Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mystiskt!


quadra

Rekommendera Poster

vet inte om det är fel på datorn eller på min fiber anslutning!

 

har 10/10 med telias stadsnät. Och min nerladdnings o uppladdnings hastighet når bara 1mbit som max. Men på tp test och genom telia så är allt normalt att jag har 10/10! eller nja.. 9.54 eller så på båda. Och har provat med telias switch, provat bytit nätverks sladdar, provat anslutit direkt från kopplings skåpet som jag har i hallen. Men det blir ingen skillnad. En kompis säger att det är fiberanslutningen som gör så. Tycker detta är så konstigt. Imorron ska jag testa med en annan dator för att se hur det blir, om de i den också bara kan maxa 1 mbit i upp o nerladdnings hastighet. Datorn är som skrivet ny och den är ren och inga konstigheter. Tänkte o man skulle felanmäla hos telia men om det är fel på datorn så kan jag åka på faktura om en tekniker måste åka ut.

 

Har en Acer Aspire 5532 (Windows 7 i den) fast de kanske inte har nån betydelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte o man skulle felanmäla hos telia

Nja, till att börja med ska du vara medveten om att ned- och uppladdningshastighet inte enbart är avhängigt din egen kapacitet utan naturligtvis även av den hastighet som hanteras av mottagare/sändare på andra änden. Har du uppnått bra hastigheter med bredbandskollen så är det inget fel hos dig lokalt (och således inte hos Telia heller).

Nu vet jag inte vad Telia har för policys vad gäller ev. strypning av hastigheter vid vissa typer av trafik, men jag tvivlar på att det handlar om något sådant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på uTorrent,Vuze. Men bredbands kollen säger att jag har normal hastighet men det har jag inte när jag laddar ner!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anjuna: vad menar du?

Mitt språk tycks vara otydligt härinne ikväll (och inte så uppskattat som vanligt)

Om en person med sig av en fil till dig och denne person enbart har ex. 1MBit/s upphastighet (och bara delar med sig till dig för tillfället) så spelar det ingen roll hur mycket snabbare nedladdningshastighet du har än dessa 1MBit/s, eftersom den personens uppkoppling inte kan skicka iväg sin data snabbare.

Ställ två dammsugare bredvid varandra och tejpa fast ett sugrör på den ena sugarens munstycket. Båda dammsugarna har samma sugförmåga, men den ena kommer fylla sin påse snabbare än den andra. Vill du ha fler liknelser så finns det en till tråd härinne som rullar för närvarande där jag gjort mig lika impopulär ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

shure! nu förstår jag men så var de dock inte innan jag flyttade (nu innan nyårsafton) då hade jag vanlig fiber med telia och allt var normalt. Men nu när jag har med stads nätet så blir de så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off topic:

Mitt språk tycks vara otydligt härinne ikväll (och inte så uppskattat som vanligt)
Nu ska du inte överdriva

De allra flesta av dina inlägg är mycket uppskattade :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

shure! nu förstår jag men så var de dock inte innan jag flyttade (nu innan nyårsafton) då hade jag vanlig fiber med telia och allt var normalt

Hur konstant är problemet? Även med intensivt seedade torrents så tenderar även min fasta lina på 100MBit gå ner till 1-2kBit ibland, men håller sig så oftast bara ett par minuter.

Du är kanske en van torrentladdare, men om inte så brukar jag rekommendera att testa linan via ett relativt nyss utlagt avsnitt av någon populär serie på TvTorrents.com, säg efter någon timme när det kommit upp i minst 40-50 seeds. Då maximeras ofta nedhastigheten och du får ett långt bätttre mått på din kapacitet än med ex. TPtest.

 

Än en gång måste jag dock säga att stadsnät är något jag inte riktigt är med på hur de fungerar. Vi har ex. 100MBit in till bostadsrättsfastighet och detta delas på ett relativt litet antal användare och man har i princip alltid toppfart (enligt ovan nämnda test).

Det är möjligt att stadsnät har en helt annan trafikfördelning, baserad på tid av dygnet, typ av trafik och andra kriterier, och att det som med adsl är så att de angivna hastigheterna är teoretiska, men långt ifrån garanterade.

Det borde framgå någonstans på deras sidor, men annars föreslår jag att du ringer och frågar dem (fast nämn kanske inte nödvändigtvis exakt vilka torrentsajter du använder ;))

 

[inlägget ändrat 2010-01-16 01:24:22 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...