Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows live movie maker, går inte att bränna till DVD


iamia

Rekommendera Poster

Jag har gjort en hemmavideo i Windows Live Moviemaker men när jag klickar på bränn-ikonen så kommer följande meddelande:

 

Kan inte hitta DVD-brännare. Kontrollera att Dvd-brännaren är installerad och ansluten och försök igen.

Jag har just köpt denna dator med Dvd-brännare och det fungerar att bränna vanliga musik-skivor.

 

Är det någon som kan hjälpa mig??

 

Tack!

 

Flyttad från Bildredigering

Jonas_Bo, Moderator

 

[inlägget ändrat 2010-01-14 15:26:22 av Jonas_Bo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musik skivor är ju cd-skivor och inte dvd. Kan det vara så att du har en cd-brännare och inte en dvd-brännare??

 

Om du tittar på framsidan av din cd- dvd-spelare/brännare. Finns det en dvd-logga och står det även att den kan bränna dvd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Det är en DVD-brännare (det står DVD på fronten). Windows Movie Maker skickar bränningen automatiskt till Windows DVD-bränning så jag tror att det är där som problemet ligger...

Är det någon speciell inställning som måste göras för att Windows DVD-bränning ska fungera tro??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en DVD-brännare (det står DVD på fronten)

 

Det står det på en kombinerad DVD-läsare CD-brännare med...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det så att du inte har en dvd-brännare, utan en cd-brännare. Eller så saknas det drivrutiner.

 

Vet du tillverkare och modell på enheten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det står ju på Windows Live´s hemsida att man ska kunna bränna till DVD, se följande sida:

http://download.live.com/moviemaker

 

Modellen på min dator är:

"ACER ASPIRE M3203"

 

Vad betyder det att det är en kombinerad DVD-läsare CD-brännare?

Kan man inte bränna DVD då?

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr har inte Movie Maker varit kompatibel med legal DVD video, (med legal DVD video menar jag den typ av video som alla TV anslutna DVD spelare kan läsa), jag vet inte hur det är nu men möjligen kan problemet vara där.

 

Om du vill kan du prova att bränna med brännarprogrammet "Nero" men då måste du använda delprogrammet "Vision", det är det programmet som även codar till Legal DVD Video före bränning. Nero går att ladda hem för test och det fungerar gratis 2 veckor, måste vara fullversion.

 

Gör du det här så ska du exportera din färdigredigerade film i DV-AVI format från Movie Maker till hårddisken, OBS att du ska exportera, inte spara projekt det är den exporterade filmen du sedan ska hämta in i Nero Vision och bränna. Detta gäller om din film har ursprungsformatet avi, det är så här jag bränner alla mina filmer själv.

 

Neros provversion kan du hämta här.

http://www.nero.com/eng/downloads-nero9-trial.php

 

Själv har jag äldre versioner av både Nero och Movie Maker men benämningarna är troligen domsamma.

 

[inlägget ändrat 2010-01-18 17:23:50 av Åke.L]

[inlägget ändrat 2010-01-18 17:25:36 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...