Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn bootar ej längre från hårdisken


markku81

Rekommendera Poster

Nu har jag antagligen gjort nåt korkat... Jag har en dator med Vista i och en Hitachi 250GB SATA-hårddisk.

 

Så hade jag en IDE-hårddisk (Maxtor) som jag ville installera windows xp på. Jag kopplade in denna hårddisk in i samma IDE-kabel som DVD-spelaren satt i och körde igång installationsskivan. Alla hårddiskar syntes där och det verkade lugnt. Jag installerade XP på MAxtor-hårddisken, men sedan när datorn skall starta om efter att den kopierat över installationsfilerna så bootar inte datorn från någon hårddisk längre. Oavsett om jag kopplar bort Maxtor, eller oavsett vad jag gör.

 

Jag har laddat default-inställningar i BIOS, och datorn bootar från CD. Men inte från min Hitachi-hårddisk, utan den bara "fastnar" efter texten:

 

Verifying DMI Pool Data....

 

Det hjälper inte om jag försöker välja Boot-device manuellt heller.

 

Hjälp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Så hade jag en IDE-hårddisk (Maxtor) som jag ville installera windows xp på. Jag kopplade in denna hårddisk in i samma IDE-kabel som DVD-spelaren satt i och körde igång installationsskivan.

 

Hur har du byglat den hårddisken? Slave? Master?

 

Personligen skulle jag lagt DVD-spelaren som "slave" och hårddisken "master".

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byglat? Nej, inte om det innebär att switcha mellan master och slave.

 

Jag behöver inte få det att fungera med den andra hårddisken, jag skulle bara vilja få det att fungera med gamla hårdisken nu... Alltså så som det varit från början. Vad tror du skulle hjälpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag behöver inte få det att fungera med den andra hårddisken, jag skulle bara vilja få det att fungera med gamla hårdisken nu... Alltså så som det varit från början. Vad tror du skulle hjälpa?

 

Då borde det inte vara några problem med den gamla hårddisken, tycker jag. Byglad och färdig att använda såsom den var tidigare. Noterade du hur det såg ut innan du monterade ur den gamla hårddisken är det bara att göra likadant.

 

Har du däremot otur kan den gamla hårddisken "kastat in handduken" just nu. Om den redan från början var dålig. Har råkat ut för det där. Dock var det ingen systemdisk utan en backupdisk.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är det som är skumt. Hårddisken fungerar ju om jag kopplar den till en annan dator. Men det är som att datorn inte fattar att den ska boota från den längre. Tar jag bort den så klagar den på att "boot device missing" kopplar jag in den (precis som det var innan) så fastnar allt. Suck.

 

Om jag bootar från en Windowsskiva nu, och skulle vilja installera om Windows, så får jag fram hårddisken (och den syns i BIOS) men sedan finns det även 2st som heter "ogiltig disk". Kan detta ha nåt med det att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du ändrat bootordning i BIOS sedan du installerade XP?

 

...om CDROM fortfarande står först där är det inte konstigt att datorn inte hittar hårddisken att starta ifrån. Finns liksom inget för datorn att starta ifrån.

 

Om jag bootar från en Windowsskiva nu, och skulle vilja installera om Windows, så får jag fram hårddisken (och den syns i BIOS) men sedan finns det även 2st som heter "ogiltig disk". Kan detta ha nåt med det att göra?

 

Vet inte! Tycker det blir allt skummare det här...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootordningen är inte ändrad. CD kommer först, men rimligtvis så ska den ju boota från hårddisken om det inte finns någon CD. Och det gör den inte heller längre om jag väljer boot device manuellt. Det enda som den går med på att boota ifrån är alltså numera en CD.

 

Det är på nåt sätt som att datorn har ändrat bootdisken till denna andra IDE-hårddisk och nu när den är borta så försöker den fortfarande boota från den. Suck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu skummare blir det:

 

När datorn startar, innan den fastnar så står det:

 

"Master Drive IDE-Channel 1 250GB"

 

Men vad fan, min SATA-hd är ju 250GB, den andra var 40GB.

 

Och det är ju inte ens någon hårddisk kopplat till IDE. Jag har tagit bort hela IDE sladden från moderkortet, men det hjälper inte....

 

fan...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in i BIOS-inställningarna och letar reda på stället där BIOS listar anslutna hårddiskar och CD/DVD-enheter. Hur ser det ut där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där står enbart denna nya hårddisk Hitatchi 250GB som IDE Master 1 eller nåt. (Visst kallar den alla enheter IDE nu fast de är anslutna med SATA-kae, eller hur funkar det där?). Och DVD-ROM finns ju också där. Men that's it. Inget mer.

 

Jag har även testat att inaktivera en hel del skit från BIOS och typ bara lämna denna SATA hårddisken som aktiv, men det hjälper inte.

 

Jag försöker ännu föra hela datorn strömlös genom att ta bort BIOS-batteriet och testa, funkar inte det så får jag utgå ifrån att det är nåt fel på hårddisken, även om det låter otroligt.

 

Kan Windows installationen på den andra disken ha gjort nåt på denna hårddisk så att den inte ska boota från den? Det ska väl inte heller vara möjligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kallar den alla enheter IDE nu fast de är anslutna med SATA-kae, eller hur funkar det där?
Det finns rätt ofta en inställning i BIOS som betyder att SATA-enheter ska betraktas som IDE-enheter. Ofta så får man ställa in så för att det ska gå att installera XP på SATA-anslutna hårddiskar.

 

Kan Windows installationen på den andra disken ha gjort nåt på denna hårddisk så att den inte ska boota från den?
Vet inte, men det verkar inte så troligt och i så fall brukar man få "boot device missing" men det felmeddelandet får du ju inte.

 

Vad är det för Windows på hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista Home Premium 32bit

 

Gör in XP Pro på den nu, även om det känns bittert, men det finns iofs en recovery partition på den också, bara jag skulle få den att boota...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Vista så finns det ju reparationsmöjligheter, bland annat en "startup repair". Om du inte har en Vista-skiva så kan du ladda ner en skiva med olika reparationsalternativ här:

http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/

Lite instruktioner här:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-make-a-windows-vista-repair-disk-if-you-dont-have-one/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag igång den... genom att formatera samtliga partitioner och installera XP på den... Antagligen så försökte den typ boota från fel partition eller nåt liknande.. Men nu funkar det.. Takc för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...