Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddsk som backup-medium...


Hans  Peter

Rekommendera Poster

Nu är jag verkligen ute på tunn is. Eftersom jag har tröttnat på att göra backuper på flera DVD-skivor vill jag istället göra det på en extern hårddisk. Jag föreställer mig att jag skall ansluta den på en USB-kontakt på min laptop. Skall hårddisken som jag köper formateras innan jag kan använda den? Är det något annat som jag bör tänka på? Skall jag satsa på en storlek där hela min nuvarande hårdisk platsar (60 Gb) eller bara för mina datamappar (15 Gb)? Tips på prisvärd HD för ändamålet mottages tacksamt.

/hans peter

 

[inlägget ändrat 2010-01-14 15:17:39 av Hans Peter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag skulle rekommendera att du kör din backup på fler ställen, så att du i alla fall har backupen på två ställen. Om det är en betydelsefull backup.

 

Skulle hårddisken krascha eller på annat sätt strula, och du inte når din backup. Ja, då sitter du i sjön. Läser ofta härinne om folk som fått hela sin backup förstörd på grund av kraschade hårddiskar. En extern hårddisk kan lätt trilla i golvet. Gör den det under skrivning eller läsning då förstör läshuvudena skivorna inuti hårddisken.

 

Du kan prova backup online t ex. Storegate som jag använder är helt suverän. Stödjer FTP-överföringar. Snabbt och enkelt. Kör samtidigt över det på din externa hårddisk. Du är garanterad att din backup är tillgänglig på ena eller andra sättet. Båda kan omöjligt strula eller lägga av samtidigt.

 

Råkar du ut för inbrott eller brand har du ändå din backup säkrad.

 

Skall hårddisken som jag köper formateras innan jag kan använda den?

 

Ja, det är en förutsättning för att en filstruktur ska kunna byggas upp. Formateras inte hårddisken finns där ingen filstruktur, och du kan inte använda hårddisken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2010-01-14 16:01:24 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Stefan, för dina goda råd. Jag följde dom dock inte. Jag köpte istället en Verbatim-hårddisk som redan var formaterad och också innehöll ett backupprogram från Nero. Nu håller jag tummarna att inget av det som du beskrev inträffar.

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...