Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela skrivare?


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en laptop och en statioär dator samt en Brother laserskrivare. Önskar dela skrivare mellan laptop och stationära. Just nu är laptopen via sladd ansluten till skrivaren. Hur kan jag sammankoppla / ansluta så att både laptop och stationär kan använda samma skrivare. Om jag kopplar ihop dem i ett hemmanätverk, behöver då båda vara på för att kunna skriva ut? Hoppas ni förstår hur jag menar :-)!

 

Tack på förhand!

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på, har din skrivare nätverksutgång, så kan du "enkelt" koppla in den på ditt nätverk via din trådlösa router, om du naturligtvis har en sådan router?

I så fall så kan du oberoende av varandra, använda vilken dator du vill och skriva ut på, även om den andra inte är påslagen.

Även om du kör din bärbara trådlöst, så fungerar det.

 

Har du inte någon router, då blir det betydligt svårare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina råd:

I första hand skaffa en sk. printerserver.

I andra hand låt den stationära vara ansluten till skrivaren via kabeln. Den bärbara är väl just bärbar och kanske inte alltid har kabeln till skrivaren ansluten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första hand skaffa en sk. printerserver.

Utan en router, med enbart en skrivar/printserver, så måste man ju ändå ha den kopplad mot en dator, då är det bäst mot den stationära, men då spelar det ingen roll om man har servern, eller skrivaren direkt mot datorn, blir samma effekt ändå, man måste ändå dela ut skrivaren.

 

Den bärbara är väl just bärbar och kanske inte alltid har kabeln till skrivaren ansluten.

Har man tillgång till en trådlös router, då kan man köra lite hur man vill, oberoende av nätkablar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för era tips!

Ja, jag har en router, den stationära datorn är kopplad till den via en sladd och den bärbara datorn kör trådlöst. Skrivaren har inget uttag som ser ut som nätverkskontakternas uttag. Jag använder idag skrivaren till den bärbara datorn och kopplar då in en sladd som ser ut som en vanlig USB kontakt (så vitt jag förstår det en standard skrivarsladd). Det enda extra uttaget som finns är en bredare kontakt, nästan en sådan kontakt som man brukar använda när man kopplar ihop dator och projektor. Vet ni om det går att köpa någon sladd som passar i något av dessa två urtag och ihop med routern som kräver nätverksladdsände.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu glömde jag också fråga om vad din router heter.

 

Men ser nu att skrivaren bara har en vanlig parallellport och en vanlig USB-port.

Då kan man använda en sådan här skrivar/printserver som både jag och Mikael63 pratar om, det finns små modeller som du sätter direkt bak på skrivaren i denna parallellport, och sedan kopplar med en nätverkskabel direkt in i router från denna server, och får samma användning som du skulle ha kopplat skrivaren direkt in på routern.

Då slipper du ha en burk liggandes bredvid också.

 

Möjligt att det var något sådant som Mikael63 ändå menade?

 

Jag har själv kört så med en skrivare här tills nyligen, fungerade bra.

Hade den skrivaren på övre våningen via printserver, kopplad mot en switch, och sedan ner till ytterliggare en switch och in i routern.

 

Denna printserver använde jag då.

 

http://www.dustinhome.se/pd_5010038263.aspx

 

Finns andra sätt också, har du en router med inbyggd USB-ingång, så kan du ansluta skrivaren till denna med en USB-kabel, och kan då använda skrivaren direkt till datorerna.

 

Så allt beror på hur du har det, och vad du kan lägga ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det var något sådant som Mikael63 ändå menade?

 

Menade en printerserver i största allmänhet men om jag får välja skulle det bli ex. en sådan här:

http://www.linksysbycisco.com/US/en/products/WPS54G

 

Då kan man ansluta den till en skrivare med USB-anslutning och sedan välja om man vill ansluta nätverket via kabel eller via trådlös förbindelse.

 

Dock en liten varning: Verkar vara svårt att kunna ansluta Mac till printservrar, även om det "ska gå".

 

Edit: och att router fanns räknade jag med då det var frågan om två datorer.

[inlägget ändrat 2010-01-23 17:08:04 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man ansluta den till en skrivare med USB-anslutning och sedan välja om man vill ansluta nätverket via kabel eller via trådlös förbindelse.

Men det kan du ju ändå göra, om det är en trådlös router.

 

Så som du ser AnnaK, så finns det flera sätt att få din skrivare att fungera med dina datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kan du ju ändå göra, om det är en trådlös router.

 

Menar att om skrivaren är placerad så att det är svårt/besvärligt att ansluta nätverkskabeln till printerservern, som placeras vid skrivaren, så fungerat det trådlöst...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla ni för ert engagemang. Jag har en Zyxel router p-320w btw. Inget USB uttag mao.

 

Om jag förstår det hela rätt så kostar den från Dustin 695 och den andra (Linksys ) runt 980. Skillnaden att man kan välja mellan USB-anslutning eller via trådlös förbindelse.

 

Är jag med då? Någon mer skillnad / fördel / nackdel?

 

Tack på förhand! Ska shoppa imorgon! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden att man kan välja mellan USB-anslutning eller via trådlös förbindelse.

 

Njaee.. inte riktigt så

 

Den i länken till Dustin passar till Centronics-porten på skrivaren och sedan i andra änden till en nätverkskabel som ansluts till routern.

 

Den Linksys jag länkade till ansluts via USB till skrivaren (vilket alla skrivare idag har, om du skulle byta) och i andra änden antingen via nätverkskabel till routern eller trådlöst till trådlös router (eller trådlöst direkt till dator med trådlös anslutning)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du vara "framtidssäkrad", så bör du mellan dessa två, nog välja den som Mikael63 föreslår, för det är väl fullt möjligt att en Centronic-port/parallell-port, sakta kommer att fasas ut från marknaden framöver, USB tar ju över mer och mer.

Men det beror ju på hur mycket du vill betala också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AH! Då är jag med, tack båda för hjälp! Det blir nog trots allt en Centronic-port/parallell-port jag lär ha den här skrivaren ett tag, använder den i mitt jobb (enskild firma) och då fungerar den utmärkt. Men som sagt tusen tack till er båda. Eforum är fantastiskt!!! :-)

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hoppas jag du får det hela att fungera :).

 

Annars får du höra av dig igen, och tack för poängen :thumbsup:

 

Ps. Du har väl inte missat att från i eftermiddag idag måndag, så byter Eforum plattform, och design, och kommer att vara avstängd under några timmar, när Eforum åter kommer igång, så är det ett forum med helt nya möjligheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...