Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföra film från dv kamera via firewire


Vanilla Thunder

Rekommendera Poster

Vanilla Thunder

Hej!

 

jag har en Sony dv kamera som jag tänkte spela över filmerna från. Jag köpte mig ett firewire pci kort på clas ohlsson och satte in i datorn. Startade och kortet installerades. Sen hade jag både ett 6/4 och ett 4/4 pns firewire kabel. Sen connectade jag kameran, slog på den och satte den i play edit mode precis som det står i handboken. Datorn känner igen kameran (kommer connectljud + att den dyker upp i enhetshanteraren). MEN jag har adobe premier elements 3.0 som video redigerings program och den känner inte igen kameran som caaputre device. Inte heller videocaptureprogrammet ulead 8.0 som följde med pci kortet känner igen den. Har googlat lite men inte hittat nått.

 

Jag kör windows 7 x64 pro på datorn med ett geforce 9800gt kort om det skulle vara relevant. Har vart i kontakt med sony supporten men det var en okunnig dam som svarade och sa jag skulle vända mig till min datorsupport (svårt då det är ett hemmabygge).

 

Mycket text jag gör en punktlista nedan:

 

- alla drivrutiner är uppdaterade

- Kameran är i play/edit mode precis som det står i handboken

- Testat både 6/4 och 4/4 kablar

- Kameran dyker upp i enhetshanteraren

- Premier elements 3.0 och ulead 8.0 känner inte igen kameran som någon dv capture device

- ingen autoplay dyker upp när kameran connectas

 

Om någon vet nått skulle jag vara tacksam för all hjälp, jag har jobbat på datorsupport så ni kan slänga med uttryck och termer om ni vill det.

Tror det saknas en video capture driver, finns dock ingen sådan till sony.

 

// Tom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en del kameror kan man ställa in i menyerna hur kameran ska presentera sig för dator, tex som webkamera eller DV-kamera. Finns det någon sådan inställning på din kamera?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanilla Thunder

Måste först å främst tacka för de snabba svaren! :)

 

Nej vad jag sett i menyn och i användarhanboken finns det ingen särskild inställning till det.

 

Kameran har ett extra USB uttag, connectar man den via det kan man använda kameran som webcam. Tror alltså att kameran själv märker hur den ska presentera sig dvs USB = webcam, firewire = dv capture device.

 

det går inte att överföra film via USB, ganska självklart egentligen då ett dv band inte är nån digital lagringsplats... Alternativ kan man ju köpa en sån där dosa från dazzle men den kostar 700 spänn vilket känns onödigt då det ska funka med firewire.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har själv en "Sony Digital 8 kamera", formatet är detsamma som i DV, har ett "PCI Firewire kort" köpt på Klas Olsson, en äldre version av Premiere men jag har stora Premiere versionen.

 

Min Firewirekabel är 6/4, man måste ju ha det som passar i kameran respektive datorn.

 

Ganska lika dig alltså och allt har fungerat klanderfritt utan några speciella åtgärder. Den största skillnaden är Operativsystemen, jag har Win XP medan du har Win 7 X 64 och jag tror det är i anslutning till Operativsystemet ditt problem finns.

 

Import med Movie Maker har fungerat lika klanderfritt det också men om jag kommer ihog rätt så är inte importerad fil med Movie Maker kompatibel med Premiere 6,02 medan det finns kompabilitet åt andra hållet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanilla Thunder

All xp och vista kompatibel hårdvara funkar även med windows 7. Man kan köra windows 7 med xp och vista drivrutiner. Men det funkar eftersom kameran ju dyker upp i enhetshanteraren...

 

Åke installerade du nån mjukvara som fanns med till kameran? För jag hittade bara en skiva men tror jag ska ha en till. Troligtvis ligger nån drivrutin på den som jag behöver... nått annat kan jag inte komma på..

 

Kan ju kanske vara kompatibiliteten men det tror jag inte.. inte det symptomet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej det är inte självklart att drivrutiner för XP/Vista fungerar in WIN 7 .

Det vet jag av egen erfarenhet.Detsamma gäller programvara.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanilla Thunder

Jodå installera win xp mode så slipper du kompatibilitetsproblem. ka testa en annan extern enhet och koppla upp den med firewire för att se om det funkar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke installerade du nån mjukvara som fanns med till kameran? För jag hittade bara en skiva men tror jag ska ha en till. Troligtvis ligger nån drivrutin på den som jag behöver... nått annat kan jag inte komma på..

 

Nej, jag kan inte minnas att jag installerade någon programvara för kameran, är dock inte helt säker för det är några år sedan jag köpte kameran och PCI kortet. Sedan har jag bytt dator och därmed installerat Premiere på nytt så jag borde komma ihog detta.

 

Det kan heller inte ha med din Premiereversion att göra när du har provat även med Movie Maker och inte heller det fungerar.

 

Jag tror att Larsas har rätt, det är nog kompabilitetsproblem med Win 7.

 

Min erfarenhet av Clas Olsson är att dom är bra att ha att göra med, det kan nog vara ide' för dig att rådgöra med dom.

 

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-18 21:33:51 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanilla Thunder

testade precis en extern HDD med firewire kabel och det funkade ....

Väldigt konstigt.. Ska testa kameran på en anna datorn och se.

 

Tack för tipsen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om jag förstår dej rätt så försöker du använda "virtuella XPn" D.v.s XP mode, som finns tillgängligt för WIN 7 prof,för att få kortet och Premiere Elements 3.0 att fungera .Sen har du i samma mode testat Movie maker som ingår i XP men ej i WIN 7?

 

Har du testat alternativet icke XPmode med Live Movie Maker som ingår i WIN 7.

 

XP mode är väl främst avsett för adminstrativa program hur det hanterar drivrutiner vet jag inte. Kanske någon vet begränsningarna för XP mode.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanilla Thunder

Nej premier elements är installerad på mitt vanliga win7 och även kortet är det. Båda funkar där.

 

XP mode är precis som en dator. Jag la tex in xp rutiner till pci kortet där.

 

Det funkade inte med moviemaker i nån av OSen.. Movie maker måste laddas ner separat till win 7.

 

En kompis testade sin kamera hos mig. Först hade han samma problem men sen installerade han mjukvaran han hade fått med till kameran och då funkade det. Kameran var dock en panasonic..

 

Det bör alltså betyda att mitt pci kort funkar men att jag saknar en drivrutin... eller?

 

Såg att man kunde ladda ner den skivan som jag tappat bort men när jag ska installera det så vill han att jag ska connecta en USB sladd... kan detta vara rätt och vara så att det programmet innehåller min dv capture driver?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...