Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Storlek på bild


Månkan

Rekommendera Poster

 

Jag är ny här på forumet och ställer nu min första fråga i förhoppning om att den inte har besvarats många gånger tidigare. (Har sökt i äldre inlägg men inte hittat något svar).

 

1. Om jag har en jpg bild som väger säg 2 MB och jag vill använda den i en PPT-presentation, behöver jag då minska ned den eller går det bra att använda så stora bilder?

 

2. Om jag ska minska ned den vilken storlek är att rekommendera för att inte förstöra bilden allt för mycket.

 

3. Går det bra att använda andra format som ex PSD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det är lämpligt att minska ner den eftersom du troligtvis ändå inte kommer att använda alla de två megabyten, så då tar det plats i onödan. Förvisso brukar det väl inte vara ont om plats nuförtiden, men men...

 

2. Vanligtvis tittar man på presentationer i projektorer som har upplösningen 1024x768. Ska du då visa bilden så att den täcker hela duken så ska du alltså minska bilden till 1024x768.

 

Att förminska bilden förstör den inte, för Powerpoint hade gjort samma sak annars, skillnaden är alltså bara att din PPT-presentation tar upp mindre plats på hårddisken.

 

Däremot kan du inte förstora en förminskad bild, och du bör inte förminska den igen, utan behöver du en annan storlek så måste du utgå på nytt från originalet.

 

3. PSD finns väl ingen större anledningen för då det är ett format som man jobbar med och inte visar. Jpg, png och tiff är format som man visar. Jpg är lämpligt för fotografier men kvaliteten försämras. Png och tiff kan användas för alla sorters bilder och kvaliteten försämras inte, men filstorleken blir i stället högre.

 

Jag använder dock inte Powerpoint själv (använder Open Office) så jag vet inte på rak arm vilka format som stöds i PP.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder dock inte Powerpoint själv (använder Open Office) så jag vet inte på rak arm vilka format som stöds i PP.

Eftersom det är ett presentationsprogram, så stöds dom flesta format, man ska ju kunna lägga in alla möjliga prylar i en sådan, dokument, excelfiler, olika typer av bilder m.m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...