Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PDF och PageMaker PC


iBook

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett litet problem. Jag har gjort en "grej" i det tröga och tunga Indesing och nu har några gånger skickat det jag gjort i EPS, PDF och som en bild från Mac: Indisign till PageMaker; PC. Men mottagaren verkar inte få det att funka. Är det någon som vet ett enkelt sätt att göra detta så att även en PC-snubbe fattar ; )

 

Jag har ett annat litet problem och det är att ett "monterat" pdf-dokumnet som jag har i Indesign och som jag mpste göra om till eps för montera in det i PageMaker byter teckensnitt utan att säga det. Vad kan det bero på?

 

 

Macnörd som tyvärr råkar ha några PC-vänner ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersLundberg

Hej iBook

Jag sitter dagligen med sådana problem och av erfarenhet vet jag att en en eps från Indesign fungerar utmärkt genom Pagemaker på PC. Dock kan det vara så att vår käre pc-vän inte ser någon "grej" i det inmonterade blocket, vilket kan bero på att inte indesign skapat någon pictpreview. Be PC-mannen skiva ut grejjen och vips så finns det där... tänk dock på att mac och pc oftast kör med olika typsnittsstandarder, se därför till att vid eps-skapandet bifoga alla inkluderade fonter.

 

Skulle det inte funka iallafall så finns ju alltid Illustrator! Öppna din eps i illustrator, markera allt och välj att göra textkontur, spara som ny eps och skicka, det går aldrig fel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

PDF mellan PM och ID tror jag inte fungerar idag, eftersom programmen stödjer olika versioner. PageMaker 6.5 kör med PDF 1.2 och InDesign 1.0 och 1.5 med PDF 1.3. PageMaker kan alltså inte montera den nyare PDF-filen korrekt. Det är också en anledning till att PDF-filer skapade med ID inte kan läsas med äldre Acrobat Reader än 4.0.

 

Den planerade (enligt vad jag hört) PageMaker 7.0 kommer att klara PDF 1.3, eftersom det programmet ska bygga på InDesign och därmed rimligen får samma PDF-stöd.

 

EPS är det format som bör användas i detta fall.

 

 

Konkurrens är bättre än monopol.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...