Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

router disconnectar hela tiden


Gloriavicti

Rekommendera Poster

Haj haj,

 

första inlägget här på denna sida iallafall och är minst sagt desperat:(

Jag har varit överallt på forum m.m å sökt allt möjligt för att hitta mitt problem men inget som har motsvarat det iallafall så nu får det bli ett inlägg.

 

Har formaterat om min dator nu oxå för att utesluta den delen om det är ngt i den som ligger och stör ut.

Jag har ingen stabil uppkoppling på min router varesig trådbundet eller trådlöst.

Utrustningen.

Level1 - WBR 5400 MIMO 1W/4L Wireless AP Router. haft i 2 år ca

DIR-635. - Ny inhandlad sedan 1 vecka tillbaka

Zyxel P-660-H-D1 tripple Play Modem

 

Datorn är densamma som jag använt när det fungerade med min gamla router.

 

Körde installations CD för DIR-635:an sen sket sig allt.

Kopplingen mot routern varesig den nya eller gamla disconnectar, trådbundet som trådlöst.

Kan gå 5-10 min imellan ggrna.

 

I DIR-635 står det ngt i stil med "WAN cable Disconnected" sen direkt efter "WAN cable is connected.

Den gamla beter sig precis på samma sätt men står inget i loggen.

 

I skrivande stund har jag modem direkt till datorn fungerar perfekt, routern till mitt andra närverkskort men den håller på å kopplar ner och upp.

 

Har pratat med ISP om mitt problem å trodde det låg på deras sida först men dem hade bara dem nerkopplingarna som jag sj har skapat när jag bytat om mellan router m.m

 

Skall kolla upp min ström om det är det som ställer till det för mig men jag har min utr. inkopplad på samma ställe så att säga för att utesluta det.

En eventuell UPS skall inhandlas för att testa.

 

Logg från Level1:

den 23 januari 2010 10:14:58 DOD:triggered internally

den 23 januari 2010 10:14:58 DHCP:discover(telia.se)

den 23 januari 2010 10:15:02 DHCP:discover(telia.se)

den 23 januari 2010 10:15:10 DHCP:discover(telia.se)

den 23 januari 2010 10:15:26 DHCP:discover(telia.se)

 

Får detta när den håller på å kopplar upp och ner.

 

 

Ngn som kan hjälpa mig i detta problem jag fått?

 

MVH: Andreas

 

[inlägget ändrat 2010-01-23 11:08:11 av Gloriavicti]

[inlägget ändrat 2010-01-23 11:10:07 av Gloriavicti]

[inlägget ändrat 2010-01-23 11:12:05 av Gloriavicti]

[inlägget ändrat 2010-01-23 11:12:31 av Gloriavicti]

[inlägget ändrat 2010-01-23 11:19:27 av Gloriavicti]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

naj, har inte provat på annan lina med den gamla routern. Den gamla fungerar som den nya numera efter dess installationsguid för DIR-635:an, så den fortsätter att kopplar ner och upp igen.

 

Har funderat på att testa hos ngnannan för att se om dem får samma problem. De e ju en snabb test iallafall.

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-23 12:07:31 av Gloriavicti]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är lika med nya routern hos granne,då ligger det nära till hands att det är den som krånglar om den gamla fungerar hemma hos dej.

En standard felökning som fungerar på det mesta är just *prova hos grannen*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall testa båda routrarna hemma hon morsan så får jag se om dem fungerar, gör dem det så vette attans:(

Den gamla slutade att fungera efter att jag gjorde min installation efter CD:n till DIR-635:an, det vart startskottet för mina problem, innan DIR-635:an inhandlades så fungerade min gamla router perfekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerad DIR-635 så tog väl dom drivrutinerna över så att inte den gamla fungera..

 

Fungerar den gamla om du avinstallerar allt om den nya ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, kan inte säga att den har "installerat" ngt på min dator men då jag har nu formaterat datorn och INTE kört den skivan igen så det borde inte finnas ngt från den skivan som skulle störa routern.

 

[inlägget ändrat 2010-01-23 15:30:16 av Gloriavicti]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jahapp, testade precis en annan gammal router, en DI-524, kontakten droppa där med efter ca 10 min aktivitet, får nog lägga routrar åt sidan å kolla mer varför det blir som det blir mellan modem och router:(

 

Sitter jag direkt kopplad från modem till dator så har jag inte dem problemen men kanske så har jag inte testat tillräckligt länge för det skall bli verifierat att det verkligen inte disconnectar för mig. Har haft det kopplat då jag testat i en 30 min, men det har oxå hänt att med router inkopplad så har det legat uppe i nån timme.

 

Dax å koppla om då:(

 

Kan nätverkskort/en fått stryk av ngn orsak, det har iallafall inte hänt ngt i huset under den tiden men men.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick upp nu på nätverksenheten att en "nätverkskabel är inte ansluten" sen direkt efter "du är nu bla bla ansluten..."

 

Men jag tappar inte kontakten med online spel, kanske för att det är så kort stund att det inte hinner uppfatta en "tappad kontakt" eller så frågar den igen och då finns internet tillbaka å de blir ingen DC?

I en router tar det längre tid för den skall upprätta IP till datorerna osv...?

 

Aja, får väl ta å köpa ett nytt modem å testa istället med.

 

[inlägget ändrat 2010-01-23 16:15:47 av Gloriavicti]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick upp nu på nätverksenheten att en "nätverkskabel är inte ansluten" sen direkt efter "du är nu bla bla ansluten..."
Går det att framkalla genom att vicka på kabeln?

Någon skillnad om du har en annan nätverkskabel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det testade jag om jag kunde orsaka problemet sj men det gick inte.

 

Har nu införskaffat ett nytt ADSL model av märket D-Link DSL-320B.

Skall se om min lina är stabil nu:)

Kan ju alltid hålla tummarna iallafall:)

 

[inlägget ändrat 2010-01-23 17:26:32 av Gloriavicti]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som kabelproblem mellan modem och router eller mellan router och dator. Har du köpt kabeln eller tillverkat den själv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se i något inlägg här att du har testat med andra/nya nätverkskablar både mellan modem - router, och mellan router - dator, som flora50 är inne på, är du helt säker på att alla nätverkskablar är hela, främst vid kontakterna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag e säker på att det inte är kablar då jag nu har fått rätt på mitt internet och nätverket här hemma.

 

Problemet låg i modemet att den tappa kontakten till dator eller router.

Har man inte valt att visa sin nätverksanslutning i meddelandefältet så ser du bara för ett kort ögonblick i "bubblan" som kommer upp att en nätverkskabel är inte ansluten och som i detta fallet för mig så fick han kontakt medetsamma igen och då försvinner bubblan å så ser du inte mer av de.

 

Väljer man visa sin anslutning i meddelandefältet så ser du även att den säger att du är nu ansluten bla bla...

 

Man märkte av nedkopplingen när router vart inkopplad då den gör väl en annan massa saker för att återupprätta kopplingen till datorerna typ.

Med modemet direkt kopplat till datorn så kunde jag vara online i spel t.ex då nerkopplingen vart så kort att den inte hann uppfatta det som en DC typ.

 

 

Aja, jag som inte har kollat ordentligt på modemets sida innan jag börja skriva här på forumet.

 

Tackar för hjälpen iallafall:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ett program jag har inlagt som loggar min uppkopplingstid för internet samt router så finns det inte ett enda avbrott sen igår klockan 18:00 ca tills nu, så jag anser att problemet är löst:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...