Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn dör strax efter uppstart


pelleabc

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu har jag satt ihop en dator utav "halvgamla" delar. Strax efter att jag satt igång datorn, dör den igen. Första gångerna efter cirka 30 sekunder, vid senare försök cirka 5 sekunder.

 

Jag är medveten om att det kan bero på processorn/dess kylning/nätaggregatet/moderkortet, men jag tänkte ändå skriva här i forumet.

 

Jag tror inte det beror på processorn, då jag fått höra att datorn då borde stänga av sig ganska direkt, alla gånger. Jag tror inte heller det beror på kylningen, då min andra P4-burk klarar sig med mycket sämre kylning. Nätaggregatets förra ägare (som jag känner) har inte haft några som helst problem med det innan.

 

Alltså står det - för mig - bara kvar att moderkortet kan krångla. Vilket verkar logiskt, då den kopplade skärmen inte går igång.

 

Har jag rätt i mina tankegångar?

 

Däremot verkar det underligt att tiden som dröjer innan datorn dör, skiftar. Det får det hela att luta åt överhettning ändå, men flänsen blir kall, och jag har sämre kylning i min Dell-dator (plastfläns på processorn, och luft leds in med chassifläkt).

 

Jag har inga andra moderkort eller nätaggregat att prova med, därför vill jag helst vara säker på vad som är fel innan jag införskaffar någonting nytt.

 

Så, vad säger ni?

 

(Och om det skulle vara moderkortet, finns det några fall då man kan uppgradera firmwaren utan att behöva ha igång datorn...?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får det hela att luta åt överhettning ändå, men flänsen blir kall
Kan det vara dålig kontakt mellan processorn och flänsen så att värmen inte kommer över till flänsen som den ska, t ex för mycket eller för lite kylpasta, flänsen sitter inte på ordentligt?

 

Nätaggregatets förra ägare (som jag känner) har inte haft några som helst problem med det innan.
Olika processorer, grafikkort mm drar ju olika mycket så ett nätaggregat som fungerar i en dator behöver ju inte nödvändigtvis fungera i en annan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har nåt nätaggregat att låna, kanske du kan stoppa i det du har i en annan dator? Symptomen på dåliga nätaggregat brukar vara att de går ibland, ibland inte. Eventuellt kan datorn dra mindre ström i Felsäkert läge, vilket skulle kunna tyda på slitet nätaggregat.

 

Kolla om kondensatorerna runt CPU:n ser OK ut på moderkortet. De kan vara brända i toppen och bulliga. I så fall är det moderkortsbyte som gäller, om du kan hitta ett som passar din processor. Minnena brukar man dock få köpa nya om man köper nytt moderkort. Annars är det begagnat som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika processorer, grafikkort mm drar ju olika mycket så ett nätaggregat som fungerar i en dator behöver ju inte nödvändigtvis fungera i en annan.

Den sortens problem tror jag att jag kan utesluta, då jag för tillfället inte har kopplat in någonting utöver det nödvändiga som kan ta ström. Dessutom var den förra ägarens processor starkare än min, och borde nog kräva mer av nätaggregatet. Om det nu gör någon skillnad.

 

Kan det vara dålig kontakt mellan processorn och flänsen så att värmen inte kommer över till flänsen som den ska, t ex för mycket eller för lite kylpasta, flänsen sitter inte på ordentligt?

För tillfället sitter där ingen kylpasta, - är det nödvändigt även vid kortare uppstarter? (Har ingen vidare bra koll på detta.) Ett par vänner har sagt att det inte är ett måste om man bara ska testa att starta upp datorn, men de kanske är vana vid gamla P2:or som knappt behöver någon kylning... :)

 

Får se om jag kan få tag i lite pasta för en vettig peng. Problemet är ju att man inte vill kasta bort pengar ifall processorn inte skulle funka ändå... :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen kylpasta ligger säkert problemet där. Börja med att skaffa en bra kylpasta, det är ett måste! Sen kan du givetvis ha fler fel.

 

Det är sällsynt med trasiga processorer. Vad var det för fel på datorn som processorn kom ifrån?

[inlägget ändrat 2010-01-12 23:15:46 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har nåt nätaggregat att låna, kanske du kan stoppa i det du har i en annan dator? Symptomen på dåliga nätaggregat brukar vara att de går ibland, ibland inte. Eventuellt kan datorn dra mindre ström i Felsäkert läge, vilket skulle kunna tyda på slitet nätaggregat.

Tyvärr har jag inga substitut alls, och det är ett nätaggregat med extra 4-pinskontakt till processorn, vilket inte ens datorkunniga bekanta verkar ha liggande...

 

Men jag tror inte att det är nätaggregatet, då både processorfläkt och någon annan liten fläkt på moderkortet startas och går fint. Jag kan för övrigt inte ta mig in i Felsäkert Läge då det inte blir någon bild på skärmen - en andra anledning till att jag själv tror att det är moderkortet, som ju sammankopplar allting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn köpte jag billigt från en annan person, vet ej om han hade haft några problem. Men eftersom dröjsmålet först var ~30 sekunder, och strax efter ~5 sekunder, tycker jag det vore märkligt om det var fel på processorn. Jag är som sagt ingen expert på processorer, men jag gissar att det sker en kontroll vid uppstarten om processorn verkar OK, och det borde nog inte kunna skilja 25 sekunder i varaktighet. Det verkar rimligare att "livstiden" blev lägre när processorn hade blivit varm.

 

Jag har en till processor liggande, men en starkare sådan, som jag är mer rädd om. Därför vill jag testa med den så sent som möjligt, som ni säkert förstår. Därför får jag nog prova kylpasta först.

 

Men, angående kylpastan; Går det att prova kylpasta på den första processorn, och sedan föra över pastan till nästa om det inte skulle fungera? Eller stelnar den och blir värdelös? (Har aldrig haft med kylpasta att göra.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktar drar obetydligt med ström. De har alltid snurrat när det har varit slitet nätaggregat på datorer jag stött på.

 

Om du behöver extra ATX 12V för processorn, finns det adapter för detta:

 

http://www.kjell.com/?item=98053&path=97000000,159500000,161500000

 

Det kan vara nåt minne som är trasigt. Prova ett i taget i första sloten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpastan hårdnar och blir förbrukad, så den går inte att flytta. Dessutom ska du bara ha på ett tunt lager, ca ett riskorns storlek. Pastan i tub brukar räcka till flera processorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du är medveten om att alla P4 processorer ej är kompatibla med varann.Som exempel vet jag av egen erfarenhet att en P4 Prescott (=sista utgåvan)inte fungerar i en äldre P4 dator(HP D230m) konstruerad för P4 Northwood och tidigare P4 varianter.

 

Man kan kolla ett nätaggregats utspänningar med en (lånad)voltmeter.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har antagit att det kan finnas kompatibilitetsproblem mellan särskilda produkter, men dessa processorer är begagnade, och jag har ingen aning om vilka utgåvor det kan handla om. Därför är det troligen det sista jag kommer att tänka på, efter att jag uteslutit fel vars typiska symptom jag märkt av. Jag vill inte heller stoppa i den bättre processorn förrän jag är säker på att den sämre är sönder.

 

Tänkte i alla fall att jag kunde prova att koppla in en PC-högtalare, och se om jag kan få hjälp av några pip!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vilken processorer det är fråga om framgår av den tryckta beteckningen på processorn.Inte i klartext men det går att googla fram.Det får man ju ställa i relation till dator och/eller moderkortets beteckning.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...