Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Angående Partitioner


Martin Sjöstrand

Rekommendera Poster

Martin Sjöstrand

Jag ska installera Windows 98 och RedHat Linux 5.1 på min dator. Hur bör jag partitionera ut hårdisken? Jag har 2 hårddiskar vilka var och en är på 2.1GB. Jag vill inte ha mer partioner än vad som ses som nödvändigt av er som kört Windows och Linux ett tag.

Tackar på förhand.

 

/Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera w98 på den första hårddisken hda), master. Börja med det. W är bra på att lämna information som du har glädje av vid Linux installationen.

Lägg sedan när W är klart och fungerrar Linux på den den andra hårddisken (hdb) slaven.

1. partitionera den första hårddisken i en primär partion med fdisk för DOS/W98. Storlek 500MB. Använd FAT16. Det blir automatiskt VFAT vid installationen. Besparingen på 25 öre per MB täcker inte kostnaden för 1 steg snabbare processor förrän hårddisken är på X MB (gör nåt själv):).

2. Skapa en utökad (extended) partition på resten av dina 2100MB.

3. Skapa logiska partitioner i den utökade partitionen på 480MB, 440MB, 400MB, restenMB.

På den primarära parttionen C: har du w98. På 480MB D: lägger du en total kopia av den

C: när allt fungerar. Den D: går sedan kopiera med en bootdiskett och xcopy32

till C: när det är dags att formatera om C:. Snabbare än ominstallation.

Då förlorar du inte allt du har på de återstående 1000MB när det är dags.

Varför olika storlekar på partitionerna?

Ibland är de lättare identifiera då.

Nu är det dags att läsa på i The Official Red Hat linux Installation Guide för din version. Finns kanske i htm på din CD. Verkar länkarna fel på CDn, ladda hem rätt länkad från www.sunet.se.

Går det inte starta linux installationen från CDn måste du göra bootdisketter.

Kolla disketterna med scandisk först. De ska vara perfekta.

Så drar installationen igång. Välj fdisk för partitioneringen. Flytta dig till hdb och sedan EDIT skriv p enter så kommer informationen om hdb. Se efter hur många cylindrar det är, troligen 1023. Räkna ut hur många MB/cylinder. Kör p enter mellan varje omgång för att kolla.

Har du en primär partition, ta bort den med d enter.

Exempel.

n enetr välj primary 1. (hdb1)välj cylinder 3 för för början och cylinder 50 för slutet. 94MB swap p enter kolla (jag skriver det inte mer).

n enter välj primary 2. (hdb2)välj cylinder 53 för början och 150 för slutet. 200mB för /

n enter välj primary 3. (hdb3)välj cylinder 153 för början och 400 för slutet. 500MB för /home

n enter välj extended . (hdb4)välj cylinder 403 för början och 1023 för slutet. ca 1240MB utökat

n enter välj logic(?). hdb5 välj cylinder 403 för början och 500 för slutet. 200MB för /stuff

n enter välj logic. hdb6 välj cylinder 503 för början och 900 för slutet. 800MB för /usr

n enter välj logic. hdb7 välj cylinder 903 för början och 1021 för slutet 200MB för /usr/local

t enter välj 1, sedan 82 enter. nu gick de första 94MB från 83 linux native till 82 swap.

Allt ligger i bokstavordning. Swap först, disken är snabbast där. Kolla med p, kolla varenda rad. fdisk ger en del "otydliga" tips

wq enter dvs write och quit.

Med mount points menas / resp /home resp /stuff osv.

Innan du fått igång internet är det praktiskt kunna nå W parttioner. Ge dem mountpoints

C: =hda1 , /wcc osv, Få linux komandon börjar på w och är på 3 tecken.

Om allt går som beräknat hamnar du till slut efter in loggning på root #

skriv som Ditt första komando rpm -e fstool enter Då tar du bort en fil som lurat mig radera min swap, djävlats med CDn, med mera.... :=( ,

Redhat Manual 5.1, E9.7.

Varför 2 tomma cylindrar mellan varje partition? Stöder inte din moderkorts tillverkare och hårdisktillverkare linux partitionerings programm kan du få överlappande partitioner. Det fick jag på min IBM Aptiva P200. Mer än en cylinder försvinner mellan mina partitioner.

Men IBM varnar för det i IBM manualen.

Vitsen med partitionerna /home och /stuff och /usr/local är att du inte formaterar dem när du gör om installationen vid behov. Dina egna filer i /home, dina egna installerade ej rpm program i /usr/local överlever och i /stuff har du dina hemladdade filer från nätet tex.

mc enter är ett bra andra kommando för att börja se sig omkring. Lycka till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux kan mycket väl köras från en enda partition (primär eller logisk) och även utan swap-partition, har själv haft en Linux maskin som server (körde inget X på den) och den brydde sig inte om att titta på swappartitionen, 64 MB ram i Linux räcker ganska långt :-)

 

Anledningen till att man partitionerar har egentligen till stor del att göra med "stor drift tänkande". På ett system som skriver loggar, tillåter användarna att spara obegränsade tempfiler i tmp, (quota på hemma katalogen så där är inte det största problemet), m.m. m.m. som sker i ett stort system så kan det vara bra att dela upp vad som hamnar var.

 

På de största systemen sätter man helt enkelt en fysisk disk att motsvara en speciell funktion, t.ex. alla hemma kataloger på en disk, temp filer och annat "slask" på en disk, osv... När t.ex. användarnas hemma kataloger inte längre ryms så kan man antingen lägga till en disk eller helt enkelt byta ut befintlig disk mot en större, systemet i övrigt behöver man inte röra.

 

Ovanstående var lite förklaring till alla anledningar till att man ibland partitioner hårddiskarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...