Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ramminnes hjälp!


Databecca

Rekommendera Poster

Jag kollade nyss en annan sak och tog ut mitt grafikkort och körde med det intern grafikkortet det ändrades liiite på volt mätningen

Bra idé att plocka ut det separata kortet helt (jag hade missat att datorn även hade inbyggt kort)! :) Men tyvärr får man nog säga att spänningsskillnaden i det här sammanhang bara kan kallas försumbar. :(

 

Kan det nu va så att det fel på nätagg?

Det finns ju alltid den lilla risken att det istället är moderkortet som har fått något fatalt fel men det allra mest troliga är ändå att nätagget hälsat tack och adjö.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ett annat nätagg jag skall prova idag som är inköpt i mitten av sommaren 2009 som har 370W istället! Det vet jag är helt och plus att det är knappt använt mer än max 2 veckor och sedan bara legat i sin låda efter dess!

 

Skall testa sätta i det ikväll!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt nätagg men volten står dessvärre fortfarande på samma resultat =(

 

 

Detta visar speedfan just nu

 

http://i50.tinypic.com/e6zsjd.jpg

[inlägget ändrat 2010-01-22 20:58:03 av Databecca]

 

 

 

 

 

 

 

 

Har nu sen jag tryckte i nya nätagget kunna få mätningar av volten inna i BIOS vid uppstart

 

och dessa två visar

 

CPUVcore = 1,32V

VDIMM = 1,80V

[inlägget ändrat 2010-01-22 23:07:58 av Databecca]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju toppen att du hade annat aggregat att testa med – man bör ju inte dra förhastade slutsatser och springa iväg och köpa fel grejer bara för att byta ut prylar som faktiskt råkade vara hela!

 

Dessa två aggregat har ju knappast precis samma fel även om symptomen blir desamma, utan vi får nog rikta lyktan inemot moderkortet, tyvärr (det mest avskyvärda att byta – förra veckan blev det för mig att byta moderkorten på två ställen och ena stället behövde dessutom då också få sitt XP ominstallerat, usch!).

 

P.S. Inte för att det kommer lösa spänningsfelet, men jag såg en bild av moderkortet och minnena ska helst sitta i platserna av samma färg, d v s 1+2 och/eller 3+4, för att man inte ska gå miste om dual channel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får testa mig fram, den funkar just nu felfritt med mitt ena minnet i som sagt!

 

Men två andra personer säger att minnen ska sitta på ett av varje färg på moderkoetet alltså slott 1 som är orange och slott 3 som är lila =S

 

 

Men då får jag kanske söka mig efter ett nytt moderkort =/

Kan som sagt hänt mycket då vi ofta haft strömavbrott m:m och kortslutingar i huset där jag bodde innan, kan det va därför mitt moderkort fått skada kanske?

 

 

Dock har jag turen att min bror kan byta moderkort m:m och sätta i processor och allt sånna saker då han själv bygger egna datorer.. så jag har ju dock turen att han sånnafall kan hjälpa mig när jag då köper ett nytt moderkort

[inlägget ändrat 2010-01-23 13:41:37 av Databecca]

 

Men finns det NÅN möjlighet att kunna testa ifall det är FEL på moderkortet? D.v.S mäta strömmen manuellt eller felsöka på nått vis?

[inlägget ändrat 2010-01-23 13:46:46 av Databecca]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men två andra personer säger att minnen ska sitta på ett av varje färg på moderkoetet alltså slott 1 som är orange och slott 3 som är lila =S

Vem du vill lyssna på avgör du själv. Men kolla med CPU-Z -> Memory... ifall du sätter i olikfärgade platser kan jag nästan svära på att det då står Channels: Single var det på min bild står Dual... ;-)

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Men allting är inte hugget i sten utan det kan ju mycket väl skilja sig lite mellan olika moderkort. :-/

 

Kan som sagt hänt mycket då vi ofta haft strömavbrott m:m och kortslutingar i huset där jag bodde innan, kan det va därför mitt moderkort fått skada kanske?

Aha! Där har vi det nog, jag har själv råkat ut för trasiga moderkort vid strömavbrott.

 

Dock har jag turen att min bror kan byta moderkort m:m och sätta i processor och allt sånna saker då han själv bygger egna datorer..

:thumbsup:

 

[bild bifogad 2010-01-23 13:57:55 av RN]

1183615_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... moderkortet är så oerhört komplicerat och består på egen hand av mer än halva datorn i princip. Vid fel kan nästan vadsomhelst i det vara trasigt. :-/ Men att i alla fall göra en visuell översyn har jag redan tipsat om...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1182810#1183390

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Databecca skrev:

Men kan man felsöka ett moderkort på nått vis för att säkerställa om det är det?

 

Har bara skummat igenom tråden här, men har du haft strömavbrott borde inte moderkortet har skadats. Jag har haft flera, men mina moderkort tog inte stryk av det.

 

Öppna datorn kan du göra och titta över moderkortet om där är något som ser konstigt ut t ex bränt. Du kan ha oturen att ditt moderkort tagit stryk när du fick strömavbrott och kortslutningar i huset.

 

En annan sak är om din bror vidtagit försiktighet när det gäller ESD-skador. Det vill säga statiskelektricitet vid montering av moderkortet. Sådant visar sig i allmänhet inte direkt. Det kommer smygande och uppenbarar sig som skumma fel senare, som man då inte förstår sig på.

 

I övrigt vet jag inte några testprogram som testar moderkort.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som sitter i nu Stefan är inget min bror har satt i utan det är dom vi köpt datorn av och dom har endast haft den inne på repration en gång!

 

 

Jag vet att min dator inte har problem med att ta emot ramminnen för info säger detta!

 

Memory Controller Information :

Memory Controller : Standard, DIMM

Number of connectors : 4

Max. Module Size : 3072 MB

Max. Memory Size : 12288 MB

Supported Speed : 70ns, 60ns, 50ns

Supported Voltages : 2.9v

Error Detection Method : 64-bit ECC

Error Correction Capability : None

Current/Supported Interleave : 1-way/1-way

 

 

Men den vill gärna ha 2,9 volt =O men min visar ju 1.80 V eller är jag bara ute och fnurrar som vanligt? Jag har som sagt inte vetat vad volten legat på innan förens nu så jag vet inte alls hur länge jag haft problemen =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara skummat igenom tråden här, men har du haft strömavbrott borde inte moderkortet har skadats.

Databecca skriver om flera strömavbrott och kortslutningar i huset men du vill ändå påstå att hennes moderkort inte har varit i någon fara? Min syster & svåger bor i ett hus med mycket ojämn ström och har fått byta spänningsskyddet i vägguttaget p g a det. Och innan de använde spänningsskydd så dog moderkortet i deras kombinerade "internet & skrivar"-server. Det riskerar att bli lite tokigt om man bara skummar igenom... Men du har en klar poäng med att ta upp ESD-skador!

 

Nån gång dog ett moderkort för mig av att hyresvärden stängde huvudströmmen inför nåt servicearbete (som min glömska hjärna dessutom var förvarnad om), en annan gång pajade det inbyggda nätverkskortet vid ett åskväder men moderkortet i övrigt fortsatte ändå att fungera i åratal efteråt.

 

Lite mera apropå "kan man felsöka ett moderkort på nått vis för att säkerställa om det är det?" så i somras visade sig moderkortsfel med början av att Windows förlorade DVD-brännaren. Förra veckans två moderkortsbyten var p g a att ena datorn inte längre gick att starta utan bara stod och surrade med svart skärm, andra datorn började aktivera hårdvara som faktiskt var på disabled i bios (Windows började känna av komponenter och fråga efter drivrutiner trots deras inaktiverade status), saker gick inte att installera längre, om datorn stängdes av så tappades hårddisken bort och en massa annat knas. Nu efter moderkotsbytena funkar bägge datorerna bra igen. Men att på något sätt mäta sig fram till att dessa moderkort faktiskt var trasiga hade inte varit möjligt.

 

[inlägget ändrat 2010-01-23 14:44:54 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dock varit med om vissa saker du beskriver, Trots nyinköpta hårddiskar tar dom tid innan dom startar upp, det med uppstarten som jäklas med mig som du säger det blir svart skärm bara då jag hade båda minnena i!

D.Vs datorn startar men det bara säger duns sen slocknar allt med ren chock och orkar inte starta upp skärmen trots att fläktarna snurrar och HHD snurrar! Har ibland märkt av vid start av datorn att program jag sparat info i gått förlorat eller att program slutat fungera och jag ibland måste gå genvägar för att få et att funka och detta händer ofta när jag stänger av min dator och skall starta upp den igen! Ofta händer det att felmeddelande dyker upp vid windows start!

 

Men sen när jag söker efter eller försöker starta programmen så startar dom =O Man blir lätt KNÄPP på dessa datorer

 

Vi har då jag bodde hemma ofta haft problem med strömfaser i proppskåp m:m då det visar sig att bara viss del av strömmen stängs ner d.v.s att datorn funkar men skärmen funkar inte=/ kan det kanske ockås va ett problem? Vi har haft måånga fasproblem med proppskåp i byn jag bodde i!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Databecca skriver om flera strömavbrott och kortslutningar i huset men du vill ändå påstå att hennes moderkort inte har varit i någon fara?

 

Då har jag väl bara haft tur då. Minns någon gång när en propp gick och det blev svart hemma. Datorn dog direkt. När jag sedan bytat propp och startat datorn på nytt fungerade datorn som inget hänt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har varit med om flertalet strömavbrott, Proppfaser som gått d.v.s bara en viss del av elen går, Kortslutning i huset, Senaste allvaret va när jordfelsbrytaren inte ens fungerade och bara stod och hackade med elen så det blinkade i huset vilket resulterade att datorn slogs på,av,på,av,på,av =/

 

 

 

Dock förstår jag ej everest under varning som säger :

 

Varning noggrannhet gällandes DMI data kan ej säkerställas

DMI Size 2246 bytes

DMI Access System BIOS

 

[inlägget ändrat 2010-01-23 15:44:09 av Databecca]

 

 

Det enda som jag la märke till va att

 

+5 V hade gått upp till 5.03 V nu innan låg den på 4,93V

[inlägget ändrat 2010-01-23 15:48:26 av Databecca]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nu ha hittat problemet =/

Den är skiljer sig ifrån dom andra på moderkotet och är lite utbuktad som ni ser =/ Men den har ej läckt nått

 

http://i47.tinypic.com/2eugx36.jpg

 

 

och här en film för hur skärmen visar och vad den gör vid uppstart med två minnen i! (Datron fungerar slänge jag kör enbart 1 minne i och kvittar vilket av dom)

 

http://sv.tinypic.com/r/ogih6s/6

[inlägget ändrat 2010-01-23 16:40:26 av Databecca]

 

 

Även HDD:n som jag annars vet är helt frisk säger såhär =O

 

Disk C ---> http://i46.tinypic.com/1e4az9.jpg

 

Extern disk F ---> http://i48.tinypic.com/1h4hdv.jpg

 

och kablarna är nya och är av sata typen!

 

[Har inte den blekaste aning om detta är nått till hjälp =/

Men hittade det under PC wizard 2010 och det va röda kryss brevid dom!

[log]PC Wizard 2010 Version 1.92

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Owner: Puffan

User: Rebecka Johansson

Operating System: Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3

Report Date: lördag 23 januari 2010 at 22:34

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

<<< Config.nt >>>

 

> REM Windows MS-DOS Startup File

 

> REM

 

> REM CONFIG.SYS vs CONFIG.NT

 

> REM CONFIG.SYS is not used to initialize the MS-DOS environment.

 

> REM CONFIG.NT is used to initialize the MS-DOS environment unless a

 

> REM different startup file is specified in an application's PIF.

 

> REM

 

> REM ECHOCONFIG

 

> REM By default, no information is displayed when the MS-DOS environment

 

> REM is initialized. To display CONFIG.NT/AUTOEXEC.NT information, add

 

> REM the command echoconfig to CONFIG.NT or other startup file.

 

> REM

 

> REM NTCMDPROMPT

 

> REM When you return to the command prompt from a TSR or while running an

 

> REM MS-DOS-based application, Windows runs COMMAND.COM. This allows the

 

> REM TSR to remain active. To run CMD.EXE, the Windows command prompt,

 

> REM rather than COMMAND.COM, add the command ntcmdprompt to CONFIG.NT or

 

> REM other startup file.

 

> REM

 

> REM DOSONLY

 

> REM By default, you can start any type of application when running

 

> REM COMMAND.COM. If you start an application other than an MS-DOS-based

 

> REM application, any running TSR may be disrupted. To ensure that only

 

> REM MS-DOS-based applications can be started, add the command dosonly to

 

> REM CONFIG.NT or other startup file.

 

> REM

 

> REM EMM

 

> REM You can use EMM command line to configure EMM(Expanded Memory Manager).

 

> REM The syntax is:

 

> REM

 

> REM EMM = [A=AltRegSets] [b=BaseSegment] [RAM]

 

> REM

 

> REM AltRegSets

 

> REM specifies the total Alternative Mapping Register Sets you

 

> REM want the system to support. 1 <= AltRegSets <= 255. The

 

> REM default value is 8.

 

> REM BaseSegment

 

> REM specifies the starting segment address in the Dos conventional

 

> REM memory you want the system to allocate for EMM page frames.

 

> REM The value must be given in Hexdecimal.

 

> REM 0x1000 <= BaseSegment <= 0x4000. The value is rounded down to

 

> REM 16KB boundary. The default value is 0x4000

 

> REM RAM

 

> REM specifies that the system should only allocate 64Kb address

 

> REM space from the Upper Memory Block(UMB) area for EMM page frames

 

> REM and leave the rests(if available) to be used by DOS to support

 

> REM loadhigh and devicehigh commands. The system, by default, would

 

> REM allocate all possible and available UMB for page frames.

 

> REM

 

> REM The EMM size is determined by pif file(either the one associated

 

> REM with your application or _default.pif). If the size from PIF file

 

> REM is zero, EMM will be disabled and the EMM line will be ignored.

 

> REM

 

------------------------------------------------------------------------------------------

***** End of report *****

[/log]

 

 

och

 

[log]

PC Wizard 2010 Version 1.92

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Owner: Puffan

User: Rebecka Johansson

Operating System: Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3

Report Date: lördag 23 januari 2010 at 22:37

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

<<< Autoexec.nt >>>

 

> REM AUTOEXEC.BAT is not used to initialize the MS-DOS environment.

 

> REM AUTOEXEC.NT is used to initialize the MS-DOS environment unless a

 

> REM different startup file is specified in an application's PIF.

 

> REM Install CD ROM extensions

 

> REM Install network redirector (load before dosx.exe)

 

> REM Install DPMI support

 

> REM The following line enables Sound Blaster 2.0 support on NTVDM.

 

> REM The command for setting the BLASTER environment is as follows:

 

> REM SET BLASTER=A220 I5 D1 P330

 

> REM where:

 

> REM A specifies the sound blaster's base I/O port

 

> REM I specifies the interrupt request line

 

> REM D specifies the 8-bit DMA channel

 

> REM P specifies the MPU-401 base I/O port

 

> REM T specifies the type of sound blaster card

 

> REM 1 - Sound Blaster 1.5

 

> REM 2 - Sound Blaster Pro I

 

> REM 3 - Sound Blaster 2.0

 

> REM 4 - Sound Blaster Pro II

 

> REM 6 - SOund Blaster 16/AWE 32/32/64

 

> REM

 

> REM The default value is A220 I5 D1 T3 and P330. If any of the switches is

 

> REM left unspecified, the default value will be used. (NOTE, since all the

 

> REM ports are virtualized, the information provided here does not have to

 

> REM match the real hardware setting.) NTVDM supports Sound Blaster 2.0 only.

 

> REM The T switch must be set to 3, if specified.

 

> REM To disable the sound blaster 2.0 support on NTVDM, specify an invalid

 

> REM SB base I/O port address. For example:

 

> REM SET BLASTER=A0

 

------------------------------------------------------------------------------------------

***** End of report *****

[/log]

[inlägget ändrat 2010-01-23 22:37:47 av Databecca]

[inlägget ändrat 2010-01-23 22:39:02 av Databecca]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag väl bara haft tur då.

Alltså nu menar jag inte att nånting går sönder bara så fort proppen går. Datorrummet här går på två säkringar och ena halvan av rummet blir svart säkert minst en gång i veckan men utan att jag ändå är sådär jätteorolig (även om ett nätagg faktiskt har pajat under tiden en dator var kopplad på säkringen för den halvan). Men nu får man ju se detta ur den här trådens sammanhang, ett sammanhang som säkert lätt missas då man skummar... :-/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan nu var det visst jag som har gjorde mig skyldig till att bara skumma för du skrev ju faktiskt även så här "Du kan ha oturen att ditt moderkort tagit stryk när du fick strömavbrott och kortslutningar i huset.". Jag var orättvis som blev lite irriterad på dig igår. :thumbsdown: till RN! Här sitter man och klurar bara som den lilla apa man är. :-D

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock förstår jag ej everest under varning som säger :

Knappast viktigt.

 

Har inte den blekaste aning om detta är nått till hjälp =/

Men hittade det under PC wizard 2010 och det va röda kryss brevid dom!

Inte viktigt.

 

+5 V hade gått upp till 5.03 V nu innan låg den på 4,93V

Vad olika mjukvara rapporterar kan egentligen bara ses som en fingervisning. För att få de verkligt rätta värdena behöver man en multimeter:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Multimeter

 

och här en film för hur skärmen visar och vad den gör vid uppstart med två minnen i!

Jag tror att detta blinkande nog är specifikt för skärmen som är kopplad och att en annan kanske hade uppfört sig något annorlunda – bara visat "no signal" exempelvis(?)

 

Vad jag har förstått så har minnena endast prövats i platserna 1 och 3? Jag skulle önska att du prövade dem om vartannat i plats 1+2 respektive 3+4 istället.

 

Du har en buktad kondensator vid minnesplatserna, så kanske funkar det bättre/sämre beroende på vilka platser som används.

 

P.S. Min bedömning är att din bror tar fel angående färgerna. Men som sagt skulle det vara intressant att få svart på vitt med hjälp av cpu-z.

 

Berätta hur det går!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BLinkandet av skärmen är att datorn inte ens orkar starta bioset , den anstränger sig att starta datorn men det hinner bara höras att HDD, fläktar m:m snurarr igång för att nån sekund efter starta om och gör samma visa hela tiden! No signal står det alltid, innan uppstart, vid nedstägning eller vid omstart så det är inget med skärmen eller grafikkortet, för No signal stog det även på förra datron och även på min mammas dator!

 

Ett minne har ALLTid suttit i slott 1 men det andra har jag testa i 2,3,4 men utan resultat ska jag testa 3.4 elleR?

 

Kondensator som du såg sitter ju precis brevid ramminnesfacken

 

Men jag får testa fack 3 & 4 och se vad datron ger mig för resultat!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade 1-2 funkade inte, 3-4 funkade inte men kom längre än fack 1-2 datorn pep som vanligt vid uppstart och kom till windows uppstart men sen slocknade den igen och startade om som vanligt och visade samma problem!

Gcik in i BIOS valde default settings men ingen skillnad!

 

Nu kör jag 2-3 facken(olika färger) och det funkar än sålänge, bara en tidsfråga innan datorn slocknar igen! Det jag lägger märke till precis vid uppstart va att skärmen(inte jätte synligt) men precis som två streck dök upp och flimrade till jääätte lite just runt dessa strecken =O

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade nu två minnen som jag skrev innan, testade att göra memory test med båda minnena i men icke Datorn dör direkt =( Den orkar inte alls med det!

 

 

Men att köra testet med nått av minnena ensamma är inga problem för det funkar , det har jag testat!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...