Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[Matte D] Solens diameter, hjälp!


krabbanhbg

Rekommendera Poster

Hej! Jag avslutar matte D om en vecka, det enda jag har kvar är en liten uppgift! Har fått fram svar men är osäker på om det är rätt... Tacksam för svar!

 

Såhär lyder uppgiften:

 

Från jorden ses solen under vinkeln 0,53 grader och avståndet till solens medelpunkt är 1,49 * 10^8 km.

Beräkna solens diameter på två olika sätt.

 

A) Approximera solens diameter med en cirkelbåge med jorden som medelpunkt.

 

B) Gör en mer exakt beräkning genom att utnyttja de trigonometriska definitionerna.

Ledning: En cirkels tangent bildar rät vinkel mot radien från tangeringspunkten.

 

C) Vilken slutsats kan dras vid en jämförelse mellan de två svaren ovan?

 

Uppgift B är inga problem, där använder man ju tan och får ut den sidan, får det till 1378325 typ. När jag räknar på A så använder jag formeln för att räkna ut cirkelbågen och då får jag de till 1378286. Det är ju ungefär lika med den exakta siffran, problemet är bara att cirkelbågen är mindre än den exakta, det känns fel. Hjälp mig någon?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har du ritat en figur? Det bör man göra vid geometriska problem för att få en bild av hur det ser ut. Figuren behöver inte på något sätt vara skalenlig ... :)

 

Har du använt ledningen på uppgift B? (Om inte, har du troligen inte löst uppgiften som det var tänkt ...)

 

Hälsningar

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...