Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny HDD hittas ej


NAMAZU

Rekommendera Poster

Tjo, fått en ny HDD, SATA 500GB blabla, kopplat i den och så (Har kvar min gamla IDE hårddisk med operativsystem och alla filer så jag kan boota och skriva detta), Men min nya hårddisk hittas liksom inte. Står inget om nån ny maskinvara, om man trycker på computer visas bara min gamla hårddisk... Jag har windows 7 ultimate, vad ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken behöver formateras innan den kan användas och det gör du i diskhantering (tror det heter det även i Windows 7). I tidigare versioner av Windows så når man diskhantering genom att högerklicka på Datorn och välja Hantera. Om det inte stämmer så sök på Diskhantering i Hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.. Har tagit mig dit nu. Kan tillägga att jag har på engelska, men hittade som sagt dit ändå... Hur gör jag nu? Min nya disk finns där som "unallocated", jag kan högerklicka på den och välja:

 

New simple volume

New spanned volume

New striped volume

New mirrored volume

 

Eller ska man göra på annat sätt? Många knappar att trycka på, vågar inte göra något. Kan också tillägga att jag ska göra mig av med min gamla disk när jag har överfört operativsystem och innehåll till den nya, så jag partitionerar gärna den nya ungefär som den gamla (en liten för OS och en större för trams och skräp)

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

New simple volume låter rätt.

 

Men, vänta lite, ska du göra en kopia av din gamla hårddisk på den nya, en så kallad kloning, eller har du tänkt att installera Windows på den nya från en Windows-skiva följt av installation av alla program? I inget av fallen är det nödvändigt att formatera nu utan det kan klonings- resp. installationsprogrammet sköta åt dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i min gamla samtidigt som den nya för tillfället, för att jag vill göra mig av med den gamla för att den väsnas. Men först ska jag överföra operativsystemsinstallationen och alla andra filer till min nya hårddisk, så att jag inte måste installera en ny windows-kopia och installera allt. Det skulle vara besvärligt. Kan jag inte göra så att jag bara överför drive-to-drive med ett program? (Hittar förresten inget sånt program som kan hitta min nya disk, så detta kan jag inte genomföra just nu). Hjälp :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså klona hårddisken. Det finns sådana program som man lägger på en CD som man startar datorn ifrån och som kopierar över hela partitioner, och det finns då inget behov av att partitionera och formatera hårddisken i förväg.

Easueus Disk Copy http://www.easeus.com/disk-copy/

3 stycken http://techworld.idg.se/2.2524/1.137593

Här finns ytterligare program:

http://alternativeto.net/desktop/norton-ghost/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...