Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överklocka AMD????


Martin Cedergren

Rekommendera Poster

Martin Cedergren

jag undrar om det går att överklocka en AMD k6-2 300mhz?? Jag undrar också hur man gör när man överklockar? Kan man förstöra processorn för gott eller kan man bara byta tillbaka till de gamla inställningarna så fungerar den som vanligt? finns det ngt bra sätt att kyla ner en amd bra??

 

många frågor med förhoppningsvis många svar......Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Ska och ska. ;) Min K6-2 300 gick inte att få upp ett dugg mer. Den totalvägrade över 300MHz.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En K6-2 300:a går vanligtvis 3*100MHz.

Antingen höjer du multipeln till tex 3,5 och får då 350MHz eller, helst, också höjer du bussfrekvensen till 112MHz och får då 3*112=336MHz.

Hur du ändrar buufrekvens och multipel borde finnas beskrivet i manualen till moderkortet. Vanligtvis är det några jumprar som ska flyttas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast, som Per säger, en del K6-2:or är stör omöjliga att klocka.

En sak till, om du ska upp på 350MHz kan det hända att Windows inte vill starta, det finns en patch för det nånstans.

Skicka ett mail om du skulle behöva den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En liten fråga Martin. Är det en CXT eller en nonCXTcore processor du har. Hur gammal är den? Har du tur så är det en CXT och då är den väldigt overklckningsbar. Kanske 450 MHz. När du prövade 400 vad hade du då för spanning på den?? Pröva med 2,4 eller 2,5v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Cedergren

Hej! Jag vet inte om det är en CXT eller nonCXTcore, kan jag se det någonstans på processorn?? den köptes i november förra året vilket gör den ganska ny eller?

Hur ändrar jag spänningen?? Behövs den kylas ner extra mycket då?? jag köpte nyligen en ny fläkt till den som såg bra mycket fetare ut än original fläkten, men är det nog eller ska man köpa något speciellt?? typ en chassifläkt eller liknande??

 

Tacksam för svar Martin Cedergren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Martin du kan se det på processorn men det finns smidigare sätt att göra. Har lite bråttom nu men kontakta mig via epost så skall jag hjälpa dig. martin.sunemar@swipnet.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...