Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft eller Norton 360?


JohanOlsson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har länge använt Norton 360 men prenumerationen håller på och gå ut och jag funderar på att byta till Microsoft Security Essentials och Microsoft egen brandvägg. Tycker ni det räcker om man är hemmaanvändare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt olika hur användare beter sig, från att bara läsa mejl, som har spamfiltrerats, och kolla på ett mycket begränsat antal webbplatser från större företag, till att surfa runt hej vilt och ladda hem mängder med program som ska prövas varav en del är crackade. Hurdan användare är du?

Hur många gånger har du råkat ut för att få in något skadligt i datorn, fått något larm från Norton?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga! Jag är en sådan som surfar hej vilt men med en viss disciplin faktiskt. Visst har jag laddat hem crackade program men jag har under 3 år bara fått blåsa hela datorn en enda gång pga ett virus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det ju vara bra med ett antivirusprogram eller annat säkerhetsprogram som kan varna dig för webbplatser som är kända för att leverera skadliga filer. Jag vet inte om det finns i MSE. Gratisvarianten av Avast har någon sorts skydd i alla fall:

http://www.avast.com/eng/avast-free-home-antivirus-antispyware.html#9

Kan ju lämpligen kompletteras med WOT.

 

Du får själv bedöma hur stor risken är att du får in ett spionprogram i datorn som är intresserat av att skicka ut lösenord mm till någon ute på internet. För det är en sak som Windows-brandväggen inte är bra på att stoppa, åtminstone XPs brandvägg ignorerar det komplett. Men det finns bra gratis brandväggar.

Jag har länkar på min webbsida http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din hjälp!

 

Jag har börjat tänka om och tänker nog kombinera Norton Internet Security 2010 med någon form av gratis defragprogram. Jag litar inte tillräckligt på mig själv för att köra Microsoft rakt igenom

 

Hälsningar

Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defragmentering har i och för sig inget att göra med säkerhet men det är ju bra ändå.

 

Jag tycker också det är bra att använda produkter från olika tillverkare. Men även med Norton så är det ju bra att komplettera med WOT, antispionprogram mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ingår en typ av defragprogram i 360 så det var mest det jag tänkte på. Har också kompletterat datorn med RUBotted

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag är lite nyfiken på denna RUBotted,hur verkar den fungera med andra program och tar den mycket systemresurser?

 

Mvh Laston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...