Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen är full av grus/prickar - fel på grafikkortet?


Vincent-T

Rekommendera Poster

Jag har en laptop from the konkursbelagda Zepto... *suckar*

 

I alla fall, satte igång ett spel och plötsligt dök det up en massa prickar eller grus som finns är över hela skärmen. Det blir värre om man gör något, tex flyttar ett program. Ibland försvinner det men så fort jag gör något blir det bara samma skit igen.

 

Jag tror att detta är grafikkortsrelaterat. Det sitter en 9600M och för några månaders sedan plockade jag bort flänsen för att rengöra den. Det är är en barnlek att sätta på den igen med tillhörande värmeledande material.

 

 

Se bild:

 

http://2.bp.blogspot.com/_X-9NL4HQ9HI/S1FuMDQCqJI/AAAAAAAAClw/mBOG5kjAqMU/s1600-h/bild.jpg

 

Är det fel på grafikkortet?

 

 

 

//Vincent

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som ett grafikkortsrelaterat minnesfel, altså att minnet på ditt grafikkort antingen är för högt överklockat eller är för varmt, altenativt får för låg spänning.

 

Jag skulle chansa på att temperaturen är för hög (om du nu inte har överklockat)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort lite tester nu och har kommit fram till att...

 

Om datorn körs i felsäkert läge eller utan drivrrutiner för grafikortet. Då visas inte grusprickarna. Men så fårt jag slänger in drivrutiner så dyker dem upp.

 

Återställde en imagefil från December och det är inget fel på OS i alla fall.

 

Jag har inte överklockat den. Det kan vi utesluta.

 

Det skumma är att prickarna ibland försvinner när jag inte rör något på datorn eller surfar in på en sifa med flash...

 

Vad kan man göra?

 

Vill liksom inte kassera burken pga det...

 

 

 

//Vincent

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att jag öppnade datorn och rengjorde kopparledningarna och satte på ny värmeledande pasta och försäkrade mig om att det blev kontakt för minneskretsarna och GPU:n...och problemet återstår fortfarande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du testat med en extern skärm?

 

Troligen är det grafikkortet som håller på att ge upp, men testa åvanstående för att bekräfta teorin.

 

 

Tips till intressant läsning där trådskaparens dator hade samma symptom.

 

Läs: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=895350&highlight=laga+laptop

[inlägget ändrat 2010-01-16 13:44:55 av Gurre G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en imponerande och vågande guide. Tror inte att jag ska försöka mig på det... än. Fördelen med Zepto (A15 har jag) är att grafikkortet kan kopplas bort och ersättas med en annan =). Jag skulle gärna vilja få tag på ett grafikkort och sen ge mig på guiden.

 

I alla fall, det finns bara HDMI och det blir samma shit när jag kopplar in LCD-TV... Men det blir mindre grusprickar på både skärmar. Dock blir totalkaos när något rör sig. Dvs, startat en film, flyttar ett fönster, scrollar, öppnar menyn... Men annars så kan grusprickarna försvinna helt... om man inte rör något...

 

 

Suckar...

 

//Vincent

 

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-16 14:26:53 av Vincent-T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det bygger väll på mxm anslutningen, vilket du kan läsa mer om här:

 

http://www.mxm-sig.org/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_PCI_Express_Module

 

Notera att även fast kontakten är likadan kan kortet endå vara för stort så det inte passar tydligen, då tillvärkarna till de bärbara datorer inte värkar villja följa en standard. För om det vore busenkelt att byta grafikort så hade väll folk gjort det istället för köpt en helt ny dator...

 

Men vad sägs om detta då:

 

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=link_product.html&link=&artnr=480340&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=&title=Unitek%20USB%20till%20DVI-adapter

 

"Anslut en extra skärm via USB-porten utan att skaffa ett extra grafikkort! Spegla eller utöka ditt skrivbord. "

 

Om du speglar ditt skrivbord till denna adapter, och ansluter en extern skärm så borde datorn fungera bra, stäng ihop locket på datorn och anslut en passande skärm och du har en perfekt "surfdator" :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I know, det är fdärför jag får försöka jaga ifatt en defekt Zepto dator och försöka kannibalisera på den. Alternativt kan man kanske passa på att köpa en ny burk.

 

Jag ska nog strunta i att skaffa prylen från TM, ha ändå inte skärm (Det var min TV jag anslöt den till innan).

 

Tack för hjälpen i alla fall. Jag gav dig full poäng som ett tecken på min uppskattning.

 

 

 

 

 

 

//Vincent

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

Jag har suttit och funderat på en sak angående grafikortet.

 

Jag nämnde det innan, men delar med mig funderingen igen.

Prickarna försvinner så fort jag tar bort drivrutinerna eller kör i felsäkert läge...

 

Vad kan det bero på det tro? Har googlat, men inte hittat konrket eller vettigt...

 

 

 

//Vincent

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det inte finns några drivrutiner jobbar grafikortet knappt, och då det inte jobbar så uppkommer oftast inga grafiska fel. Precis så som med processorer uppkomer "fel" på grafikort då de belastast, oftast i 3d miljöer, men om något stort är fel kan det även ske i 2d :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... då är jag helt 100 på att det är GPU:n som strular.

 

Tack för tog din tid att svara!

 

 

 

 

//Vincent

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...