Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

långsam nedladdning, varför??


blavitt81

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Vi har telia digitaltv, men tycker att när man laddarner större filer så går det skrmmande långsamt. Oftast bara 20-30Kb/sek och vår hastihet ligger runt 7 mbit/sek. Det jag nu undrar är om man kan göra någon inställning på smartboxen/router (thomson 787) eller i datorn överlag. Kan man öppna fler portar som gör att det går markant fortare eller har ni några andra bra tips?

 

Om det hjälper att öppna portar, hur gör man då? Steg för steg (är nämligen ingen expert på sådana här saker)...

 

Hur får man nedladdningarna att gå snabbare i bitlord? Några inställningar i portarna (hur och på vilket sätt både i routern och i datorn/bitlord)?

 

Är jätte tacksam för all hjälp.....

 

Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för hastigheter och svarstiden på http://www.bredbandskollen.se/ ?

 

När det gäller "port forward" i routern Thomson/Alcatel TG787 för BitLord så kan du kolla här:

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomson-Alcatel/TG787/BitLord.htm

 

Sedan behöver samma port öppnas i datorns brandvägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hastigheter jag har är ungfär

Ner: runt 7

Upp: runt 1 (0,8 för att vara exakt)

 

Är inte alls bra på sådana hära saker och får det inte att fungera när jag försöker öppna en port i routern... Det jag först undrar är om detta kommer att höja nedladdningshastighen mycket? Eller varför skall man annars öppna en port?

 

Vad kan jag annars göra för att höja nerladdningshastigheten?

 

Beskriv gärna hur jag öppnar en port i en förenklad version då jag inte är den bästa på datorer....

 

Är jätte tacksam för all hjälp....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hastigheter jag har är ungfär

Ner: runt 7

Upp: runt 1 (0,8 för att vara exakt)

Om du har ADSL 6-8 Mbit/s så verkar det ju helt normalt, dvs du laddar ner filer med 7 Mbit/s.

 

När det gäller fildelning så beror det ju på vem man laddar ner från och vad de har för uppladdningshastighet. Om du laddar upp för mycket så kommer det att sänka hastigheten du kan ladda ner med.

 

När du skriver 20-30Kb/sek, menar du då 20-30 kbit/s eller 20-30 kByte/s? Det senare är åtminstone 8 gånger fortare än det första.

 

Jag kan inga mer detaljer för jag håller inte på med fildelningsprogram.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten på nerladdningarna ligger ofta på 20-30 kb/sek....

Du skrev att om man laddar upp för mycket så kommer det sänka nerladdningshastigheten. Hur många kb/sek skall man ställa in uppladdningshastigheten för att få maximal nerladdning?

 

När det gäller att öppna en port på routern... Ökar detta nerladdningshastigheten markant? Eller varför öppnar man en port?

 

MVH

 

Johan U

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vilken hastighet har du beställt?

Vad får du för hastighet med Bredbandskollen?

 

Använder du Bittorrent?

 

Trådlöst eller kabel?

 

Du kan sitta med en miljon Mbit/s,men det spelar ingen roll om ingen laddar upp till dig,eller om du har ställt in klienten fel.

 

Byt till uTorrent om du använder bittorrent,så kan jag hjälpa dig mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...