Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja ut både reella och imaginära tal samt summor


pelleabc

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ursäkta den dåligt beskrivande rubriken, men jag kommer inte på något bättre just nu. Till problemet:

 

Jag har en tabell [produkter] där jag sparar hur stort antal produkter som tillverkats på ett visst datum.

 

Nu skulle jag vilja välja ut de månader som det tillverkats någonting, och summan för varje månad. Men, jag vill även välja de månader som det inte tillverkats någonting, och sätta summan till 0 de månaderna.

 

Låt oss säga att det bara tillverkats produkter varannan månad under året. Då vill jag att urvalet ska se ut:

 

Januari | 100

Februari | 0

Mars | 200

April | 0

 

...Och så vidare, t.o.m. december.

 

Har någon några tips på hur jag kan göra? Jag tror att jag hade kunnat knåpa ihop SQL som skapade en temporär tabell med de ickeproduktiva månaderna, men det känns onödigt omständigt. Eller är jag tvungen att göra så?

 

Mycket tacksam för svar!

/pelleabc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara några problem.

 

jag antar att ditt beloppfält i frågan = antal x pris

(eller nåt liknande)

 

Vad du vill göra då är att alla poster där [Antal] har värdet null ska bli 0. I din fråga kan du hantera det med en om-funktion, t.ex Antal:OOM(ÄrNull([Antal]);0;)

 

Det är allt som behövs för att få fram ett urval med alla produkter, antal tillverkade och pris.

 

Enklaste är väl sedan att bara gruppera månadsvis med delsummor (rapport).

 

Lycka till

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din lösning hade fungerat bra - om alla månader fanns med i högra sidan av uttrycket.

 

Om saker blir tillverkade månad 1, 3, 5, 7, 9 och 11, så kan jag alltså enkelt välja ut dessa. Men nu måste jag liksom skapa månad 2, 4, 6, 8, 10 och 12 i själva uttrycket, då tabellen [produkter] bara innehåller de produktiva månaderna, och inga ickeproduktiva.

 

Förstår du var skon klämmer för mig? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu måste jag liksom skapa månad 2, 4, 6, 8, 10 och 12 i

 

Du kan inte skapa poster (rader) som inte finns i tabellen när du gör en urvalsfråga. Rätta mig gärna om jag har fel, ganska novis själv.

 

Men du kan få fram den data du vill för alla månader genom att tvinga fram de på kolumnnivå. T.ex

 

TRANSFORM Sum([Tabell1]![Antal]*[Tabell1]![pris]) AS Belopp
SELECT Tabell1.Produkt
FROM Tabell1
GROUP BY Tabell1.Produkt
PIVOT Month([Datum]) IN (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12)

 

Annars är nog enklaste sättet att skapa en kalendertabell och en relation i frågan.

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...