Saknas";INDEX(....))

är i en annan cell. Passa, som är den som kräver kraft, beräknas då bara en gång.

Passa har sedan som du säger mer flexibilitet vad gäller sökning av närmsta värden i sorterade listor. Se Excels hjälp.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

 

Hur ser formeln ut om jag vill att det ska stå "Finns ej" istället för "saknas" när jag kör Index och passa? Får inte till det där.

 

När jag kör Letarad ser den ut så här:

 

=OM(ÄRSAKNAD(LETARAD(A7;A14:B18;2;0));"";LETARAD(A7;A14:B18;

2;0))

 

[inlägget ändrat 2010-01-25 07:11:52 av Martassen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i B1

=PASSA(A1;Blad2!A1:A100;0)

Exakt sökning efter värdet i A1 i kolumn A på blad2. Ger det relativa index för var träff finns eller ett felvärde.

 

I cell D1, där du vill ha resultatet

=OM(ÄRFEL(B1);"Värdet finns ej";INDEX(Blad2!B1:B100;B1))

hämtar då värdet i kolumn B på raden/indexet som Passa givit i B1.

 

Du får du ett felvärde i B1 om värdet saknas men den kolumnen/raden kan du dölja, den behöver användaren inte se. Eller färglägg på vis så att felvärdet inte syns om du inte kan dölja den.

 

Varför detta upplägg? Jo, med passa kan man ha en sökning och flera hämtningar. Index är en enkel formel, kan upprepas i flera kolumner.

Man får i resultatet från Passa exakt vilken rad som hittats. Lätt att felsöka.

 

Men ska sägas, slutresultatet blir detsamma som med Letarad.

Och om du har Excel 2007 kan du med fördel använda, som jag gett exempel på tidigare, OMFEL. Dvs din sats med Letarad

=OMFEL(LETARAD(A7;A14:B18;2;0));"")

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se:

 

Om vi utgår ifrån följande formel och istället ska använda kombinationen Index och passa och få ett eget meddelande. Hur skriver du?

 

=OM(ÄRSAKNAD(LETARAD(A7;A14:B18;2;0));"";LETARAD(A7;A14:B18;

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=OM(ÄRSAKNAD(LETARAD(A7;A14:B18;2;0));"Något är galet";LETARAD(A7;A14:B18;))

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men hur gör jag om jag vill göra på detta vis och istället använda kombinationen Index och passa istället?. (Utgå ifrån cellreferenserna jag gjorde i Letarad.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...