Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hårddisk accepteras inte


mangster222

Rekommendera Poster

Detta är en lång och sorglig historia som jag ska försöka återge i lite kortare ordalag.

Min interna SATA hårddisk på 80gb, på min drygt fyra år gamla Fujitsu Siemens laptop (Amilo M4438G) har börjat klicka och jag har därför köpt en ny Hitachi 160gb 5400rpm. Jag bytte precis min flickväns krashade hdd på hennes Macbook (första gången jag bytte hdd:) utan problem och jag tänkte därför att det skulle kunna funka även på min burk. Det som kommer återges i kortare ordalag är de problem som uppkom i samband med den sk kloningen av den gamla hårddisken till den nya (med hjälp av en usb-docking station) med Acronis True Image. Man kan väl bara säga att det låter enklare än vad det var. Jag fick iaf en systemkopia som innehåller allt på den nya 160gb hdd vars material fungerar att komma åt i windows när den sitter i usb-dockan.

Men problemet är att när jag sätter in den nya hårddisken så verkar den inte ens ”köra igång” och den hittas inte heller av Acronis. Vad jag har läst mig till så borde BIOS:en iaf klara av att köra den storlek som moderkortet accepterar. I databladet för burken står det nämligen att den går att få i utförande upp till 120gb. Men eftersom det låter som hårddisken inte ens startar upp när den sitter i så verkar det väl vara något annat?

Ovan på denna historia kommer även en annan bonus tyvärr. När arbetet med den nya hårddisken inte fungerade så bra så ville jag iaf få igång den extra GB av RAM-minne jag köpt för mina surt förvärvade sista pengar. Det nya RAM-minnet fungerar själv men inte tillsammans med det gamla (jag verkar bara ha två slots och båda RAM-minnen är av samma storlek, 1gb vardera) och datorn stödjer 2gb RAM. Måste jag köpa ett till likadant RAM-minne för att vara säker på att de fungerar tillsammans? Finns det nåt program som kan felsöka sådant åt en?

Men annars är allt bra, fick ju iaf en backup på min allt mer klickande hårddisk:)

All hjälp i frågan är otroligt uppskattat!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Om du går in i datorns BIOS. Kan du se hårddisken därinne?

 

...hittar inte BIOS hårddisken själv får du hjälpa till manuellt att skriva in cylindrar, huvuden och antalet skivor. Brukar stå på en liten etikett ovanpå hårddisken.

 

Måste jag köpa ett till likadant RAM-minne för att vara säker på att de fungerar tillsammans?

 

Om minnena kördes dual, så måste bägge minnena vara identiska för att kunna köras tillsammans. Du bör alltså köpa ett identiskt minne till med andra ord.

 

I övrigt ska minnena ha samma hastighet, för att inte problem ska uppstå i form av prestandaförlust.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

[inlägget ändrat 2010-01-17 16:58:02 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stefan för ditt snabba svar!

 

Jag ska testa och skriva ner cylinder och huvud-info och göra ett nytt test. Sist kunde jag dock inte se disken i BIOS:en och som sagt lät inte hdd:n över huvudtaget.

 

Angående minnena så sa det programet som scannade min minnesuppsättning att min burk inte verkar ha någon dual channel support iaf. Vilket i så fall skulle tala emot den teorin, eller vad tror du?

 

/Mangstern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag stoppat in disken igen, men det enda jag kan ändra på i BIOS är datum och tid:) Den hittar ingen hårddisk över huvudtaget. När jag kör igång Acronis kan inte heller det hitta nån hårddisk. Finns det något sätt att leta efter hårddiskar inne i BIOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Angående minnena så sa det programet som scannade min minnesuppsättning att min burk inte verkar ha någon dual channel support iaf. Vilket i så fall skulle tala emot den teorin, eller vad tror du?

 

Då beror det inte på att du inte har identiska minnesstickor. Har du monterat minnena korrekt? Ingen minnessticka som sitter snett eller inte kommit ända ned i sockeln?

 

Finns det något sätt att leta efter hårddiskar inne i BIOS?

 

Det kommer jag inte ihåg så här på rak arm. Sedan är BIOS olika från dator till dator. Jag brukar leta runt i inställningarna om jag inte hittar det i manualen.

 

Hittade PDF-manualen till din dator, men den nämnde inte ett ord om inställningarna för hårddiskar eller var man hittar dom i BIOS.

 

Kan hända att datortillverkaren gjort det här med vilje för att användarna inte ska strula till det. Folk som ändå ska vara inne och pela bland inställningarna som dom inte förstår sig på.

 

Ett sätt att minska trycket på supporten och verkstäderna som skulle få ta emot kraschade datorer på grund av folk som pelat runt i BIOS.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du kollade upp manualen. Tråkigt för mig dock om det skulle vara så att tillverkaren inte låter en ändra något.

Jag får väl sätta in den gamla disken igen och se om jag kommer åt den i BIOS, vilket jag har för mig att jag får. Om så skulle vara fallet kanske det talar för att den nya disken lider av något lite speciellt när den sätts i datorn? Men det är väl inte troligt att den inte skulle få ström eller liknande?

 

/Mangster

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Om så skulle vara fallet kanske det talar för att den nya disken lider av något lite speciellt när den sätts i datorn? Men det är väl inte troligt att den inte skulle få ström eller liknande?

 

Mja, kan bero på att det är fel på hårddisken. Bara för att hårddisken är ny behöver det inte betyda att den är hel. Den kan ha drabbats av transportskador eller tillverkningsfel.

 

Att det beror på att hårddisken inte får ström låter logiskt. Dubbelchecka kablarna att dom sitter korrekt. Inget glapp?

 

Får du inte det att fungera kanske det är bud på att höra med en lokal datoraffär. Dom kan säkert hjälpa dig. Skicka iväg datorn till auktoriserad verkstad för att få hårddisken installerad.

 

Be att få kostnadsförslag, så att inte fakturan blir en chock.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag mindes fel. Det fanns ingen möjlighet att komma åt hårddisken i BIOS även med originaldisken i. Det hela är väldigt skumt, inga nya funderingar?

 

Angående RAM-minnet så har jag verifierat att båda minnena sitter som de ska..tyvärr:)

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det hela är väldigt skumt, inga nya funderingar?

 

Ja, det håller jag med om. Känns lite handikappande och frustrerande att inte kunna installera en hårddisk i en märkesdator.

 

Vet inte om det går att flasha om BIOS, och på sätt öppna upp för egna inställningar. Inget som jag sysslat med, förstås.

 

BIOS-flash är en ny risk, som kan gå åt skogen om man har otur.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hårddisken fungerar ju utmärkt när den sitter i usb-dockingstationen, så det är ju inget fel på den. Den nya hårddisken har jag satt in precis som den gamla så det hade samtidigt varit ologiskt med glapp endast mot den nya när den inte har glapp i dockingstationen.

Men jag börjar väl allt mer inse att det få bli någon verkstad:) Jag lämnar uppdraget med blodad tand:)

Har du föresten något bra tips på bra verkstäder om man ska skicka iväg den?

 

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Har du föresten något bra tips på bra verkstäder om man ska skicka iväg den?

 

Tyvärr, det har jag inte.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att din 4 år gamla dator stöder SATA l

och den nya disken i grunden är en SATA ll

Kontrollera om det går att bygla den nya hårddisken så den funkar som SATA 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att din 4 år gamla dator stöder SATA l

och den nya disken i grunden är en SATA ll

Kontrollera om det går att bygla den nya hårddisken så den funkar som SATA 1

 

Jag har i sådana fall seriösa problem med att hitta en eventuell bygel på disken. Men vad jag förstår kan det vara så att vissa tillverkare låter en ändra SATA konfigurationen med mjukvara?

 

Här är databladet för disken som inte gör mig så mycket klokare tyvärr:

http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/FFA370A7BF845F87862574FE0003054C/$file/TS5K500B_DS_final.pdf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...